گروه سیاسی: در جریان اختلاف نظر دولت و مجلس درباره کیفیت ادغام وزارتخانه، علی لاریجانی گفته بود مجلس مرجع انحصاری تفسیر مصوبات مجلس است، اما تعریفی که دیروز نمایندگان از یک دوره مجلس به دست دادند، از سوی دولت و برخی نمایندگان مجلس تعبیر به تفسیر از اصل 63 قانون اساسی شد نه تفسیر تبصره 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که فروردین ماه امسال در همین مجلس تصویب شده بود.

فروردین ماه امسال نمایندگان با اصلاح قانون انتخابات، مدرک کارشناسی ارشد را یکی از شروط لازم برای ثبت نام در انتخابات مجلس تعیین کرده و مصوب کردند. هر دوره نمایندگی مجلس، به‌عنوان یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود تا به این ترتیب راه برای ثبت نام نماینده‌های لیسانسیه این دوره هم باز باشد؛ اما تفسیر وزارت کشور از این مصوبه مجلس؛ مانعی برای نزدیک به 50 نماینده لیسانس مجلس هشتم شد؛ به این صورت که در زمان ثبت نام که از سوم دی ماه به‌مدت یک هفته ادامه دارد، دوره مجلس هشتم تمام نشده است و نمایندگانی که مدرک کارشناسی دارند و برای نخستین بار در همین مجلس حضور پیدا کرده‌اند نمی‌توانند در انتخابات حضور یابند. نمایندگان مجلس دیروز با استفساریه‌ای مصوب کردند مقصود از یک بار نمایندگی در هر دوره، به میزان ولو کمتر از مدت 4 سال نیز هست و شامل نمایندگی میان‌دوره‌ای هم می‌شود.

قبول کنیم اشتباه کردیم

پیش از آنکه موافقان و مخالفان درباره این طرح استفساریه نطق کنند 24 نماینده مجلس پیشنهاد مسکوت ماندن طرح استفساریه مربوط به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به‌مدت 6 ماه مطرح کردند که این پیشنهاد با 135 رای مخالف، رای نیاورد. احمد توکلی گفت:‌ این ضرر دو جانبه می‌شود، تصمیم مجلس در فروردین ماه اشتباه بود و باید شجاعانه قبول می‌کردیم که اشتباه ‌کردیم، نباید سطح تحصیلات را بالا برده و عامل تجربه را حذف می‌کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم با این استفساریه کاری کنیم که وزیر یا معاون وزیر که لیسانس دارد نتواند در انتخابات شرکت کند اما نماینده‌ای که مدرک لیسانس دارد و 6 ماه نماینده بوده می‌تواند وارد انتخابات شود و این ظلم است، جلوی مشارکت مردم را هم می‌گیرد. سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور که در صحن علنی به‌عنوان نماینده دولت حضور یافته بود گفت: ما مصوبه مجلس درخصوص لزوم داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای حضور در انتخابات مجلس را واقعا یک تبعیض می‌دانیم و دولت با آن موافق نیست. ‌مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش استفساریه ارائه شده از سوی نمایندگان را تفسیر قانون اساسی دانست نه تفسیر قانون عادی.

کد خبر 139022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز