جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نماز جمعه خرداد ماه در تهران به امامت آیت‌الله احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به روز زن گفت: به برکت این روز در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی و شخصیت زنان در کشورمان مطرح و تبیین شد که منزلت واقعی زن را باید در مکتب اسلام دید که با ارزش‌ترین جایگاه را برای بانوان تدارک دیده است.

 وی افزود: در مکتب‌های غربی زن را همانند کالا عرضه می‌کنند و امروز که این وضعیت به فجیع‌ترین وضع خود رسیده و شاهدیم که در جهان غرب و در دنیای لیبرال دموکراسی شخصیت زن دفن و له شده است.

 خطیب جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن سالروز فتح خرمشهر نیز تصریح کرد: در عملیات بیت‌المقدس پیروزی ما در جنگ رقم خورد و این عملیات نشان داد که در جنگ سلاح‌های پیشرفته نیست که حرف اول را می زند بلکه ایمان و مقاومت‌های جانانه‌ است که رمز پیروزی همه امت‌ها در جنگ‌های نابرابر است.

 عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری‌ همچنین در خصوص کشف شبکه جاسوسی توسط وزارت اطلاعات اظهار داشت: کشف شبکه جاسوسی آمریکا توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) پیروزی بزرگی برای کشورمان است چرا که یکی از مهمترین اهدافی که این شبکه جاسوسی داشت ایجاد نارضایتی میان مردم و شوراندن مردم علیه نظام بود.

 وی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان(عج) با کشف این شبکه توان اطلاعاتی بالای خود را نشان داند و توانستند جاسوسان داخلی و ایادی خارجی آنها را شناسایی کنند و لذا از وزیر حزب‌الهی و بسیجی وزارت اطلاعات صمیمانه تشکر می‌کنیم.

 خطیب جمعه تهران به فرا رسیدن هفتم خرداد سالروز افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی در سال 59 اشاره کرد و گفت: مجلس به تعبیر امام(ره) در راس امور است و دلیل آن این است که در چارچوب مقررات دین مردم در راس امور هستند و در هیچ کشور دنیا مردم سالاری همانند جمهوری اسلامی ایران پیدا نمی‌شود و همه مسئولان بی‌واسطه و با واسطه منتخب مردم هستند.

 وی با بیان اینکه مجالس مختلف تلاش کردند به مردم خدمت کنند، تاکید کرد:‌ در این زمینه مجلس هشتم کارنامه درخشانی در ایفای وظایف نمایندگان، تقویت گفتمان انقلاب، حرکت در خط ولایت فقیه و تصویب قوانین مهم و کلیدی همانند هدفمندی یارانه‌ها، قانون مجازات اسلامی و برنامه پنجم توسعه انجام داد.

 آیت‌الله خاتمی اظهار داشت: امسال سال آخر مجلس هشتم است و امیدواریم این مجلس با تعامل با قوای دیگر و نظم و انضباط طوری عمل کنند که دیگر مردم صندلی‌های خالی مجلس را نبینند و از تریبون‌های عمومی نشنوند که مجلس به خاطر تاخیر نمایندگان از رسمیت افتاده است.

 وی در توصیه‌ای دیگر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: پرهیز از بخشی نگری موضوع مهمی است که نمایندگان باید به آن توجه داشته باشند چرا که نمایندگان باید کلان نگر باشند که در عرصه فرهنگی کلان نگری بیشتری باید دیده شود و امیدواریم در سال آخر مجلس شورای اسلامی این اقدامات به نحو بهتری صورت بگیرد.

 خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شکل گیری جریان‌های انحرافی از اول انقلاب تا کنون گفت: از اول انقلاب تا کنون هم شاهد جریان‌های انحرافی خارجی و هم جریان‌های انحرافی داخلی بودیم و در طول 32 سال گذشته جریان‌های انحرافی همانند منافقین ، فرقان، جریان انحرافی فتنه 88 و جریان انحرافی اخیر بودیم.

 وی با بیان اینکه این جریان‌ها روش‌های مشترکی در طول انقلاب داشته‌اند، تاکید کرد: ‌اولین روش مشترک آنها کمرنگ کردن دین بوده است چرا که مهمترین نتیجه انقلاب ما حاکم کردن دین در جامعه بوده است اما در فتنه سال گذشته دیدیم که جریان فتنه با طرح سکولاریسم به دنبال دین زدایی در جامعه بود.

 آیت‌الله خاتمی ادامه داد: جریان انحرافی اخیر نیز با بزرگ کردن عناوین کهنه همانند مکتب ایرانی و ایرانیت به دنبال برخی اهداف خاص است و اگر یک بار این مباحث را مطرح کرده بود وارد میدان نمی‌شدیم اما هنگامی که این جریان بر تکرار این مباحث کهنه اصرار دارد وظیفه ما روشنگری در مورد این جریان انحرافی است.

 عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر صحبت از دفاع از میهن است متدینین در صف اول قرار دارند، تاکید کرد: مردم ایران در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران اسلامی و عشق به ایران اسلامی در جنگ حضور پیدا کردند و از میهن خود دفاع کردند اما بت کردن ایران و ایران منهای اسلام خیانت به آرمان‌های انقلاب است و هیچگاه از آن نخواهیم گذشت.

 وی همچنین تاکید کرد: مهمترین عاملی که موجب هم افزایی امت اسلام و موجب تاثیرپذیری از انقلاب بوده ایران اسلامی بوده است.

 خطیب جمعه تهران تصریح کرد: از زبان نمازگزاران جمعه می‌گویم کسانی که به دنبال چنین سخنانی هستند ربطی به این نظام و انقلاب اسلامی ندارد و سلیقه شخصی خود را مطرح می‌کنند و این را نباید پای نظام بگذارند.

 وی در ادامه افزود: مورد مشترک دوم همه جریان‌های انحرافی استفاده ابزاری از مقدسات مردم در 30 سال گذشته بوده است که شاهد مثال این موضوع این است که در جریان فتنه 88 افرادی با سنگر گرفتن پشت نام امام(ره) می‌خواستند به نظام ولایی خدشه وارد کنند .

 وی اظهار داشت: اعتقاد به مهدویت از دیگر مقدسات مردم در طول انقلاب اسلامی بوده است اما شاهد هستیم که برخی جریان‌های انحرافی با استفاده از اعتقاد مردم به دنبال استفاده ابزاری و کاسبکارانه از نگاه پاک مردم بودند.

 آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در روایات تاکید شده است که نمی‌توان برای ظهور وقتی تعیین کرد، افزود: تطبیق نادرست بر اشخاص از دیگر حیله‌های جریان انحرافی است و اعتقاد به مهدویت نباید ابزار تجاری برخی شود.

 خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: سومین روش مشترک جریانهای انحرافی در 30 سال گذشته مقابله با عالمان با بصیرت بوده است چرا که عالمان با بصیرت منحرفین اعتقادی را به خوبی می‌شناسند و هم جریان فتنه و هم جریان انحرافی اخیر به دنبال مقابله با این افراد با بصیرت است.

 وی همچنین تاکید کرد: مقابله با ولایت فقیه از دیگر روش‌های مشترک این جریان‌های انحرافی بوده است.

 آیت‌الله خاتمی ترویج اباحه گری و ابتذال را پنجمین روش مشترک جریان‌های انحرافی خواند و افزود: نقشه دشمن ترویج بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه است و در همین راستا با ترویج ابتذال در آندلس توانستند این کشور را از جغرافیای اسلام حذف کنند.

 وی ادامه داد: جریان انحرافی برای تحقق اهداف خود از ابزار اباحه گری و ابتذال استفاده می‌کند و باید مراقب باشیم.

 خطیب جمعه تهران همچنین به حوادث منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه همچنان در آتش زیاده طلبی آمریکا می‌سوزد و شاهد روزهای خونبار در بحرین و یمن هستیم.

 وی ادامه داد: آمریکا با همکاری آل خلیفه و آل سعود بحرین را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده و در آن شکنجه‌های قرون وسطایی انجام می‌دهد.

 وی با بیان اینکه حوادث بحرین با مدیریت آمریکا انجام می‌شود،‌ افزود: مدیریت شکنجه‌ها در این کشور با همکاری انگلیس و رژیم صهیونیستی انجام می گیرد و مجری این شکنجه‌ها هم بعثی‌های حامی صدام و صهیونیست‌ها هستند.

 آیت‌الله خاتمی در پایان خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به استقبال نمایندگان کنگره آمریکا از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: تکریم نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط نمایندگان کنگره آمریکا میخی بر تابوت بی‌حیثیتی آمریکا بود که نشان داد به چه مقدار نوکر رژیم صهیونیستی هستند.

 همچنین آیت‌الله خاتمی در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه سرنوشت انسان در عالم محشر به دو اقامتگاه بهشت و جهنم ختم می شود، گفت:‌ از عوامل مهم بهشتی شدن تقوا است.

 وی در خصوص موانع استجابت دعا گفت: مشکل از بندگان است که همواره موانع را به وجود می‌آورند در حالی که قرار بر استجابت دعاست.

 خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه شاهد هستیم که برخی قانون عفاف و حجاب را به راحتی زیر پا می گذارند، افزود: عفت همواره جایگاه انسان را حفظ می‌کند و از ضربه خوردن شخصیت انسانی فرد جلوگیری می‌کند.

 وی ادامه داد: عفت اجتماعی و پاک پوششی و پاک دامنی در آقایان و خانمها مورد تاکید قرآن است اما در قرآن بر عفت بانوان تاکید بیشتری شده است.

 آیت‌الله خاتمی با بیان این که عفاف بانوان از نگاه قرآن به چند مورد مربوط می‌شود، افزود: نگاه پاک و پوشش چادر، پرهیز از سخنان عشوه گرانه در مقابل نامحرم، رفتار عفت آمیز و پرهیز از نمایش زیور به آقایان از مواردی است که در قرآن به آن تاکید شده است.

 وی خاطرنشان کرد: ممکن است یکی از مهمترین دلایلی که بسیاری از بانوان حجاب خود را رعایت نمی‌کنند بی‌اطلاعی و تاثیر از سخنان برخی اطرافیان باشد.

کد خبر 136122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز