یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آکادمی متخصصان اطفال آمریکا در گزارشی جدید اصول راهنمای جدیدی را برای برطرف کردن نیازهای آهن در نوزادان وکودکان منتشر کرده است

iron

به گزارش هلث‌دی این گزارش جدید همچنین اقدامات جدیدی را باری شناسایی و پیگیری نشانه‌های کمبود آهن و کم خونی فقر آهن راتوصیه می‌کند که تنها بر یک آزمایش منفرد متکی نیست،‌ بلکه بر ترکیبی از  تکنیکهای غربالگری متکی است.

دکتر فرانک گریر، رئیس سابق کمیته تغذیه آکادمی متخصصان اطفال آکریکا(AAP) می‌گوید: "اکنون ما اطلاعات بیشتری درباره اثرات درازمدت و غیرقابل بازگشت کمبود آهن بر رشد شناختی و رفتاری کودکان می‌دانیم. بنابراین برای سلامتی کودکان ضروری است وضعیت آهن آنها را از شروع نوزادی بهبود بخشیم."

دکتر رابرات بیکر یکی از نویسندگان این گزارش، و عضو کمیته اجرای بیماری‌های گوارش،‌کبد و تغذیه در AAP می گوید: "در حالت ایده‌آل ما با ر‍ژیم غذایی حاوی غذاهای که به طور طبیعی غنی از آهن هستند، از کمبود آهن پیشگیری می‌کنیم."

بیکر یاد آور شد: "تغذیه کردن نوزاد در سنین بالاتر و نوپایان با غذاهعایی مانند گوشت، حبوبات و سبزی‌ها و میوه‌های غنی از آهن؛ و نیز غلات غنی‌شده با آهن،‌و میوه‌های غنی از ویتامین ‌C که به جذب آهن کمک می‌کنند، می‌تواند از کمبود آهن پیشگیری کند. اما در برخی موارد لازم است به کودک مکمل‌های آهن به صورت مایع یا قرص‌های جویدنی داد."

گریر،‌ بیکر و همکارانش این گزارش را اخیرا به به کنفرانس ملی آکادمی در سانفرانسیسکو عرضه کردند.

آکادمی برای پیشگیری زا کمبود آهن توصیه می‌کند که  نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند،‌ از 4 ماهگی تا زمانی که آنها بتواند غلات غنی‌شده از آهن بخورد، یک میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن مکمل آهن دریافت کنند.

کارشناسان یادآور می‌شوند با اینکه نوزادان در چهار ماه اول زندگی آهن کافی دریافت می‌کنند، اما شیر مادر در واقع حاوی آهن زیادی نیست.

این گزارش جدید می‌گوید نوزادانی که شیرخشک می‌خورند،‌ نیاز به مکمل آهن اضافی ندارند، و تا انتهای سال اول زندگی شیر کامل نباید به آنها داده شود.

به نوزادانی که در فاصله شش ماهگی و یک سالگی غذا می‌خورند، باید گوشت قرمز و سبزی‌های غنی از آهن داد نیاز آنها به 11 گرم آهن در روز برطرف شود.

نیاز کودک به آهن در فاصله یک سالگی تا سه سالگی به 7 میلی گرم در روز کاهش پیدا می‌کند و در حالت مطلوب این نیاز باید با گوشت قرمز،‌سبزیجات، و میوه‌های حاوی ویتامین ‌ ‌C برای تسهیل جذب آهن برطرف شود. مکمل‌های آهن هم ممکن است در این دوره زمانی نیز به کودک داده شود.

نوزادانی که به طور نارس متولد شده‌اند، باید دست کم روزانه 2 میلی گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن‌شان تا یکسالگی‌شان دریافت کنند.

به این ترتیب گروهی از این نوزادان که شیر مادر می‌خورند، از یک ماهگی باید روزانه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، 2 میلی گرم آهن مکمل دریافت کنند، ‌و دادن آهن مکمل باید تا زمانی که این کودکان بتوانند غلات غنی‌شده با آهن یا غذاهای غنی از آهن بخورند،‌ ادامه یابد.

کد خبر 140484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز