چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دهمین نشست نقد و بررسی موسیقی شهر کتاب به ارزیابی آلبوم سرخانه اختصاص دارد که با حضور ساسان فاطمی و دیگر دست‌اندرکاران این آلبوم و بابک خضرایی(منتقد و پژوهشگر موسیقی) ساعت 16 و 30 روز یکم مرداد در شهر کتاب برگزار می‌شود

سرخانه

به گزارش روابط عمومی شهر کتاب در این نشست علاوه بر ساسان فاطمی به عنوان طراح اولیه این کار، دیگر آهنگسازان این اثر هم حضور خواهند یافت و به نقد و بررسی ناقد و نیز حاضران در نشست پاسخ خواهند داد.

آلبوم «سر خانه» به شیوه موسیقی قدمایی بر اساس ایده‌آی از طرف دکتر ساسان فاطمی و با آهنگسازی، پیام جهانمانی، احسان ذبیحی‌فر، سعید کردمافی و سعید نایب محمدی از سوی موسسه ماهور منتشر شد.

درآلبوم موسیقی «سرخانه» که در قالب دو سی دی منتشر شده است، این گروه طی پژوهش‌هایی که درزمینه موسیقی قدیم ایران داشته اند، قطعاتی را به سبک گذشتگان آهنگسازی کرده‌اند. قطعاتی که یاد آور موسیقی دوران عبدالقادر مراغی است.
هدف از تولید مجموعه «سرخانه» ارائه الگوهایی برای احیای آهنگسازی به مفهوم واقعی کلمه در موسیقی ایرانی با الهام از شیوه‌های آهنگسازی قدیم است.

more  پشتوانه‌های نظری آلبوم سرخانه از زبان ایده‌پرداز اصلی آن

«سرخانه» به معنای، سر خانه یا گام نخست در آهنگسازی به شیوه نوین با الهام از شیوه قدما است.
آلبوم اول، شامل قطعات رباعی همایون با آهنگسازی سعید کردمافی، پیشرو بیات ترک با آهنگسازی ساسان فاطمی، بسیط دشتی باآهنگسازی، احسان ذبیحی‌فر، عمل افشاری با آهنگسازی سعید نایب‌محمدی و عمل سه‌گاه باآهنگسازی پیام جهانمانی است.

در آلبوم دوم نیز قطعات عمل شوشتری با آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر، پیشرو نوا با آهنگساز ی احسان ذبیحی‌فر، عمل بیات ترک با آهنگساز ی سعید نایب‌محمدی وغزل اصفهان با آهنگساز ی احسان ذبیحی‌فر همراه است.

نوازنندگان وخوانندگان این آلبوم را احسان ذبیحی‌فر (کمانچه، کمانچه آلتو)، احسان امامی (تار)، سعید نایب‌محمدی (عود)، پیام جهانمانی (تار)، سعید کردمافی (سنتور)، سعید قنبری (دایره)، سورنا صفاتی (سنتور)، کوروش دانایی (تار و بم‌تار)، مجتبی عسگری (خواننده)، بهار موحد ، بهزاد میرزایی، محمدرضا ابراهیمی، سولماز بدری و احسان ذبیحی‌فر به عنوان همخوان تشکیل می دهند.

نشست شهر کتاب در ساعت 16 و 30 روز شنبه،‌یکم مرداد در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 140842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز