سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: اغلب والدین به محض مواجهه با تب بالای فرزندانشان به سراغ دارو می‌روند. براساس گزارش جدید آکادمی امراض کودکان آمریکا که اخیرا در مجله پدیاترکس منتشر شده است، صرفا دخالت دارویی برای کاهش تب ضروری نیست.

کودک - بیمار

 طبق گفته دکتر جانیس سالیوان، نویسنده ارشد این گزارش، باید بر رفع ناراحتی‌های کودک تمرکز کرد، نه صرفا دمای بدن وی. تب یکی از راه‌های بدن برای مقابله با بیماری است و بدن ضمن افزایش دما، سیستم ایمنی را تحریک و مانع پیشروی باکتری‌ها و رشد ویروس‌ها می‌شود.

سالیوان اذعان داشت، این فواید تب می‌تواند طول مدت بیماری فرزند شما را کوتاه کند. والدین باید آگاه باشند که اگرچه تب نشانه بیماری یک کودک است، اما ممکن است درصورت عدم بروز علائمی چون بی‌حالی، درد یا کم شدن آب بدن نیازی به مراجعه به پزشک وجود نداشته باشد. نویسنده تأکید کرده است که هدف اولیه از درمان تب، بهبود سطح آسایش و راحتی کلی کودک است.
براساس دستورالعمل‌های ارائه شده در این گزارش، برای رفع ناراحتی کودک در هنگام تب می‌توان از داروهای ضد تب، نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

محققان این گزارش اشاره کرده‌اند که طبق مدارک موجود تفاوتی میان اثربخشی ایبوپروفن و استامینوفن برای کاهش علائم تب وجود ندارد، اما براساس برخی شواهد استفاده از دوزهای متناوب از این دو دارو می‌تواند مثمرثمر واقع شود. با این حال پژوهشگران هشدار داده‌اند که ممکن است اجرای این دستور، عوارض جانبی به همراه داشته و برای والدین گیج کننده‌تر باشد. حتی هنگام مصرف جداگانه این دو دارو نیز باید مراقبت‌های لازم به عمل آید؛ زیرا ثابت شده است که آنها دارای اثراث جانبی نادر هستند.

ممکن است ایبوپروفن خطر مسمومیت سلول‌های کلیه را به ویژه در کودکان مبتلا به کم‌آبی بدن یا بیماری‌های جدی ایجاد کند. به همین ترتیب نیز مسمومیت حاد با استامینوفن می‌تواند موجب آسیب شیمیایی کبد شود. ممکن است مسمومیت مزمن با استامینوفن که در نتیجه تجمع مقادیر زیادی از این دارو در بدن به علت مصرف مقدار متعادل آن طی یک دوره طولانی ایجاد می‌شود، بیماری هپاتیت را وخیم‌تر کند.

برای پیشگیری از مسمومیت کودکان با داروهای کاهش‌دهنده تب، والدین باید از روش درست اندازه‌گیری دارو استفاده کنند. مقدار تجویزی دارو به وزن بستگی دارد نه سن یا قد. به علاوه، هنگام دادن یک داروی تب‌بر به کودکان، از قاشق مخصوص استفاده کنید نه قاشق‌های چای‌خوری آشپزخانه؛ زیرا آنها از نظر اندازه خیلی با قاشق‌های مخصوص شربت‌های دارویی کودکان متفاوت هستند و می‌توانند منجر به کم درمانی یا بیش درمانی شوند.

پیشنهاد می‌شود که والدین برای خوراندن داروی ضدتب به کودکانشان آنها را از خواب بیدار نکنند. سالیوان در این خصوص گفته است: توصیه می‌شود که والدین از بیدارکردن کودکان‌شان برای دادن داروی تب بر به آنها خودداری کنند؛ زیرا به خواب رفتن کودکان نشانه این است که آنها درد و ناراحتی ندارند. بهتر است که والدین از دادن داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی حاوی استامینوفن، ایبوپروفن و همچنین داروهای تب‌بر دیگر خودداری کنند.

سالیوان متذکر شده است که اغلب والدین اطلاع ندارند که این داروها در ترکیبات شربت‌های سرفه نیز وجود دارد و در نتیجه 2برابر به کودکانشان داروی ضد تب می‌دهند. از این رو به جای استفاده از داروهای تب بر، می‌توانند از روش‌های طبیعی مانند پاشویه و دادن مایعات کافی برای پایین آوردن تب کودکان استفاده کنند.

گرچه تب به تنهایی دلیلی برای ترس نیست اما توصیه می‌شود که والدین نسبت به علائم جدی بیماری فرزندانشان دقت نظر داشته باشند و اطمینان یابند که به‌طور درست به بدن کودکانشان آب‌رسانی می‌شود و درصورت وخیم شدن حال عمومی آنها به پزشک مراجعه کنند.

هلث نیوز

کد خبر 134074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز