جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه اردیبهشت 90 در تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با بیان این‌که مسائلی که در جهان اسلام رخ داده در روایات اسلامی هم پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: از امام صادق (ع) می‌پرسند چرا در ظهور فرزند شما (مهدی عج) تاخیر می‌شود و ایشان فرمودند برای این‌که بر همه ثابت شود که بشر فریادرسی ندارد و امروز هم ثابت می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی هرج و مرج را کمک می‌کنند و علیه مظلومان‌اند و وضعیت بحرین، فلسطین و لیبی نشان دهنده این موضوع است.

 وی ادامه داد: نکته دوم این است که این هرج و مرج طبق روایات رو به فزونی خواهد بود و می‌فرمایند نیست روزی که از روز قبلش بدتر نباشد، اما وظیفه ما انتظار فرج است و این شرایط به انتظار فرج کمک می‌کند چون انتظار فرج امید می‌دهد و یاس را از بین می‌برد و انسان‌ها با همان تلاش، ایثار و فداکاری حرکت می‌کنند و تاریخ هم همین است که خدای متعال به وعده خود عمل می‌کند.

 امامی‌کاشانی افزود: نکته بعد این‌که مسلمین هم امتحان می‌دهند. همه امتحان می‌دهند. که تا چه اندازه مظلومین جهان را کمک می‌کنیم و تا چه اندازه به فکر خودمان هستیم. ما از خدای متعال این فرج را درخواست می‌کنیم، ولی دولت‌ها باید بدانند که این اوضاع بر ضرر آن‌هاست و خاموش کردن این آتش برای آن‌ها ممکن نیست و فلسفه تاریخ بر همین اساس است. مسیحیان و دیگر ادیان هم باید بیدار شوند و ببینند صهیونیست در دنیا چه می‌کند. کاخ سفید چه می‌کند. این را هشدار بدهند و فریاد بزنند.

 خطیب این هفته نماز جمعه تهران افزود: مطالبی راجع به سیاست داخل کشورمان وجود دارد، اما بهترین آن برای گفتن نشستی است که دو روز پیش در محضر رهبر انقلاب به عنوان حرکت علمی و اندیشه راهبردی در موضوع عدالت برگزار شد.

 وی با بیان این‌که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در چند محور است، افزود: اولا اهتمام به این‌که عدالت تبیین شود و عدالت بر مبنای جهان‌بینی اسلامی و از هرگونه انتقاد دور باشد.

 امامی‌کاشانی افزود: امیرالمومنین علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند عدل بر چهار پایه استوار است اول این‌که فهم غواص شود یعنی فهم در اعماق وجود حرکت کند، مانند غواصی که زیر آب می‌رود و به گوهرها می‌رسد. دوم این‌که وقتی که فهم غواص شد و سراغ افکار مختلف رفت و روش‌ها و مکتب‌ها را دید ببیند و بفهمد حق چیست و سوم حکم شفاف است؛ چه حکم، حکم قضا و دادگستری باشد و چه نظری باشد که یک پژوهشگر می‌دهد و می‌فرمایند در همه این‌ها ملاک بررسی است.

 وی ادامه داد: بعد از همه این‌ها مرحله عمل است. یعنی علم در انسان‌ها رسوخ کند و در عمل انسان این‌طور شود نه این‌که تنها حرف بزند. پس باید فهمید و باید اخلاق و خوی انسان این‌چنین شود.

 خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: مساله عدالت خیلی مهم است و بحث رهبر انقلاب هم در این زمینه بحث بسیار جامعی بود و پژوهشگران باید آن را دنبال کنند.

 وی افزود: امام عصر (عج) که ظهور کنند عدالت را باید پیاده کنند چون وقتی است که ظلم همه جا را می‌گیرد مثل امروز که همه جا را گرفته است، ولی آن حضرت می‌آیند و عدل را برپا می‌کنند و امیدواریم که ما این راه را برویم.

 امامی‌کاشانی در ادامه افزود: این نکته را باید بدانید که تمام دانشمندان و متفکران ما وقتی حرف‌شان تاثیرگذار است که شخصی امت اسلام را رهبری کند که بر موازین و عدل اسلام حرکت کند و آن فقیه جامع‌الشرایط است چرا که بدون فقیه‌ جامع‌الشرایط و ولایت فقیه این کشتی به ساحل نمی‌رسد.

 وی ادامه داد: این مطلب هم نیاز به استدلال ندارد. حکومت‌ها را می‌بینید، حکومت‌های باطل را می‌بینید، قوانین‌شان را می‌بینید که چگونه است. حکومت باید درست شود و باید آن کسی که در راس قدرت است اسلام در دستش باشد و حرکت باید بر مبنای اسلام باشد و حافظ این مبنای اسلام، ولی فقیه است البته فراز و نشیب‌هایی هم در جامعه وجود دارد چرا که اگر نبود، حکومت ولی عصر بود منتهی با همین حالت باید به حکومت ولی عصر (عج) رسید.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اهمیت ازدواج در اسلام گفت: طبق آیات قرآن کسانی حقیقت نکاح را می‌فهمند که تفکر داشته باشند، تفکر در نظام خلقت و آیات خدا نکته‌ای مهم است که همه دانشمندان و البته علمای موحد از مسلم و غیرمسلم گفته‌اند که نشاط انسان وقتی است که پا را از طبیعت فرا گذاشته و وارد مافوق طبیعت شود.

 وی ادامه داد: مجرد زندگی کردن چیزی برخلاف نظام خلقت و موجب خسران دنیا و آخرت است. خسران دنیا این است که انسان به گناه، چشم‌چرانی و بی‌تقوایی می‌افتد و در آخرت هم کیفر همین کارها را می‌بیند. رابطه نظام و طبیعت با خالق و رابطه همه عالم با هم نکته‌ای است بسیار مهم که قرآن کریم هم بر آن تکیه می‌کند و فرهنگ تجرد را می‌کوبد.

 امامی کاشانی با بیان این‌که جامعه اسلامی نباید سوغات‌های شر غرب را بپذیرد، افزود: اهمیت به خانواده اساسی است که اسلام بر آن تکیه کرده است. شما که فرهنگ تجرد دارید باید بدانید این به زیان شما و جوانی‌تان است و نبردن لذت فوق طبیعت و ارتباط با خداست.

کد خبر 135434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز