چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: ادغام وزارتخانه صنایع در وزارت بازرگانی استراتژی توسعه صنعتی را برای چندمین بار در یک دهه اخیر به بایگانی برد.

این استراتژی که در دولت هشتم پس از کش‌وقوس‌های فراوان و با هزینه‌ای کلان به مرحله اجرا رسید، با تغییر دولت و روی‌کار آمدن دولت نهم به‌دلیل عدم‌سنخیت با برنامه‌های دولت به بایگانی سپرده شد. وزیر صنایع وقت با انتقاد جدی از استراتژی صنعتی تنظیمی از سوی دولت هشتم، آن را در راستای نظام سرمایه‌داری جهانی خواند و آن را بایگانی کرد با امید بومی‌سازی‌ استراتژی صنعتی کشور.

اما تلاش وزیر اسبق صنایع برای تجدید و تغییر استراتژی توسعه صنعتی هم با تغییر وی بایگانی شد. هرچند علیرضا طهماسبی سعی کرد قبل از نهایی شدن طرح برخی مفاد آن را (افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه) اجرایی کند که عملا پس از یکسال شکست خورد. علی اکبر محرابیان با گرفتن صدارت وزارت صنایع تلاش جدی را برای احیا و نوسازی استراتژی توسعه صنعتی آغاز کرد که با روی کارآمدن دولت دهم و اجرای قانون یارانه‌ها، ناکام ماند و عملا به بایگانی رفت.

مقامات وزارت صنایع این‌بار تلاش کردند استراتژی توسعه صنعتی را در راستای قانون یارانه‌ها تدوین و اجرا کنند. چندی پیش هم مقامات وزارت صنایع از نهایی شدن استراتژی توسعه صنعتی و اجرای آن در آینده نزدیک خبر دادند غافل از اینکه این استراتژی هم باید برای چهارمین بار به بهانه ادغام وزارت صنایع در وزارت بازرگانی به بایگانی برود. دیروز معاون وزیر صنایع و معادن گفت: استراتژی توسعه صنعتی با رویکرد ادغام صنعت و بازرگانی به‌روز می‌شود.

رضا فاطمی‌امین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ‌از حدود 3 ماه پیش و بعد از اینکه طبق قانون دولت موظف شد تعداد وزارتخانه‌های خود را کاهش دهد، قرار شد استراتژی توسعه صنعتی با رویکرد ادغام صنعت و بازرگانی به‌روز شود.

کد خبر 134752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز