گروه اقتصادی: پس از انتقادهای فراوان کارشناسان دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر کار و امور اجتماعی در اظهارنظرهای جداگانه از نرخ تورم و بیکاری در خردادماه پرده برداشتند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: نرخ تورم در خردادماه امسال 4/15درصد بوده که نسبت به ماه پیش از آن1.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، پیش‌تر مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها به نقل از بانک مرکزی نرخ تورم خردادماه را 4/15درصد اعلام کرده بود. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال 14.2 درصد برآورد شده است.

محمود بهمنی با اشاره به اینکه80 سال است که آمار‌های اقتصادی کشور و حساب‌های ملی توسط بانک مرکزی تولید و اعلام می‌شود ،افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مرکز آمار ایران به‌صورت قانونی موظف به اعلام آمار‌های رسمی اقتصادی و نرخ تورم کشور است و براساس همین مصوبه، بانک مرکزی اجازه اعلام رسمی آمارها را ندارد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی از قانون تبعیت می‌کند گفت: حتی غالب سازمان‌های بین‌المللی مکاتباتی با بانک مرکزی دارند و آمارهای تورم و حساب ملی را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند.

بهمنی با بیان اینکه آمارهای بانک مرکزی دهم هر ماه اعلام می‌شود، اظهار داشت: همچنین بانک مرکزی ایران آمار ماه به ماه گزارش اقتصادی کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد. وی اختلاف آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران را به‌دلیل قرار دادن سال پایه عنوان کرد و افزود: سال پایه محاسبات بانک مرکزی سال 83 و سال پایه مرکز آمار ایران سال 81 است که همین امر منجر به اختلاف آمار در کشور می‌شود. از سوی دیگر، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی آخرین نرخ بیکاری کشور در 3ماه منتهی به خردادماه امسال را براساس گزارش مرکز آمار ایران11.5  درصد اعلام کرد.

براساس این گزارش هنوز مرکز آمار به‌عنوان متولی رسمی انتشار آمارهای اقتصادی گزارش تفصیلی خود را از وضعیت بیکاری در استان‌های کشور منتشر نکرده است.

بانک مرکزی اسکناس چاپ نمی‌کند

بهمنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ظاهرا طبق دستور رئیس‌جمهور باید اسکناس درشت توسط بانک مرکزی چاپ می‌شده، گفت: بانک مرکزی استقلال دارد و هیچ‌وقت به گفته رئیس‌جمهور اسکناس چاپ نمی‌کند. وی افزود: چاپ اسکناس هیأت ناظر دارد و اینطور نیست که شب تصمیم بگیریم و صبح اسکناس چاپ کنیم.

بدهی نفتی چین به ایران تکذیب شد

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به اخباری مبنی بر افزایش بدهی نفتی کشور چین به ایران، گفت:‌ اصلا این موضوع صحت ندارد چرا که اجازه نمی‌دهیم سرنوشت بدهی چین هم به سرنوشت هند دچار شود.

بانک‌ها توان وام دادن ندارند

رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به وزیر اقتصاد اعلام کرد: آقای دکتر، سیستم بانکی 112 درصد منابع خود را تسهیلات داده و بیشتر از این توانی ندارد. به گزارش فارس، او در همایش صندوق ضمانت سپرده‌ها، چالش‌ها و فرصت‌ها به بیان موجودی سپرده جاری اشخاص در سیستم بانکی پرداخت و اظهار داشت: مانده سپرده مستقیم ابتدای سال90 حدود 2 هزار و 723 هزار میلیارد ریال بود که در پایان خرداد این رقم به 2 هزار و 828 میلیارد ریال رسید. وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی تاکید کرد: بر این اساس درصورت عدم‌افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی به مؤسسه اعتباری تنزل رتبه پیدا می‌کنند.

کد خبر 141407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز