دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

ترجمه - رقیه بهشتی: اکثر ما شنیده‌ایم که آلرژی‌های غذایی در کودکان بسیار شایع است، اما حقیقت این است که این نوع از آلرژی‌ها غیرمعمول و غیرعادی هستند.

نوزاد - غذا خوردن


 به‌طور متوسط، تنها 2درصد از کودکان به آلرژی‌های غذایی مبتلا می‌شوند، اما درصد این نوع از آلرژی‌ها در کودکان کوچک‌تر بیشتر است و بین 5 تا 8درصد آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. خبر خوب این است که بسیاری از کودکان مبتلا به آلرژی‌های غذایی، با افزایش سن و رشد سیستم ایمنی بدنشان از دست این آلرژی‌ها خلاص می‌شوند.

آلرژی غذایی، شرایطی است که با سیستم ایمنی بدن شما ارتباط دارد. سیستم ایمنی پس از آنکه کودک غذای مشخصی می‌خورد، شروع به تولید پادتن می‌کند. این پادتن که ایمینوگلوبین Ige)E) نام دارد، به ماده غذایی و سلول‌های آلرژیک می‌چسبد و پس از آن بدن به تولید مواد شیمیایی می‌پردازد که سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود. می‌توان این آلرژی‌ها را به‌صورت کهیر، جوش‌های پوستی، خارش و حتی مشکلات تنفسی کشنده و رنج‌آور مشاهده کرد.شایع‌ترین این‌گونه از آلرژی‌ها در کودکان عبارتند از: آلرژی به شیر، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، انواع مغز (گردو، پسته، فندق و بادام)، سویا (به‌خصوص در نوزادان) و گندم. با بزرگ‌شدن کودکان، اغلب آلرژی‌های غذایی از بین می‌روند، به غیر از آلرژی به بادام‌زمینی.

علائم آلرژی غذایی به سرعت پس از آنکه کودک غذایی را که به آن آلرژی دارد می‌خورد، خود را نشان می‌دهند؛ معمولا چندین دقیقه تا یک ساعت پس از خوردن غذا. علائم می‌تواند از کودکی به کودک دیگر فرق کند اما می‌توان از علائم شایع زیر نام برد: استفراغ، اسهال، درد شکم، کهیر، تورم، اگزما، خارش یا تورم لب‌ها، دهان یا زبان، خارش یا گرفتگی گلو، مشکلات تنفسی، خس‌خس گلو و کاهش فشار خون. آلرژی به شیر یا سویا علائم دیگری هم دارد که عبارتند از:نفخ، گاز معده (نوزاد عصبی و پر سر و صدا)، وجود خون در مدفوع یا رشد ناکافی.

علائم ممکن است در یک بیماری معمولی خود را نشان دهند. به واکنش‌های کودک خود در طول خوردن غذا یا مدت کوتاهی پس از خوردن آن غذا توجه کنید؛ این واکنش‌ها ممکن است خبر از آن بدهند که کودک به آن غذا حساسیت داشته یا حتی نسبت به آن آلرژیک است. در این رابطه حتما با پزشک کودکان مشورت کنید.

مطابق با گفته مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، هیچ روش درمانی برای آلرژی‌های غذایی وجود ندارد. هنگامی که تشخیص دادید فرزندتان نسبت به مواد‌غذایی خاصی آلرژی دارد، بهترین استراتژی برای جلوگیری از ایجاد واکنش‌های آلرژیک، حذف این غذاها از رژیم غذایی کودک است. همچنین، قبل از آنکه به کودک خود غذای آماده‌ای بدهید، اتکیت روی آن را بخوانید و مطمئن شوید هیچ ماده‌ای که کودک شما به آن آلرژی دارد در مواد تشکیل‌دهنده آن وجود نداشته باشد.

تمیز بودن و خود را تمیز نگه‌داشتن، یکی از بهترین و مؤثرترین استراتژی‌های موجود برای دورشدن از آلرژی و گرفتار نشدن به آن است. به کودکان خود یاد دهید تا به‌طور پیوسته و چندین بار در طول روز، دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. این کار از ایجاد آلرژی‌های گوناگون، به‌خصوص آلرژی به بادام‌زمینی، جلوگیری می‌کند. با استفاده از محصولات بهداشتی برای تمیز کردن خانه، می‌توان آلرژی‌های گوناگونی را که در گوشه و کنار خانه وجود دارند، از بین برد و حذف کرد. از همین امروز شروع کنید .

Ezinearticles

کد خبر 141231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز