جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان این‌که یکی از ابعاد عدالت، عدالت اقتصادی است، گفت: در این زمینه به خصوص باید به زندگی محرومان توجه بیشتری شود و باید با سوء استفاده‌کنندگان از اموال عمومی هر کسی که هست مقابله شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان عملیات مرصاد گفت: منافقین کوردل با فرماندهی صدام با خیال خودشان می‌خواستند از کرمانشاه به همدان آمده و از آنجا بیایند تهران را فتح کنند. غافل از این‌که‌ ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.

وی ادامه داد: در این عملیات چهار هزار و 800 نفر از منافقین کشته شدند، 120 تانک 400 دستگاه نفربر و سلاح‌های زیادی از آن‌ها منهدم شدند. این‌ها که از امام بریدند و این سرنوشت آن‌هاست که به جنگ با ایران اسلامی و برادران خود آمدند.

وی در ادامه سخنانش با بیان‌این‌که بحمدالله فضای کشور همچنان فضای میلاد ولیعصر (عج) است، گفت: مناسب دیدم بحثی در رابطه با مدینه فاضله مهدوی داشته باشم. مدینه‌ای که امید نه تنها شیعیان و مسلمانان، بلکه امید الهیون عالم است. آنچه از روایات برداشت می‌شود، این مدینه حداقل هشت خصوصیت دارد اول این‌که مدینه حاکمیت دین است دوم این‌که مدینه حاکمیت مستضعفان صالح است و سوم این‌که مدینه گسترش دانش‌ها به ویژه دانش دینی است.

خاتمی ادامه داد: رفاه معقول و مناسب در چنین جامعه‌ای وجود دارد. ویژگی دیگر اخلاق و دگردوستی است ،چون وقتی که آقا ظهور می‌کند همه کینه‌ها از دل می‌رود. ششمین ویژگی رضایت مردمی است، یعنی همگان از حکومت ولیعصر رضایت خواهند داشت و دو ویژگی آخر این است که مدینه فاضله مهدوی، مدینه عدل و امنیت است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین افزود: انتظار تنها زبان قال نیست، بلکه زبان حال است. کسی که منتظر میهمان اس،ت چه بسا یک بار هم نگوید میهمان دارم، از روزها قبل خودش را آماده می‌کند، بنابراین وقتی نظام جمهوری اسلامی نظام منتظر محسوب می‌شود که به سمت این خصوصیات حرکت کند.

وی با بیان این‌که روح حکومتی که همه‌ی انبیا دنبالش بودند، عدالت است، گفت: یک بعد عدالت، عدالت اقتصادی است و آن این است که به خصوص به زندگی محرومان توجه بیشتری شود و به تعبیر امام (ره) پابرهنگان ولی نعمت ما هستند و باید با سوء استفاده‌کنندگان از اموال عمومی هر کسی که هست مقابله شود. در روایتی است که حضرت مهدی (عج) بسیار بخشنده است و بر کارگزارانش بسیار شدید است یعنی بر آن‌ها نظارت می‌کند و اگر ببیند کارگزاری پایش را کج گذاشته است، مثل جدش امیر المومنین قاطعانه برخورد می‌کند.

خاتمی افزود: دومین بعد از عدالت، عدالت سیاسی است و آن این است که قانون حرف اول را بزند، نه سهم‌خواهی، باج‌خواهی و شرط‌گذاری‌ها و باید برای مسئولان سر سوزنی جوسازی و غوغاسالاری‌ها در تصمیماتشان تاثیر نگذارد. سومین بعد هم، عدالت قضایی است، یعنی این‌که هیچ کس خودش را در حصار آهنین ندیده و معاف از اجرای قانون نداند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در ادامه گفت: در حکومت ولیعصر (عج) امنیتی وجود دارد که خواندن و شنیدن آن انسان را غرق در نشاط می‌کند. اصولا از نگاه قرآن جامعه نمونه سه ویژگی دارد و باید در آن امنیت جانی، مالی، ناموسی و آبرویی وجود داشته باشد و این امنیت هم اختصاص به مسلمانان ندارد و هر کسی که شهروند نظام است، طبق قانون اساسی باید امنیت داشته باشد بخصوص غیرتمندان دینی.

کسی حق ندارد متعرض ناهیان منکر شود. در قرآن هم تعرض‌کنندگان به آمرین به معروف و ناهیان از منکر در کنار کافران قرار گرفته‌اند.

وی افزود: نکاتی را که می‌گویم داغ همه متدین از حوادث این روزها تازه می‌شود که غیرتمندی بیاید نهی از منکر کند، چشمهایش را در بیاورند، یا در معرض نابینایی قرار گیرد و یا غیرتمندی نهی از منکر کند و شاهرگ او را بزنند. من در این رابطه تقاضا می‌کنم، عزیزان واقعیات را همان‌قدر که هست ببینند؛ طبق تحقیقات این حرکات سازماندهی شده نبوده و نباید هم با دیدن این صحنه‌ها چنین فضایی را بسازیم که هاله‌ای از ناامنی و یاس در کشور درست کنیم؛ چراکه این همان است که دشمن می‌خواهد. آنچه واقعیت است این است که ایران اسلامی به فضل خدا امن‌ترین کشور جهان است و این قضایا استثنا بوده و یک قاعده نیست.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که دستگاه قضایی نباید از کنار این حوادث سطحی بگذرد که سطحی هم نخواهد گذشت به خاطر این‌که ما سران محترم دستگاه قضا را می‌شناسیم و می‌دانیم مثل مردم غیرت دینی دارند، ولی گاهی اوقات انتظار می‌رود، سرعت عمل همراه با موازین شرعی باشد تا اراذل و اوباش سر جای خودشان بنشینند.

خاتمی گفت: بنده به عنوان طلبه‌ای که به خیال خودم حدود 15، 17 سال درس خارج فقه می‌دهم، به خودم اجازه می‌دهم حق نظر در این رابطه داشته باشم که برخورد این‌چنینی با ناهیان از منکر بی‌تردید مصداق محاربه است. محارب کسی است که امنیت عمومی جامعه را به هم می‌ریزد. تعبیر مفسر بزرگ مرحوم علامه طباطبایی را ببینید؛ هر کسی که امنیت عمومی را مختل کند چه با سلاح گرم و چه سرد و حتی در تعابیر فقها دیده‌ام که گفته‌اند اگر کسی حتی با عصا فضای امنیت عمومی جامعه را مختل کند از مصادیق محارب است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به مسائل خاورمیانه گفت: ما در مصر شاهد حضور مجدد انقلابیون مصری در میدان تحریر هستیم. 1400 سال قبل امیر مومنان مصری‌ها را غیور نامید. آفرین بر مصری‌ها که نگه داشتن انقلاب‌شان برای آن‌ها کمتر از اصل انقلاب نیست. حرف منطقی‌شان هم این است، معنا ندارد تمامی کسانی که در حکومت سابق جنایت کرده‌اند، همچنان عضو کابینه باشند، بلکه باید محاکمه شوند.

وی افزود: آنچه دلالت بر هوشیاری فوق‌العاده مصری‌ها می‌کند دو مطلب است؛ یکی موضع ضدصهیونیستی انقلابیون است که بسیار ستودنی است، مطلب دیگر این‌که آمریکا به شورای نظامی مصر پیغام داده که اگر منافع تل‌اویو به خطر بیفتد کمک‌ها را قطع می‌کنیم. این نشان دهنده این است که طمع دارند که حتی در شورای نظامی و حکومت فعلی مصر همچنان رژیم صهیونیستی از منافع مصر بهره‌مند شود.

خاتمی گفت: در رابطه با مردم بحرین هم مقاومت آن‌ها جای تجلیل دارد. بحرینی‌ها یک حرف کاملا منطقی و دنیاپسند دارند و آن‌ این‌که هر بحرینی با یک رای سرنوشت خودش را رقم بزند، اما آل‌خلیفه و آل‌سعود این حرف منطقی را با گلوله، شکنجه، دستگیری و زندان‌های آنچنانی جواب می‌دهند.

وی ادامه داد: جالب است در عین آن‌که می‌زنند، می‌کشند و زندانی می‌کنند، می‌ترسند؛ دیوار حائل اطراف کاخ‌هایشان می‌کشند که انقلابیون نتوانند نزدیک کاخ‌هایشان بروند. خیلی خنده‌دار است که آل‌خلیفه به شورای نظامی مصر پیغام می‌دهد که شما به شورای همکاری خلیج‌فارس بپیوندید، اشغالگران صعودی می‌آیند آنجا هم انقلابیون را قلع و قمع می‌کنند. شما کلاهتان را محکم نگه دارید که باد آن را نبرد. شما رفتنی هستید، حکومت شما متزلزل است آن وقت چنین پیشنهاد سخیفی می‌دهید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: مطلب بعد در رابطه با یمن است. انصافا شش ماه مقاومت این‌چنینی مردم یمن در برابر دیکتاتور ستودنی است به خصوص که مقابل توطئه‌های آمریکا بابصیرت ایستاده‌اند.

وی افزود: مطلب دیگر در رابطه با رسوایی مجدد صهیونیست‌هاست. سال گذشته صهیونیست‌ها 9 نفر از سرنشینان کشتی کمک‌رسان را کشتند. امسال هم کشتی کمک‌رسان کرامت که از همه ملت‌ها بوده وارد آب‌های آزاده شده که صهیونیست‌های جنایتکار، این دزدهای سابقه‌دار بین‌المللی آمد‌ه‌اند آنچه را که این‌ها به عنوان امداد آورده‌اند، مصادره کرده‌اند که یک ربایش است. چهار سال است که غزه محاصره است و متاسفانه سازمان‌های عریض و طویل بین‌المللی یک کلمه حرف نمی‌زنند و این به معنای این است که سازمان‌های بین‌المللی به خاطر وابستگی به قدرت‌ها کارایی ندارند و بشریت باید در پی یک سازمان ملل واقعی باشد.

خاتمی افزود: مطلب بعدی خبری است که در تلویزیون هم دیدید. در یکی از ایالات‌های آمریکا، سیاه‌پوستی کرایه اتوبوسش را نداده بود، پلیس آمریکا با پنج گلوله او را جلوی چشم مردم می‌کشد. این سیمای دولت آمریکاست که فریاد حقوق بشرش گوش فلک را کر کرده است. این نشان دهنده این است که برای آمریکا انسانیت سر سوزنی ارزش ندارد و شعار حقوق بشر برای استفاده ابزاری است.

وی گفت: همین جا می‌خواهم از اقدام ارزشمند مجلس شورای اسلامی که یک طرح یک فوریتی برای تحریم و تعقیب 26 مقام آمریکایی با 200 امضا دادند، تشکر کنم ،آفرین. این اقدام، اقدام درستی است و امیدواریم به همین زودی شاهد تصویب آن باشیم.

خاتمی افزود: مطلب آخر رسوایی انگلیسی‌ها در شنود مکالمات مردم است و عجیب‌تر کشته شدن خبرنگاری که این‌ها را فاش کرده است و من معتقدم همه‌ی این‌ها میخی است بر تابوت لیبرال دموکراسی غرب که برای آن‌ها حتی حقوق شهروندانشان محترم نیست و گویا آدم‌کشی برای انگلیسی‌ها یک هنجار پذیرفته شده است.

کد خبر 140912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز