گروه ادب و هنر: دیروز سالن آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص‌مصلحت نظام میزبان سینماگرانی بود که منتقد سیاست‌های فرهنگی دولت هستند؛ طیفی که هیچ عضوی در شورای‌عالی سینما ندارد و به‌عنوان نمایندگان جامعه اصناف سینمایی کشور فاقد مشروعیت قانونی از نظر معاونت سینمایی هستند، در نخستین نشست تخصصی بررسی زیرساخت‌های سینمای ایران حضور یافتند.

نشستی که مرکز تحقیقات استراتژیک، معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با همکاری خانه سینما برگزار می‌کرد. در این نشست، محمد مهدی عسگرپور میزان دخالت دولت در سینما را بیش از اندازه دانست و گفت: در هیچ جای دنیا دولت این میزان در سینما دخالت نمی‌کند. مدیرعامل خانه سینما همچنین از فقدان دیدگاه استراتژیک به سینما و فرهنگ انتقاد کرد.
منوچهر محمدی نیز با اشاره به تشکیل سازمان سینمایی کشور به جای معاونت سینمایی گفت: برای نخستین بار دیدم که یک مدیر فرهنگی از اینکه بخشی از سینما از وزارت ارشاد جدا می‌شود، به‌عنوان اتفاقی فرخنده یاد می‌کند؛ به این دلیل که می‌خواهند دوران باقیمانده از مدیریت‌شان را بدون دردسر سپری کنند.

سیدرضا صالحی معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با ارائه توضیحاتی از فعالیت‌های این مرکز گفت: این نشست‌ها تنها تئوریک و روشنفکری نیست. در حوزه هنر ضعف جدی در این مرکز داریم و درحالی‌که در سال حدود 100 تولید از این معاونت خارج می‌شود اما در حوزه هنر این ضعف وجود دارد. وی ابراز عقیده کرد: متأسفانه اصحاب سیاست درک روشنی از سینما ندارند و هدف ما بازتولید ذهنی مسئله در ذهن سیاستگذاران کلی کشور است. منوچهر محمدی - تهیه‌کننده سینما - با اعتقاد بر اینکه فهم مدیران فرهنگی به نسبت فرهنگ غنی اصیل ایرانی بسیار پایین است، تصریح کرد: به جای اینکه یک مدیر خودش را وقف فرهنگ کشور کند، آمده و به کاهش سطح فرهنگی کشور کمک کرده و کار را به جایی رسانده‌اند که اعمالشان قابل دفاع نیست و رفتار سلیقه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی عسگرپور ـ مدیرعامل سینما ـ در ادامه این نشست با بیان اینکه خلأ این بحث‌های نظری در حوزه فرهنگ و هنر مشاهده می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم درباره زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر صحبت کنیم، اشتباه است که تنها به امروز بپردازیم. فرشته طائرپور - تهیه‌کننده سینما - که در پنل دوم این نشست که به حوزه تولید اختصاص داشت، سخن می‌گفت با بیان اینکه امروزه بیشتر از هر چیزی با فقدان مصلحت‌جویی و مصلحت‌اندیشی مواجه هستیم، ابراز عقیده کرد:در هیچ دوره‌ای به اندازه 6 سال اخیر، با مدیریت دولتی فاصله نگرفته‌ایم، به‌خصوص در 2سال اخیر که دچار تعارض شده‌ایم. وی با بیان اینکه مواردی که از سوی سینماگران مطرح می‌شود و براساس دلسوزی است اظهار کرد: مدیریت دولتی چیزهایی در سینما ممنوع کرده که به‌خودی خود قرار نیست تاثیر منفی بر خانواده‌ها بگذارد و این باعث شده خانواده‌ها به سمت خوراک‌های دیگر فرهنگی سوق پیدا کنند. این تهیه‌کننده ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما در حوزه تولید این است که سختگیری‌ها زیاد است به‌خصوص برای کسانی که کارشان را بلد هستند و ببینید در سال‌های اخیر برای کسانی که قرار است مولد کارهای فرهنگی باشند چه اتفاقاتی افتاده است.

در ادامه، رخشان بنی اعتماد - کارگردان سینمای ایران- یکی از آفت‌های سینما را جابه‌جایی پی در پی مدیران در سینما عنوان کرد و گفت: این مسئله ما را در موقعیتی قرار داده تا مدام پاسخگو باشیم و بخواهیم دیدگاه‌هایمان را توضیح دهیم و همیشه درگیر این موضوع بوده‌ایم و متأسفانه نگاه مدیریتی در جامعه ما نگاه کنترلی است و این کشمکشی که دائما درگیر آن هستیم، درنتیجه همین مشکل است.
وی ادامه داد: سیستم کنترلی که می‌خواهد در فرهنگ و سینما حاکم باشد، غافل از انقلابی است که در حوزه تکنولوژی سینما اتفاق افتاده و ما هنوز در حال بحث بر سر یک قانون مشخص هستیم؛ اینکه تولید یک اثر فرهنگی نیاز به مجوز ندارد و هنگام نمایش باید مجوز صادر شود.

کد خبر 140099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز