گروه ورزش - آرمن ساروخانیان: پس از 3 بازی دوستانه در برابر تیم‌های باشگاهی در اردوی اتریش، بازی مقابل ماداگاسکار نخستین بازی رسمی تیم ملی ایران با مربیگری کی‌روش محسوب می‌شد.

فوتبال

این بازی همچنین فرصتی برای تماشاگران بود تا تیم ملی را با چهره جدید برای نخستین بار ببینند. این بازی که با تک گل سید جلال حسینی ‌به پایان رسید، نکات مهمی داشت که می‌تواند دید کی‌روش و همچنین تغییراتی را که او در این مدت کوتاه در تیم ملی به‌وجود آورده مشخص کند.

تغییر سیستم

تیم ملی برای نخستین بار در سال‌های اخیر با سیستم 3-3-4 به زمین رفت. کی‌روش که در اردوی اتریش هم روی استفاده از این سیستم اصرار کرده بود، ظاهرا تصمیم گرفته تیم ملی را با این چیدمان به زمین بفرستد؛ طوری که در کنفرانس مطبوعاتی هم گفت که بازیکنان لازم برای این کار را دارد. 3-3-4 جزء سیستم‌های مدرن و تهاجمی فوتبال است که تیم‌های زیادی در دنیا ازجمله بارسا هم از آن استفاده می‌کنند. اما بازی دیروز نشان داد که بازیکنان تیم ملی با وجود تمرینات 2 هفته اخیر، برای اجرای بهتر این سیستم نیاز به زمان بیشتری دارند؛ به‌ویژه اینکه هیچکدام از باشگاه‌های ایرانی از این روش استفاده نمی‌کنند.

ترکیب جدید

کی‌روش برای نفرات اصلی این سیستم هنوز به جمع‌بندی نرسیده و به‌نظر می‌رسد که تنها جایگاه دروازه‌بان و 2 مدافع میانی تیم تضمین شده است. او در برابر ماداگاسکار در هر پست نفرات مختلفی را آزمایش کرد و با تغییر مکان اکثر بازیکنان از هرکدام در چند پست استفاده کرد. مثلا انصاری فرد در جریان بازی بارها از گوش چپ به نوک حمله تغییر مکان داد و خسرو حیدری در اواخر بازی از دفاع راست به گوش راست منتقل شد. همچنین غیبت چند بازیکن باتجربه تیم هم دلیل دیگری است تا نتوان با قطعیت درباره ترکیب اصلی تیم صحبت کرد. بازی روز شنبه با مالدیو نشان می‌دهد که کدامیک از بازیکنان بیشتر توانسته‌اند نظر کی‌روش را جلب کنند.

بدون سانتر

برای کسانی که تمرینات تاکتیکی کی‌روش در هفته گذشته را دیده بودند، حرکات ترکیبی بازیکنان در برابر ماداگاسکار کاملا آشنا بود. سرمربی پرتغالی اصرار بر انتقال توپ از دفاع به حمله دارد و برای این کار از بازیکنان می‌خواهد حتی‌المقدور از تشکیل مثلث در کنار زمین و پاس کوتاه استفاده کنند. بدین‌ترتیب تعداد سانترها در تیم ملی خیلی کمتر از سال‌های اخیر بود و هدف این بود که توپ با پاس عمقی به مهاجمان برسد. این تغییر روش را می‌توان مهم‌ترین تحول و درواقع امضای کی‌روش پای تیم ملی دانست. البته بازیکنان در این بازی نتوانستند این برنامه را به‌خوبی اجرا کنند که کی‌روش در کنفرانس مطبوعاتی دلایل آن را بازگو کرد.

نقش کریمی

علی کریمی تا پایان نیمه اول نقش هافبک دفاعی را به‌عهده داشت. او هرچند در اجرای وظایفش موفق بود ولی با توجه به سطح تیم ماداگاسکار نمی‌توان در مورد اینکه او در این پست بیشترین کارایی را خواهد داشت، نظر قطعی داد. کی‌روش در نیمه دوم از کریمی در پست بازوی راست استفاده کرد و این نشان می‌دهد که سرمربی تیم هم هنوز در مورد پست این بازیکن خلاق مردد است.

کی‌روش: بازیکنان خسته هستند

کی‌روش درباره عملکرد تیم ملی در این بازی گفت: «سرعت تیم در شروع بازی پایین بود. ما 3 هفته تمرین فشرده داشتیم و به همین دلیل بازیکنان در بهترین شرایط بدنی نیستند. در نیمه دوم سرعت بازی بیشتر شد و من این نیمه را بیشتر پسندیدم. این یک بازی آماده‌سازی بود اما با این حال ما نباید در چنین مسابقه‌هایی تا این حد فرصت گلزنی را از دست بدهیم.» او درباره انتخاب این حریف گفت: «دلیل انتخاب ماداگاسکار این بود که بازیکنان این تیم در جریان مسابقه هستند؛ بازیکنان مالدیو هم‌چنین شرایطی دارند.»

کد خبر 140655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز