گروه بین‌الملل: با‌گذشت ۵ ماه از آغاز قیام مردمی بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه و درحالی‌که صدها نفر از مخالفان این کشور همچنان در بازداشت به سر می‌برند، روز گذشته گفت‌وگوهای ملی در شرایطی ناعادلانه آغاز شد.

بحرین

رژیم آل‌خلیفه که با کشتار، بازداشت، شکنجه و انواع محرومیت‌ها همچون محرومیت از تحصیل و کار در ماه‌های گذشته مخالفان را سرکوب کرده است، اکنون با آغاز گفت‌وگوهای ملی برای پایان تنش‌ها در این کشور تلاش می‌کند.گفت‌وگوهای ملی بحرین روزگذشته در حالی آغاز شد که از مجموع 300 کرسی تدارک‌دیده شده برای شرکت‌کنندگان در مذاکرات، تنها 35 کرسی به شیعیان این کشور اختصاص داده شده و این امر امیدها برای موفقیت چنین گفت‌وگوهایی را از اساس نابود می‌کند. اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند و عمده مخالفان این کشور شیعه هستند.

گفت‌وگوهای ملی بحرین پس از آن آغاز شد که جمعیت الوفاق بزرگ‌ترین اپوزیسیون شیعه در مراسمی موافقت خود را با شرکت در این روند اعلام کرد. شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق با وجود برآورده نشدن درخواست‌های این گروه عصر روز جمعه شرکت در این گفت‌وگوها را اعلام کرد. وی در جمع هزاران نفر از مردم در منطقه دراز گفت: کسی نگران ما نیست. کسی به ما گوش نمی‌دهد. ما به گفت‌وگوها می‌رویم اما اگر این گفت‌وگوها آنچه مردم به آن نیاز دارند را برآورده نکند از آن خارج خواهیم شد. مسئولان رژیم آل‌خلیفه در راستای جلب نظر مخالفان 100 زندانی سیاسی را آزاد کرده‌اند اما معترضان به این رژیم در تظاهرات خود خواستار آزادی تمام افراد بازداشت شده در جریان ناآرامی‌های این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مخالفان شروط دیگری را نیز در آستانه گفت‌وگوهای ملی مطرح کرده بودند که آزادی تمامی زندانیان سیاسی، توقف محاکمه‌های نظامی، بازگشت کارمندان اخراجی به محیط کارشان و برچیدن فضای امنیتی در کشور ازجمله این شروط به شمار می‌رود.جمعه شب هم تظاهرات مردم علیه رژیم آل‌خلیفه با دخالت نیروهای امنیتی بحرین و استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور به خشونت کشیده شد. در گفت‌وگوهای ملی بحرین 300 نماینده از انجمن‌ها و احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نمایندگان دولت (نمایندگانی که اسامی و سمت رسمی آنها مشخص نیست) و برخی شخصیت‌های خارجی مقیم بحرین حضور دارند. این گفت‌وگوها قرار است در 4‌محور سیاسی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی و به ریاست خلیفه الظهرانی، رئیس پارلمان بحرین برگزار شود. مخالفان عقیده دارند که حضور نداشتن پادشاه یا ولیعهد بحرین در این گفت‌وگو‌ها عملاً اعتبار آن را زیر سؤال برده است و به همین خاطر به ریاست الظهرانی بر این روند اعتراض کرده‌اند.

مخالفان هر چند به نوعی موافقت خود را با حضور در گفت‌وگوهای ملی اعلام کرده‌اند اما اپوزیسیون شیعه که تنها 35 کرسی از 300 کرسی گفت‌وگوهای ملی را در اختیار دارد احتمالا نمی‌تواند خواسته‌های خود را محقق کند.مخالفان شیعه به مقامات رژیم آل‌خلیفه هشدار داده‌اند درصورتی که گفت‌وگوها به اصلاحات واقعی منجر نشود از آن عقب‌نشینی خواهند کرد. عدم‌توازن کرسی‌های مخالفان و موافقان دولت در گفت‌وگوهای ملی بحرین و انتخاب خلیفه الظهرانی رئیس پارلمان این کشور برای ریاست گفت‌وگوها که یکی از طرفداران رژیم آل‌خلیفه به شمار می‌رود ازجمله مواردی هستند که از هم‌اکنون امیدها برای نتیجه بخش بودن مذاکرات را از بین برده است. آمریکایی‌ها که روابط راهبردی با رژیم آل‌خلیفه دارند از این گفت‌وگوها حمایت کرده‌اند. این در حالی است که هنوز سرنوشت صدها زندانی این کشور مشخص نیست و تحقیقات مشخصی درباره کشتار و شکنجه معترضان توسط نیروهای امنیتی این کشور با کمک نظامیان عربستان و امارات صورت نگرفته است.

شکنجه برای اعتراف به مجروح کردن بیماران!

یک پزشک بحرینی که به‌خاطر کمک به معترضان مجروح، 3ماه را در زندان به سر برده است روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه 4 رادیوی بی‌بی‌سی شکنجه خود توسط نیروهای امنیتی بحرین را افشا کرد. این پزشک اعلام کرد که نیروهای امنیتی بحرین با انواع شکنجه‌های روانی و فیزیکی او را وادار کرده‌اند که به زخمی کردن معترضان این کشور اعتراف کند! وی گفت: من در تمام این مدت می‌گفتم از ما باید به خاطر نجات جان صدها نفر قدردانی شود اما آنها می‌خواستند من اعتراف کنم که عده‌ای را مجروح کرده و کشته‌ام.

کد خبر 139255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز