گروه اقتصادی- رضا کربلایی: یک عضو شورای پول و اعتبار که حاضر به رسانه‌ای شدن نام خود نشد، به همشهری گفت:نرخ تورم در خردادماه امسال به حدود 16 درصد در خردادماه امسال نزدیک شده است.

او در گفت‌وگویی کوتاه از ارائه گزارشی از سوی بانک مرکزی به اعضای شورای پول و اعتبار درخصوص نرخ تورم در خردادماه خبر داد و گفت:براساس آخرین گزارش تهیه شده نرخ تورم از 14.2درصد در اردیبهشت ماه با شیبی افزایشی به حدود 16 درصد رسیده است. پیش‌تر حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته بود که این بانک دیگر آمارهای اقتصادی از جمله نرخ تورم را تولید نمی‌کند اما انتشار این آمار توسط شورای‌عالی آمار صورت خواهد گرفت. در این رابطه عباسعلی نورا نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد:

هرچند قانون برنامه پنجم توسعه انتشار آمارهای اقتصادی را بر دوش شورای‌عالی آمار نهاده است اما این الزام قانونی، نافی مسئولیت بانک مرکزی برای تولید و انتشار آمارهای اقتصادی نخواهد بود.او با انتقاد از توقف انتشار آمار از سوی مرکز آمار افزود:واقعیت این است که هر روز یک گرفتاری تازه‌ای برای اقتصاد کشور درست می‌شود و همه از مجلس انتظار دارند تا برای رفع این گرفتاری‌ها چاره‌اندیشی کند.
براساس این گزارش، 14اردیبهشت ماه سال گذشته و یک هفته پس از انتصاب عادل آذر به ریاست مرکز آمار ایران، شورای‌عالی آمار در مصوبه‌ای اعلام کرد:مرکز آمار ایران مرجع رسمی و نهایی تهیه و انتشار آمار شد.

در نخستین جلسه شورای‌عالی آمار ایران که به ریاست ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برگزار شد، مقرر شد که کارگروهی به ریاست مرکزآمار ایران و مشارکت دستگاه‌های عضو در شورای‌عالی آمار تشکیل شود تا سازوکارهای لازم را برای اجرایی کردن مصوبه مذکور تهیه و تدوین کند و گزارش این کارگروه باید در جلسه بعدی شورای‌عالی آمار ارائه شود. رئیس مرکز آمار ایران در مراسم معارفه خود از دولت و رئیس‌جمهور خواسته بود تا مرکز آمار ایران را به‌عنوان مرجع رسمی اعلام شاخص‌ها و اطلاعات رسمی کشور اعلام کنند.

تأخیر 14 ماهه در اعلام آمار رسمی

با گذشت بیش از 14 ماه از تشکیل شورای‌عالی آمار، این شورا هیچ‌گونه آمار رسمی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی منتشر نکرده و اقتصاد ایران همچنان در انتظار انتشار اطلاعات اقتصادی از سوی مرکز آمار ایران است.براساس این گزارش، چندی پیش، پس از اعلام نرخ تورم14.2  درصدی در اردیبهشت ماه امسال از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار ایران در گزارشی نرخ تورم اردیبهشت ماه را بیش از برآورد اعلامی بانک مرکزی به میزان16.7 درصد اعلام کرد و مشخص نیست این مرکز در هفته آینده گزارشی از وضعیت نرخ تورم اعلام خواهد کرد یا نه. همچنین اعلام نرخ بیکاری از بهار سال گذشته تا‌کنون متوقف شده است.

کد خبر 139576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز