گروه سیاسی: سخنگوی دولت اظهار داشت: در چارچوب قانون NPT کشورهایی که دارای فناوری هسته ای باشند، باید به دیگر کشورها برای دستیابی به این فناوری در جهت اهداف صلح‌آمیز کمک کنند، ولی آژانس تاکنون به این تکلیف خود را عمل نکرده است.

غلامحسین الهام صبح سه‌شنبه[سوم بهمن] در ساختمان معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی، در ارتباط با موضوعات مختلف داخلی چون بودجه و لایحه‌ خدمات کشوری و سیاست خارجی مانند روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین پرونده‌ هسته‌ای کشورمان پاسخ گفت.

الهام در این نشست خبری که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، در مورد تصمیمات اخیر اتحادیه‌ اروپا مبنی بر عدم کمک به ایران در ارتباط با فناوری هسته ای و تحریم ایران گفت: آن‌ها هیچ‌وقت در ارتباط با مساله‌ هسته‌ای به ما کمکی نکرده‌اند و این فناوری در کشور ما بومی است.

سخنگوی دولت با توصیه به اروپایی‌ها برای حرکت منطقی و به رسمیت شناختن حق ایران افزود: کشورهای اروپایی باید بدانند که تصمیمات نسنجیده به نفع آن‌ها نخواهد بود و باید از این امر اجتناب کنند. آن‌ها بهتر است که تعاملات خود را در چارچوب قانون ادامه دهند و مسیر معقول و منطقی را در این راستا در پیش بگیرند؛ چرا که این به نفع همه خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در مورد ممانعت از ورود تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور، گفت: اخبار رسمی باید از منابع رسمی اعلام شود.

به گزارش ایرنا، غلامحسین الهام تاکید کرد: دستگاههای مسئول در موضوع هسته‌ای از جمله وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی سخنگو دارند و در مواقع لزوم اطلاع رسانی مناسب و درست را انجام می‌دهند.

سخنگوی دولت در عین حال خاطرنشان کرد: در مورد آژانس نیز این حق قانونی دولتها است که در مورد بازرسان اظهارنظر کنند و این کار کاملا قانونی و متعارف است.

پیگیری آزادی دیپلمات‌های ایرانی

غلامحسین الهام در پاسخ به پرسشی درباره آخرین پیگیری‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده از سوی سربازان آمریکایی در اربیل عراق گفت: تلاش‌های ایران برای آزادی این دیپلمات‌ها به صورت بی‌وقفه ادامه دارد و بر این تلاش‌ها، تلاش‌های حقوقی نیز افزوده شده است.

وی گفت: در این راستا درخواست کرده‌ایم سازمان ملل از ظرفیت خود برای پیگیری حقوقی این مساله استفاده کند و امید حرکت موثر از سوی این سازمان را داریم و ما هم موضوع را به شکل مستمر پیگیری می‌کنیم.

وضعیت نامعلوم دادگستری

سخنگوی دولت با بیان این که هنوز وضعیت وزارتخانه‌ دادگستری معلوم نیست، گفت: ما منتظر هستیم رئیس قوه‌ قضائیه فردی را برای این سمت به رئیس‌جمهوری پیشنهاد دهند تا رئیس‌جمهور نیز بعد از بررسی آن فرد را برای رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند و هنوز در این راستا رئیس قوه‌ قضائیه فردی را به رئیس‌جمهور معرفی نکرده‌اند.

کاهش وابستگی به نفت

الهام در خصوص تحقق برنامه‌ریزی‌های دولت در جهت کاهش وابستگی به نفت گفت: این امر یک توان جدید قوی مدیریتی را ایجاد کرده است. این امر را در بودجه‌ امسال پیش‌بینی کرده‌ایم و ما فکر می‌کنیم که تحقق آن شدنی است. کشور ما ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند در این مسیر حرکت کند.

وی با بیان این‌که عزم دولت در راستای کاهش وابستگی به نفت است گفت: کاهش تراز عملیاتی بودجه‌دولت که رئیس‌جمهور نیز گزارش آن را ارائه دادند، نشان موفقیت دولت است و این خود گامی موثر در کاهش وابستگی به نفت است.

واکنش به برگزاری همایش اصل 44

به گزارش مهر، غلامحسین الهام در جمع خبرنگاران درباره غیبت دولت در همایش سیاست‌های اصل 44 که روز دوشنبه با حضور رؤسای قوای مقننه و قضائیه، رئیس مجمع  تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای نگهبان و جمعی دیگر از مقامات ارشد کشور برگزار شد، گفت: از روند اجرایی همایش ملی سیاست‌های اصل 44 که توسط یک مرکز غیر اجرایی برگزار شده، مطلع نیستیم، البته بحث، سمینار و گفتگو در کشور آزاد است، ولی دولت مسئول اجرایی این کار است.

وی افزود: نباید بر کار دولت، حواشی بست و همه دستگاه ها باید کار خود را انجام دهند و نظارت هم بر اجرای سیاست های کلی نظام از وظایف رهبری است و دولت در برابر رهبر مسئول است.

کد خبر 14115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز