جمعه ۱۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه حوادث: شکسته‌شدن بوم جرثقیل هنگام بلندکردن وزنه سنگین و فرود آن در محلی که کارگران پالایشگاه تهران مشغول کار بودند، باعث کشته‌شدن 2مهندس و مجروح‌شدن 3کارگر شد.

این حادثه، بعد از ظهر سه‌شنبه گذشته و زمانی رخ داد که جرثقیل قدیمی قرار بود وزنه سنگینی را هنگام آزمایش‌های فنی جابه‌جا کند. یکی از شاهدان حادثه در گفت‌وگو با همشهری گفت: از چند روز قبل از حادثه، مسئولان یکی از شرکت‌های پالایشگاه، مشغول تست کردن جرثقیل قدیمی‌ای بودند که سال‌ها در یکی از انبارها بود.قرار بود از این جرثقیل برای طرح بهبود کیفیت فراورده‌های نفتی استفاده شود و آنها می‌خواستند ببینند که جرثقیل تا چه حد قادر است وسایل سنگین را جابه‌جا کند.

او ادامه داد: روز حادثه درحالی‌که ده‌ها کارگر در محوطه مشغول کار بودند، تست جرثقیل ادامه داشت. تا آن زمان آزمایش جرثقیل برای بلندکردن وزنه 300تنی جواب داده بود و این بار 40تن به وزنه اضافه شده بود تا معلوم شود که این وزنه را هم قادر است جابه‌جا کند یا نه؟ درحالی‌که کارگران سرگرم کار بودند، کار بلندکردن وزنه شروع شد اما هنوز وزنه چند سانتی‌متر بیشتر از زمین بلند نشده بود که ناگهان بوم جرثقیل قدیمی که توانایی بلندکردن وزنه را نداشت، شکست و به پایین پرت شد.

کارگران با دیدن این صحنه به اطراف دویدند و تکه‌فلزی بزرگ در حال فرود آمدن روی کانکسی بود که تعدادی از مهندسان شرکت کنار آن ایستاده بودند و کار تست‌کردن جرثقیل را نظارت می‌کردند. در یک چشم بر هم زدن، تکه جدا شده جرثقیل روی کانکس فرود آمد و نزدیک بود یکی از کارگران زیر آن‌گیر کند که یکی از مهندسان شرکت او را به گوشه‌ای هل داد اما خودش بر اثر برخورد تکه فلزی، نقش بر زمین شد.
این مهندس فداکار به همراه یکی دیگر از مهندسان شرکت که کنار کانکس ایستاده بود بر‌اثر اصابت بخش جدا شده جرثقیل، جان‌شان را از دست دادند و 3کارگر دیگر هم به خاطر برخورد قطعات کوچک‌تر به آنها، مجروح شدند.

شاهد ماجرا افزود: در لحظه وقوع حادثه، کارگران زیادی در محوطه مشغول کار بودند و اگر بوم شکسته‌شده جرثقیل به‌جای فرود آمدن روی کانکس، در محوطه فرود می‌آمد، معلوم نبود چند نفر در این حادثه جان خود را از دست می‌دادند. در همین حال، سخنگوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درخصوص این حادثه به خبرگزاری مهر گفت: حادثه روز سه‌شنبه هنگام انجام آزمایش‌های فنی به وقوع پیوسته است. سید علی اصغر حسینی ادامه داد: این حادثه در طرح بهینه‌سازی‌ و بهبود کیفیت فراورده‌های نفتی در پالایشگاه نفت تهران و در ساعت 15:30 بعد از ظهر به وقوع پیوست که به‌دنبال آن 2 نفر از کارکنان حاضر در محل حادثه به نام‌های مهندس نجات طولانی و مهندس سید محمد حسین رحمانیان جان باختند و مجروحان به بیمارستان انتقال یافتند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون با ایجاد یک کارگروه دلایل وقوع این حادثه در حال بررسی است، افزود: در حال حاضر مداوای مجروحان در بیمارستان در حال انجام است.

کد خبر 139150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز