همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت باید به گونه‌ای عمل شود که روند خروج بدون بازگشت نخبگان به صفر برسد.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی نژاد  در جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که بنیاد نخبگان نباید فقط به دنبال انجام اختیارات و وظایف اداری باشد، گفت: نخبه نباید همانند یک کالا تصور شود؛ چراکه نخبگی موضوعی نیست که بخواهد ارزشی افزون برای فردی به وجود آورد، بلکه در این راستا نخبگان باید تمام توان خود را در اختیار رشد و تعالی جامعه قرار دهند.

 رئیس جمهور با تاکید بر این‌که در رسیدگی به مسائل نخبگان باید بستر عمومی جامعه مورد توجه قرار گرفته و به دنبال ریشه یابی مشکلات باشیم، گفت: نوع نگاه، نگرش و نحوه برخورد با نخبگان امروز به عنوان یک چالش در کشور مطرح است، چراکه برخی از نخبگان انتظار دارند برای انجام کاری حتما دولت از آنها حمایت کند، در حالی‌که از ویژگی‌های نخبگی این است که فرد نخبه در هر محیطی قرار می گیرد آن محیط را با روحیه کار، تلاش ، ابتکار و خلاقیت خود تغییر می‌دهد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به گزارش ارائه شده درباره کاهش خروج نخبگان از کشور اظهارداشت: هیچ منعی برای سفر نخبگان به خارج از کشور وجود ندارد، چراکه آنها باید با محیط و علم روز دنیا آشنا شوند، اما باید در داخل کشور مسیر برگشت برای آنها به صورتی صحیح و درست تعریف، و به گونه‌ای عمل شود که روند رو به کاهش خروج نخبگان بدون بازگشت به کشور به صفر برسد.

 رئیس جمهور با بیان این‌که بخش وسیعی از اساتیدی که امروز در دانشگاه‌های کشور در حال خدمت و آموزش به جوانان هستند، در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، گفت: موضوع رفتن و آمدن نخبگان به خارج از کشور اهمیت چندانی ندارد، بلکه آنچه که باید مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود نگاه آرمانی، انقلابی و اسلامی در وجود نخبگان است.

 رئیس جمهور با بیان این‌که دایره نخبگی در کشور بسیار فراتر از برخی چهارچوب‌های خاص و محدود است، گفت: نخبگی فقط منحصر به موضوعات علمی ، پژوهشی و دانشگاهی نیست، بلکه تمامی حوزه های فرهنگی، هنری، صنعتی و کشاورزی را نیز در برمی‌گیرد.

 احمدی نژاد اقدامات صورت گرفته در بنیاد ملی نخبگان را از جمله کارهای ارزشمند و ماندگار دانست و تصریح کرد: بنیاد نخبگان با رعایت جهت گیری‌های انقلابی، شرعی و آرمانی می تواند به جایگاهی دست پیدا کند که فراتر از تحت پوشش قراردادن نخبگان داخل کشور، نخبگان سایر کشورها را نیز تحت پوشش قرار دهد.

 در جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان سلطانخواه ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی از عملکرد بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی، شناسایی و مدیریت نخبگان ثبت و حمایت از اختراعات، حمایت از مراکز نخبه پرور و نیز موضوع اشتغال نخبگان و استعدادهای درخشان حمایت از تعاونی‌های دانش بنیان، برگزاری جشنواره‌های نوآوری و شکوفایی، چگونگی ارتباط با نخبگان و تشکیل شورای تعامل با حضور نخبگان و ایجاد دفتر هم اندیشی نخبگان ارائه کرد.

 همچنین در این جلسه گزارشی از روند اقدامات بنیاد ملی نخبگان در تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان و نیز گزارشی از وضعیت خروج دارندگان مدال‌های طلای المپیادهای کشوری به خارج از کشور که نشان دهنده کاهش آمار خروج نخبگان از کشور در سال‌های اخیر بود ارائه شد.

 در این جلسه همچنین برخی از آیین نامه‌ها و اساس نامه‌های داخلی بنیاد ملی نخبگان به منظور اعمال اصلاح مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 140193
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز