مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

ترجمه - آزاده خطیبی: بسیاری از کشورها خواهان داشتن ایزوتوپ هلیــوم‌تری هستند چــرا کــه در سنسورهای تشخیص‌دهنده وجود مواد هسته‌ای در زمین به خوبی عمل می‌کند.

کره ماه


تنها 30کیلوگرم هلیوم‌تری در سطح کره‌زمین وجود دارد که عمدتا به‌صورت فراورده جانبیتر یتیوم به دست می‌آید.

جرالد کالکینسکی استاد علوم هسته‌ای دانشگاه ویسکانسین می‌گوید: تقاضای جهانی برای هلیوم‌تری بسیار بالاست اما میزان موجودی آن محدود بوده و لحظه به لحظه نیز در حال کم‌شدن است و برخی از ما که برای انجام تحقیقات‌مان به هلیوم‌تری نیازمندیم باید هزینه هنگفتی بابت آن بپردازیم. هزینه استفاده از هلیوم‌تری حتی از پرتاب یک موشک به فضا نیز بالاتر است. در چند سال گذشته هر گرم هلیوم‌تری 1000دلار ارزش داشت اما امسال این رقم به 7000دلار رسیده است.

کالکینسکی و تیم تحقیقاتی‌‌اش پروژه‌ای در دست داشته و قصد دارند آن را در یک راکتور هم‌جوش هسته‌ای به اجرا درآورند. این پروژه براساس استفاده توأمان از تریتیوم و دوتریم طراحی شده اما اگر آنها بتوانند به جای تریتیوم از هلیوم‌تری استفاده کنند هم ایمن‌تر خواهد بود و هم به‌طور چشمگیری شانس گسترش سلاح‌های هسته‌ای را پایین خواهد آورد وهم اینکه پروژه مذکور هیچ نوع ضایعه رادیو‌اکتیوی نیز دربرنخواهد‌داشت.

برعکس کره زمین روی ماه مقدار قابل توجهی هلیوم‌تری وجود دارد. کالکینسکی این مقدار را در حدود یک میلیون تن تخمین زده و می‌افزاید او و تیم تحقیقاتی‌‌‌اش به خوبی از محل وجود آن روی ماه نیز باخبرند.

هریسون‌اشمیت ستاره‌شناس آپولو17 با انجام ماموریت فضایی روی ماه جهت استفاده از هلیوم‌تری و نیز سایر اهداف نجوم شناسانه موافق است.

وی می‌گوید: اکنون زمان آن رسیده تا یک ایستگاه فضایی روی کره ماه ایجاد کنیم. سرمایه‌گذاران تردید دارند که آیا ساخت موشک، تحقیقات هم‌جوش هسته‌ای و ساخت ایستگاه فضایی در ماه ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا اینکه بهتر است روی تولید سوخت‌های دیگر مانند تولید برق از زغال‌سنگ سرمایه‌گذاری کنند.

اما من مصرانه معتقدم که سرمایه‌گذاری روی همه این پروژه‌ها ارزش دارد چرا که هر‌100کیلوگرم هلیوم‌تری موجود روی ماه150میلیون دلار ارزش دارد. کالکینسکی می‌گوید: ما باید به ماه برویم تا بتوانیم برای مدت زمانی طولانی انرژی پاک برای زمین فراهم کنیم. کره ماه سرشار از انرژی است و میزان آن حداقل 10برابر انرژی ذخیره‌شده در سوخت‌های فسیلی زمین است.

سی‌ان‌ان

کد خبر 141608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز