همشهری آنلاین: چهل‌وششمین جشنواره فیلم کارلووی واری با اعطای جایزه گوی بلورین به جودی دنچ، بازیگر سرشناس انگلیسی آغاز به کار کرد.

کارلو ویواری

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، جشنواره فیلم کارلووی واری شب گذشته درحالی با نمایش نسخه سینمایی جدید از رمان "جین آیر" به کارگردانی "گری فوکوناگا" آغاز شد که "جودی دنچ" جایزه ویژه این فستیوال را دریافت کرد.

این بازیگر نام‌آشنای سینمای جهان به‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی جایزه گوی بلورین این فستیوال را دریافت کرد.

جودی دنچ 77 ساله که در عرصه سینما و تئاتر فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است، تاکنون شش بار نامزد جایزه اسکار شده که یک‌بار سال 1999 برای فیلم "شکسپیر عاشق" موفق به دریافت آن شد.

وی در سال 2008 جایزه یک عمر دستاورد سینمایی را از آکادمی فیلم اروپا گرفت.

جودی دنچ فعالیت هنری خود را در سال 1975 با بازی در نقش "اوفلیا" در نمایش‌نامه هملت آغاز کرد و تاکنون در ده‌ها نمایش‌نامه درام و موزیکال نقش‌آفرینی کرده است.

وی برای اولین‌بار در سال 1977 جایزه معتبر "اولیویر" که معادل اسکار دنیای تئاتر است را کسب کرد و پس از آن به دفعات موفق به کسب این جایزه شده است.

چهل‌وششمین جشنواره فیلم کارلووی‌ واری روز نهم جولای با نمایش فیلم "نیمه‌شب در پاریس" به کارگردانی وودی آلن پایان خواهد یافت.

امسال "ایشتوان ژابو"، کارگردان سرشناس لهستانی ریاست هیات داوران این جشنواره را برعهده دارد.

"ژابو" که در سال 1981 جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای "مفیستو" به‌دست آورد، آخرین‌بار با فیلم "جانب‌داری" در جشنواره کارلووی واری حضور داشت.

از افتخارات سینمایی این فیلم‌ساز سرشناس می‌توان به جایزه بافتا بهترین فیلم خارجی، دو جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین، جایزه هیات داوران جشنواره کن، دو جایزه بهترین فیلم‌نامه از آکادمی فیلم اروپا، یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو و بهترین کارگردانی جشنواره ماردل پلاتا اشاره کرد.

طبق برنامه اعلا‌ شده، فیلم "جدایی نادر از سیمین" از ایران ساخته اصغر فرهادی در بخش "افق‌ها" این نمایش خواهد یافت.

این فیلم در دو نوبت روزهای پنجم و هشتم جولای (14 و 17 تیرماه) به‌روی پرده خواهد رفت.

 

 

کد خبر 139208

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز