همشهری آنلاین: جشنواره فرهنگی و نمایشگاه هنرمندان برجسته افغانستان در فرهنگسرای نیاوران امروز یکشنبه 5 تیر به کار خود پایان می دهد.

مجسمه طلاکوب

به گزارش همشهری آنلاین، این برنامه شامل نمایش فیلم هایی از کشور افغانستان، اجرای موسیقی سنتی و نمایش آثار صنایع دستی این کشور بود.

در نمایشگاهی که از طرف هنرمندان افغان و با حمایت سازمان اکو در گالری یک فرهنگسرای نیاوران برگزار شد 40 هنرمند و شخصیت فرهنگی مهاجر افغان در بخش های نقاشی،‌ طراحی،‌ طلاکوب،‌ میناکاری،‌ فرش بافی،‌ خوشنویسی،‌ دوخت های سنتی و غذاهای محلی افغانستان شرکت داشتند.

در این میان مرتضی افضلی از هنرمندان مهاجر افغان که حدود 28 سال است به ایران و شهر اصفهان مهاجرت کرده و در این سال ها زیر نظر استاد محمد جوهریان آموزش هنر طلا کوبی روی فولاد را دیده است.

او می گوید : ما حدود 28 سال پیش به ایران و شهر اصفهان مهاجرات کردیم در تمام این سال ها من مشغول آموزش هنر طلاکوبی روی مجسمه های فولادی بودم و اکنون خودم کارگاهی برای ساخت این مجسمه ها در میدان نقش جهان اصفهان دارم. 

وی افزود : ما در ابتدا مجسمه هاو تابلوهایی را از جنس فولاد در سایزهای متنوع می سازیم.

البته بسیاری از مجسمه ها به صورت قطعات جدا از هم ساخته می شود و درنهایت این قطعات به هم جوش می خورند. سپس بوسیله سمباده و نمد ، آثار پرداخت می شوند و در آنجا مراحل طلا کوبی آغاز می شود.

افضلی ادامه داد : مجسمه های ساخته شده پس از حرارتی که می بینند به مرور تیره رنگ می شوند و برای طلاکوبی آماده می گردند.

طرح مورد نظر را روی آنها پیاده می کنیم و با ابزار خاص سیم های نازک طلای 24 عیار و یا نقره 100 را به شیارهای فرو می بریم در نهایت کار دوباره پرداخت می شود تا یک دست گردد.

وی در مورد طرح های روی مجسمه ها اضافه کرد : ما مجسمه هایی را می سازیم که بیشتر از طرف مردم مورد استقبال قرار گیرد در میان آثار پرندگان بیش از همه ساخته می شوند ولی مجسمه هایی چون سیمرغ، شیر ، مرغ رخ که یک حیوان تخیلی افسانه ای است دیده می شوند.

افضلی افزود: طرح های روی مجسمه ها مربوط به نقش های اسلیمی دوره صفویه و کتیبه های قدیمی ست که از آنها الهام گرفتیم و از موتیف ها و نقشمایه های ایرانی بر روی بدن حیوانات ، صندوقچه ها و تابلوها استفاده می کنیم.

این هنرمند مهاجر افغان با بیان اینکه این هنر نیاز به استعداد و انگیزه دارد ادامه داد : سختی و مشکلات این هنر بسیار است و یادگیری و ادامه آن نیاز به انگیزه دارد.

مصالح مورد نیاز هنر طلا کوبی سیم های طلا و نقره است که برای هنرمند هزینه بردار است و به عقیده من برای شناساندن هنر طلاکوبی که در قدیم به آن کوفی گری هم می گفتند تلاشی صورت نگرفته و مردم به خوبی با این هنر آشنایی ندارند.

در زمان صفویه از کوفی گری برای تزئین ادوات جنگی استفاده می شد ولی امروزه جنبه دکوراتیو و تزئینی پیدا کرده و از آیات قرآنی و اشعار شعراء نیز برای زیبایی روی صندوقچه ، جعبه های قرآن و تابلو ها استفاده می شود.

این جشنواره با همت موسسه فرهنگی اکو و همکاری سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران همچنین همکاری فرهنگسرای نیاوران تهران و در پی برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری هنرمندان مهاجر افغان در اصفهان،‌ به صورت ملی برپا شد.

 

کد خبر 138685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز