همشهری آنلاین: در حال حاضر بنزین در جایگاه‌ها با توجه به نوع سهمیه آن به چند قیمت فروخته می‌شود. حال سوال اینجاست که در صورت افزایش قیمت سوخت، تکلیف بنزین ذخیره شده در کارت‌های سوخت چه خواهد شد؟

کارت سوخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به این که مسوولان وعده داده‌اند، بنزین ذخیره شده در کارت‌های سوخت که قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شارژ شده است، با همان قیمت100 و 150 تومان و بدون قید زمانی قابل مصرف باشد، براساس آمارمنتشر شده تا کنون حجم بنزین 100 تومانی موجود در کارت‌های سوخت به صفر نرسیده است و به طور تقریبی حدود بنزین مورد نظر در کارت‌ها 200 تا 300 میلیون لیتر برآورد می‌شود.

از سوی دیگر با افزایش قیمت سوخت، بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای هر لیتر 400 تومان، بنزین معمولی آزاد هر لیتر 700 تومان و بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای و آزاد به ترتیب هر لیتر 500 و800 تومان عرضه می‌شود. این گونه بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بنزین با شش نرخ عرضه می‌شود.

در صورت افزایش مجدد قیمت بنزین و عرضه ذخیره سهمیه‌های بنزین با همان قیمت گذشته، این بار این فرآورده نفتی با هشت نرخ در جایگاه‌های عرضه سوخت به فروش خواهد رفت. در این حالت بازهم باید شرکت ملی پخش‌فرآورده‌های نفتی در سامانه عرضه سوخت خود تغییراتی ایجاد کند.

این در حالی است که با توجه به این که طبق برنامه باید سهمیه بنزین مناطق گرمسیری خردادماه به کارت سوخت تاکسی‌داران این مناطق واریز می‌شد، اما با گذشت دو ماه از آن، عرضه بنزین مناطق گرمسیری به علت فراهم نبودن شرایط سامانه پرداخت سوخت به تاخیر افتاده است و زمان عرضه این سهمیه در ابهام قرار دارد. حال مشخص نیست، شرایط عرضه بنزین با هشت نرخ چه زمانی فراهم شود.

با این وجود و در صورت افزایش قیمت بنزین، باید دید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران توانایی دارد که بنزین را با هشت نرخ عرضه کند یا این‌که در صورت افزایش قیمت مجدد، ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت با قیمت جدید محاسبه می‌شود؟

کد خبر 139330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز