در پی فراخوان گروه‌ها و احزاب سیاسی مصری برای برگزاری تظاهرات جمعه قصاص و جمعه وفاداری به شهدا، روز گذشته هزاران نفر در میدان التحریر تجمع کرده و روزهای انقلاب علیه نظام مبارک را در اذهان زنده کردند.

tahrir square

به نوشته روزنامه مصری الاهرام، درحالی‌که برخی از گروه‌های سیاسی از جمله جنبش 6آوریل که یکی از آغازگران انقلاب علیه نظام سابق بود و نیز اتحادیه جوانان انقلاب 25ژانویه مردم را به شرکت در این تظاهرات فراخوانده بودند، در مقابل، شماری دیگر از گروه‌های سیاسی از جمله ائتلاف انقلاب مصر آزاد و جماعت اخوان‌المسلمین از مردم خواستند در این تظاهرات شرکت نکنند. با این حال مردم مصر که از قصاص نشدن عاملان تیراندازی و کشتار مردم در جریان انقلاب مصر به‌شدت خشمگین هستند، بی‌اعتنا به‌نظر احزاب، در روزهای اخیر دست به تظاهرات زدند.

معترضان با تاکید بر ضرورت قصاص فوری تمامی متهمان به کشتار مردم، خواستار اعدام حبیب العادلی وزیر کشور سابق و تسریع در روند محاکمه حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع و خانواده‌اش و تمامی افراد منسوب به نظام وی شدند. معترضان همچنین ضمن دعوت از دستگاه قضایی برای برکناری افسران و افراد پلیس متهم به این کشتارها تا زمان پایان محاکمه به‌علت تهدید کردن شاهدان، بر ضرورت سرعت بخشیدن به محاکمه علنی تحریک‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در سرکوب مردم تاکید کردند.

از سوی دیگر، آمریکا از انجام تماس‌هایی محدود با رهبران جنبش اخوان‌المسلمین خبر داد. به نوشته روزنامه الاهرام، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به از سرگیری تماس‌های محدود با این جنبش تصریح کرد: منافع واشنگتن اقتضا می‌کند با طرف‌هایی که بدون روی‌آوری به خشونت به فعالیت‌های سیاسی می‌پردازند، ارتباط برقرار کند. جماعت اخوان‌المسلمین هم، در عین استقبال، درباره آن تشکیک کرد. محمد غزلان سخنگوی اخوان‌المسلمین با استقبال از این اقدام و ابراز امیدواری به اینکه واشنگتن از انقلاب‌های عربی عبرت گرفته باشد، افزود: اخوان‌المسلمین شور و اشتیاق فراوانی برای تماس با آمریکا ندارد.

کد خبر 139169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز