همشهری آنلاین : سامانه ملی آمایش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا دو هفته آینده افتتاح می‌شود و این امکان را در اختیار مدیران ارزیابی و نظارت دانشگاه‌ها قرار می‌دهد تا با تحلیل آماری آموزش عالی، وضعیت موجود را بسنجند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سامانه ملی آمایش آموزش عالی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا دو هفته آینده افتتاح می شود، می توان بر اساس نوع دانشگاه‌ها و دوره های تحصیلی آمار و اطلاعات آماری را دریافت کرد که تمام این اطلاعات آماری تا سطح رشته در این سامانه در اختیار مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها قرار می گیرد.

با افتتاح این سامانه، نه تنها می توان به تعداد دانشجویان و رشته های تحصیلی به تفکیک استان و بر اساس بومی یا غیربومی بودن دسترسی یافت بلکه اطلاعات مربوط به تعداد دانشگاه های کشور و زیرنظامها در نقشه GIS این سامانه به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

در سامانه آمایش آموزش عالی، اطلاعات و آماری که توسط دانشگاه ها وارد می شود قابلیت تبدیل شدن به نقشه را به صورت آنلاین دارد.

در این سامانه هر چند می توان وضعیت موجود و مطلوب دانشگاه‌ها و فاصله رسیدن به شاخص های وضعیت مطلوب را سنجید، اما شرایط مطلوب را می بایست خود دانشگاه‌ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد دهند و بر این امر نیز تاکید شده است.

در سامانه ملی آمایش آموزش عالی، تعداد دانشجو بر اساس نوع دانشگاه ها مشخص شده است، برای مثال مشخص شده است که در دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر، در دانشگاه پیام نور تعداد دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر و در دانشگاههای وزارت علوم، این تعداد تقریباً مساوی است.

همچنین، براساس اطلاعات فعلی این سامانه، 50 درصد کل دانشجویان کشور به ترتیب در تهران، اصفهان ، خراسان رضوی ، فارس، خوزستان ، مازندران و آذربایجان شرقی قرار دارند.

کاربران این سامانه با دریافت یک رمز یک بار مصرف از طریق دفتر مدیر کل نظارت وارزیابی وزارت علوم تنها برای یک دقیقه می توانند با نرم افزاری که روی تلفن همراهشان نصب می شود، از این سامانه استفاده کنند. علت قرار دادن رمز یک دقیقه ای امنیت دسترسی به این سامانه است.

کد خبر 139211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز