گروه اقتصادی: بانک‌های ایران همچنان بیش از دخل شان وام می‌دهند و برخلاف سیاست دولت برای ایجاد عدالت در توزیع تسهیلات بانک‌ها، بیش از 53‌درصد تسهیلات بانکی سهم استان تهران است.

ابزارهای سیاست پولی

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در پایان اردیبهشت ماه امسال کل پولی که بانک‌ها از طریق سپرده‌های مردم در اختیار داشته‌اند پس از کسر ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی 2میلیون و 964‌هزار و 737 میلیارد ریال برآورد شده، درحالی‌که 3 میلیون و 242 هزار و 497 میلیارد ریال تسهیلات توسط شبکه بانکی کشور پرداخت شده است.پیشی‌گرفتن میزان تسهیلات از سپرده‌های بانکی نه تنها زنگ خطری برای شبکه بانکی محسوب می‌شود بلکه به واسطه در پیش گرفتن سیاست‌های خاص از سوی بانک مرکزی که تشدید پایه پولی و انبساط بی‌رویه نقدینگی را به همراه خواهد داشت، تداوم این وضعیت می‌تواند به‌شدت گرفتن نرخ تورم و آسیب‌دیدن به رشد اقتصادی دامن بزند.

2 روز پیش معاون اقتصادی بانک مرکزی با هشدار نسبت به رشد بی‌رویه نقدینگی و گسترش پایه پولی، تاکید کرد: انبساط بی‌رویه نقدینگی تنها با هدف جلب رضایت فعالان اقتصادی و بدون توجه به بسترهای لازم برای رونق پولی می‌تواند موجب تشدید عدم‌تعادل نظام بانکی، تشدید تورم و لطمه به رشد اقتصادی شود. حسین قضاوی در کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی اظهار کرد: نبود کفایت عمق بازار سرمایه موجب فشار مضاعف تقاضای مالی از سوی واحد‌های تولیدی بر بانک‌ها شده است؛ به‌طوری که بانک‌ها بیش از توان خود و حتی با استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی تسهیلات اعطا کرده‌اند. به‌گزارش همشهری، هرچند بانک مرکزی همواره تاکید می‌کند که یکی از علل مهم بالابودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران، استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های این استان انجام می‌شود، اما هنوز گزارشی از کم و کیف تصمیم دولت برای توزیع عادلانه تسهیلات بانک‌ها در 6 سال گذشته در دسترس نیست و این سؤال مطرح است که چرا به‌رغم وعده دولت مبنی بر تمرکززدایی از کلانشهر تهران، سهم استان تهران از کل تسهیلات بانکی بیش از 50 درصد است؟

سهم استان‌ها از سپرده‌ها و تسهیلات بانکی

53درصد از تسهیلات بانکی سهم استان تهران است. البته استان تهران به تنهایی 60 درصد از سپرده‌های بانکی را به‌خود اختصاص داده است و استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و فارس نیز به‌ترتیب 9/4، 4/3، 4/3، 3/3درصد از کل تسهیلات بانکی را دریافت کرده‌اند. این استان‌ها به ترتیب بیشترین میزان سپرده‌گذاری را نیز داشته‌اند.

کد خبر 139794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز