رئیس سازمان بازرسی کل کشور و عضو ناظر قوه قضاییه بر دخل و خرج صندوق توسعه ملی تاکید کرد و گفت:

در برداشت از صندوق توسعه ملی بـاید مر قانون رعایت شود.به گزارش واحد مرکزی خبر مصطفی پورمحمدی گفت: اجازه تخطی از این قـانون را نمی‌دهیم تا به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی دچار نشویم. این اظهارنظر در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی پیش رئیس‌جمهور دستور داد تا مبلغ 7‌میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به مسکن مهر اختصاص داده شود؛ دستوری که با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و احمد توکلی نماینده مردم تهران برداشت ریالی از حساب صندوق توسعه ملی را آن‌هم در شرایطی که اعضای هیات عامل صندوق یادشده کار خود را شروع نکرده‌اند، خلاف قانون اعلام کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این صندوق، ذخیره کشور برای آینده است که بـاید بـا دقت برنامه‌ریزی شود به‌ویژه اینکه برای بخش خصوصی درنظر گرفته شده است.به گزارش همشهری براساس قانون برنامه پنجم توسعه، برداشت ریالی از منابع صندوق توسعه ملی ممنوع بوده و تسهیلات اعطایی از حساب صندوق به‌صورت ارزی خواهد بود. البته نمایندگان مجلس در بررسی قانون بودجه سال 90 با نادیده گرفتن مصوبه قبلی خود به دولت اجازه دادند تا 10 درصد از منابع صندوق یادشده را به‌صورت ریالی برای بخش کشاورزی هزینه کند.

موجودی 19 میلیارد دلاری صندوق

شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت در تازه‌ترین اظهارنظر موجودی فعلی صندوق توسعه ملی را بالغ بر 19 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: تا پایان سال این رقم از مرز 30 میلیارد دلار خواهد گذشت و در خدمت تولید قرار خواهد گرفت. براساس این گزارش در روزهای اخیر با انتصاب اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی چالش‌ها بر سر نحوه اختصاص تسهیلات به بخش غیردولتی بیشتر شده است؛ چه اینکه پیش از شروع به کار اعضای هیات عامل و هیأت‌مدیره صندوق، اعضای هیات امنا که وظیفه تعیین جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلی حاکم بر منابع و مصارف صندوق توسعه ملی را برعهده دارند، به‌صورت مستقیم مصوباتی برای هزینه کرد ریالی و ارزی بخشی از منابع صندوق یادشده را تصویب کرده است.

کد خبر 140416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز