ابومسلم یکی از سرداران ایران بوده که سپاه قدرتمندی در اختیار داشته است. این سپاه از پرچم‌های سیاه‌رنگی برای معرفی خود استفاده می‌کردند و همین موضوع ترس و دلهره زیادی را در جنگ‌ها بر دل دشمنان آن‌ها وارد می‌کرد.

حجت‌الاسلام علیپور

تیم فوتبال ابومسلم خراسان یکی از تیم‌های ریشه‌دار در فوتبال ایران است که بازیکنان زیادی را به فوتبال کشور معرفی کرده است. این باشگاه خراسانی چند مشخصه دارد که یکی از آن‌ها رنگ پیراهن بازیکنان است؛ پیراهنی سیاه‌رنگ که این تیم را معروف به سیاه‌جامگان کرده است. رنگ لباس و همچنین نام این باشگاه برگرفته از روایاتی است که جزو تاریخ کشورمان است.

ابومسلم یکی از سرداران ایران بوده که سپاه قدرتمندی در اختیار داشته است. این سپاه از پرچم‌های سیاه‌رنگی برای معرفی خود استفاده می‌کردند و همین موضوع ترس و دلهره زیادی را در جنگ‌ها بر دل دشمنان آن‌ها وارد می‌کرد. در برخی روایات ابومسلم نخست ابواسحاق ابراهیم‌بن‌حیکان بوده است.

بعضی منابع او را ابو‌مسلم عبدالرحمان‌بن‌مسلم و برخی ابو‌مسلم عبدالرحمن‌بن‌عثمان‌بن‌سیار و بعضی دیگر ابو‌اسحاق ابراهیم‌بن‌عثمان‌بن‌بشاربن‌شیدوش پسر گودرز دانسته‌اند. این سردار ایرانی بر خلافت بنی‌امیه می‌تازد و آن‌ها را از پای در‌می‌آورد. به همین خاطر به عنوان یکی از سرداران قدرتمند در میان مردم ایران جایگاه خاصی داشته است.

48سال قبل مسئولان ورزش خراسان نیز برای این‌که تیمی را روانه مسابقات فوتبال کنند نام سردار ایرانی ابومسلم را انتخاب می‌کنند که نام او در برخی کتب تاریخی ایران به عنوان سرداری دلیر آورده شده است. دلیل این انتخاب هم خراسانی بودن ابومسلم است که او را به ابومسلم خراسانی مشهور کرده بود.

اما بعد از گذشت 48‌سال از نامگذاری این تیم و حضور آن در لیگ‌های مختلف فوتبال، مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به خصوص بخش فرهنگی سازمان لیگ بر‌تر مدعی‌اند تحقیقاتی انجام داده‌اند که بر اساس این تحقیقات می‌بایست نام ابومسلم تغییر کند. حجت‌الاسلام علیپور، مسئول فرهنگی سازمان لیگ بر‌تر به عنوان مسئول مستقیم اجرای پروژه حذف نام ابومسلم از فوتبال، برای انجام این کار دلایلی دارد.

ابومسلم مصداق آمریکا و روسیه است!

حجت‌الاسلام علیپور آن‌طور که ادعا کرده، تحقیقاتی را در کتب تاریخی و و مذهبی انجام داده که در این کتب بر‌خلاف دیدگاه عمومی سردار ابومسلم فردی خیانتکار محسوب می‌شود! به دلایل مختلفی این دیدگاه به وجود آمده است، او ماجرا را این‌گونه آغاز می‌کند: «ابومسلم سردار ایرانی بوده که در مخالفت با بنی‌امیه برخاسته است، حتی موجب سرنگونی بنی‌امیه نیز می‌شود اما به سود چه کسی؟ مصداق آن آمریکا و روسیه است.

شاید فردی پیدا شود که به مخالفت با آمریکا بپردازد اما این مخالفت به سود چه کسی است؟ اگر به سود روسیه باشد که برای ایران دلاوری نکرده است. ابومسلم هم فردی دلاور بوده که در تاریخ دو‌بار نام او عنوان شده است. در بخش اول در جریانات نصری مالکی که به مخالفت با اعراب پرداخت و در بخش دیگر مخالفت وی با بنی‌امیه. او مخالف بنی‌امیه بوده اما این مخالفت به سود شیعه نبوده که بخواهیم نام وی را به عنوان سرداری دلیر که به سود شیعه کاری صورت داده عنوان کنیم. من درباره این‌ها خیلی تحقیق کردم. حرف‌هایی که می‌زنم از خودم نیست.»

از تعصب ایرانی‌ها سوء‌استفاده می‌شود

دبیر منشور اخلاقی سازمان لیگ، دلایل الزام برای عدم استفاده از نام ابومسلم را این‌گونه توصیف می‌کند: «مردم ایران نزدیکی خاصی با اهل بیت و امیرالمومنین(ع) داشته‌اند و این امر موجب شد تا در قیام‌های متعددی که صورت گرفت به پشتیبانی از شیعیان نام ایرانیان وجود داشته باشد. حتی مشاهده می‌کنید که مختار به خونخواهی از امام حسین‌(ع) قیام می‌کند.

اولین اقدامی که ابومسلم انجام می‌دهد استفاده از تعصب و باورهای ایرانیان در مقابل شیعه است. او از این باورهای مذهبی بهره‌برداری کرده و به خلا فت بنی‌امیه تاخت اما در تمام این جنگ‌ها به تنهایی تصمیم‌گیری کرد و در هیچ‌یک از قیام‌های او اثری از اذن معصومی را مشاهده نمی‌کنیم. وی پس از شهادت زیدبن علی‌بن‌حسین به سمت کوفه حمله کرد و تخت و تاج بنی‌امیه را در هم کوبید اما این اقدام او به اذن معصوم زمان خود نبود و با مصادره کردن احساسات مردم ایران به نفع خود این اقدام را انجام داد.»

علیپور می‌افزاید: «یکی از دلایل دیگری که ثابت می‌کند ابومسلم تنها برای این‌که به اهداف خود دست یابد به مبارزه علیه بنی‌امیه برخاست، سپردن پرچم پیروزی به دست غیر‌معصوم بود. همان‌طور که می‌دانید پیامبر اکرم(ص) جانشین خود را مشخص کرد و هیچ فردی به‌واسطه نسبی بودن حتی با پیامبر(ص) نمی‌تواند ادعای معصوم بودن کند.

اما ابومسلم بعد از پیروزی برابر بنی‌امیه به جای این‌که پرچم پیروزی را به دست امام زمان خود یعنی امام‌‌جعفرصادق‌(ع) و یا امام‌محمدباقر‌(ع) بدهد، آنرا به صفا‌ابن‌عباس یکی از نوادگان ابوطالب داد. جنگی که با اراده مردم آغاز و به اتمام رسید می‌بایست به امام زمان عصر سپرده شود ولی این اتفاق نمی‌افتد و ابومسلم در این زمینه خیانت می‌کند.»

ابومسلم به مسلمانان خیانت کرده است

«ابومسلم پرچم پیروزی را به دست کسی می‌سپارد که از او بنی‌عباس شکل می‌گیرد. در واقع او در مقابل اهل بیت قرار می‌گیرد و کاری را انجام می‌دهد که بر‌خلاف عرف و شرع است. مستند است که در زمان بنی‌عباس تعداد 60 تا 70‌هزار نفر از ایرانیان به دست او کشته می‌شوند. روایت دیگری هم وجود دارد که تعدادحقیقی 600 تا 700هزار نفر بوده است. در واقع ابومسلم بانی این خونریزی مردم می‌شود و دلیل آن هم سپردن قدرت به افرادی است که شایسته آن نبودند.»

حجت‌الاسلام علیپور در ادامه می‌گوید: «برای این ماجرا مستنداتی وجود دارد و بخشی از آن از کتاب حدیقه‌الشیعه مرحوم مقدس اردبیلی در زندگی امام‌رضا‌(ع) روایت شده است. در بخش دیگری از شواهد تاریخی که مشخص می‌کند ابومسلم فردی مقابل اهل بیت است، حالا به صحبت‌های امام‌رضا‌(ع) درباره او می‌رسیم. می‌گویند از امام‌رضا‌(ع) پرسیده‌اند که شنیده‌ایم ابومسلم شیعه شما بوده، این معصوم نیز در پاسخ می‌فرمایند: کی گفته او شیعه ماست؟! در صحیفه‌ای که نزد ماست نامی از او به عنوان شیعه وجود ندارد. او جزو دشمنان ماست. همچنین او را مذمت می‌کند و در ادامه لعنت می‌کند کسانی را که نام ابومسلم را به نیکی یاد کنند و افرادی را که به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نام ابومسلم برقرار باشد.»

حجت‌الاسلام علیپور می‌گوید: «معصومان دیگری هم درباره ابومسلم سخن گفته‌اند. چندین روایت از امام‌کاظم‌(ع) وجود دارد و نزدیک به 200کتاب درباره اقداماتی که ابومسلم انجام داده است.»

پیگیری برای حذف نام ابومسلم

مسئول فرهنگی سازمان لیگ بر‌تر درباره چگونگی نامگذاری باشگاه ابومسلم می‌گوید: «این اقدام 48سال قبل رخ داده و آن زمان ارادتمندان ائمه اطهار در راس امور نبوده‌اند و شاید هم نمی‌توانستند در این‌باره اظهارنظری کنند. شاید آن زمان هم اگر فردی به تاریخ مراجعه می‌کرد چنین نامگذاری صورت نمی‌گرفت. این نامگذاری تنها به‌واسطه جنگجو بودن این سردار ایرانی است.

از سال1379 اتحادیه فوتبال تصمیم به تغییر این نام داشت و از آن زمان هم هر فردی که به عنوان مدیرعامل در باشگاه حضور پیدا می‌کرد دغدغه تغییر این نام را داشت. اما با رایزنی‌هایی که با امام جماعت مشهد و با دیگر افرادی که در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند، صورت گرفته قرار است فضاسازی صورت گیرد تا بتوانیم از این طریق به جمع‌بندی برسیم و این نام را اصلاح کنیم.

این اقدام نیز بنا بر وظیفه است چراکه نام این فرد در شهری برده می‌شود که مرقد مطهر امام‌رضا(ع) در آن وجود دارد. معصومی که درباره ابومسلم تاکید کرده نباید نام او جاودانه شود. در هر حال این اقدام در حال انجام است و فصل آینده قطعا تیمی به نام ابومسلم در فوتبال ایران حضور نخواهد داشت.»

همشهری تماشاگر

کد خبر 156020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز