گروه سیاسی: پس از دستگیری محمدشریف ملک‌زاده دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور و موضع گیری‌های برخی مسئولان در این‌باره، گمانه بر این بود که روند تحقیق و تفحص از این شورا تحت‌الشعاع این اتفاقات قرار گیرد؛ اما نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص گفته است: تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان را فارغ از شرایط حساس فعلی دنبال می‌کنیم.

شورای عالی ایرانیان خارج کشور

اما پروسه طولانی این تحقیق و تفحص باعث شده است که اعضای این هیات، مهلت 6 ماهه دیگری را از هیات رئیسه مجلس درخواست کنند. این درخواست به‌دلیل بررسی زوایای پیدا و پنهان عملکرد شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور صورت‌گرفته است. پیش از این حسین ابراهیمی رئیس این هیات در گفت‌وگو با همشهری گفته بود وقتی انحراف شکل بگیرد، همه را دور خود می‌چرخاند و هیات تحقیق و تفحص دقیقا نمی‌داند که برای بررسی مسائل مبتلا به شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور سراغ چه کسی برود. وی با اشاره به دستگیری ملک‌زاده دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور گفته بود: دبیر شورا که در زندان است و نفر اول این شورا هم که قابل دسترس نیست.

اشاره ابراهیمی به جلساتی بود که قرار بود کمیته تحقیق و تفحص با اسفندیار رحیم‌مشایی داشته باشد و جلسه به‌علت عدم حضور مشایی برگزار نشده بود. سیدحسین نقوی حسینی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اعضای هیأت تحقیق و تفحص معتقدند برای بررسی زوایای پیدا و پنهان عملکرد شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور به وقت بیشتری نیاز دارند. آنان معتقدند این بررسی‌ها باید بدون توجه به رویداد‌هایی که در خارج از حوزه‌ فعالیت‌ هیأت تحقیق و تفحص اتفاق می‌افتد، انجام شود. هدف هیأت این است که عملکرد شورای‌عالی ایرانیان در 4 حوزه موشکافی شود تا گزارش‌ نهایی آن در اختیار مجلس و سایر نهاد‌های نظام قرار گیرد.

نماینده ورامین با یادآوری اینکه «زمان قانونی هیأت به اتمام رسیده است» از درخواست اعضا برای «تمدید 6 ماهه فرصت قانونی هیأت» خبر داد و افزود: براساس ماده 199 آیین‌نامه داخلی درخواست تمدید زمان تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است که با استدلا‌ل‌هایی که بیان شد به احتمال زیاد با تمدید آن موافقت خواهد شد. وی افزود: پس از تمدید مهلت، آخرین نشست با مسئولان شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور را برگزار می‌کنیم. پس از بازداشت ملک‌زاده، آقای مشایی باید به آخرین سؤالات هیأت تحقیق و تفحص پاسخ دهد. تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در جلسه 5 آبان با 141 رأی موافق در برابر تنها 14 رأی مخالف و 9رأی ممتنع از مجموع 194 رأی ماخوذه از نمایندگان حاضر به‌تصویب رسید.

کد خبر 139372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز