گروه ادب و هنر - احمد افشار: تازه‌ترین آثار هنرمندان تجسمی در رشته‌های مختلف بر دیوار نگارخانه‌ها و نمایشگاه‌های پایتخت نقش بست.

هنر

در موزه هنرهای معاصر تهران مروری بر نیم‌قرن نقاشی‌خط معاصر ایران به دبیری علی تن 5 تیرماه گشایش خواهد یافت. در بخشی از این نمایشگاه تازه‌ترین آثار قرآنی جلیل رسولی با عنوان «نورعلی‌نور» به نمایش درخواهد آمد. به گفته علی تن، دبیر نمایشگاه «مروری بر نیم قرن نقاشی‌خط معاصر ایران» 2 گالری موزه هنرهای معاصر تهران در این نمایشگاه بزرگ به آثار قرآنی جلیل رسولی اختصاص یافته است. رسولی در مدت زمان 4 سال 40 اثر نقاشی‌خط با موضوع آیات قرآنی و با عنوان نور علی نور خلق کرده‌ است که در این نمایشگاه برای نخستین‌بار به نمایش درخواهد آمد. همچنین به گفته علی تن، در مراسم افتتاح نمایشگاه مروری بر نیم‌قرن نقاشی‌خط معاصر ایران، کتاب مجموعه آثار قرآنی جلیل رسولی با عنوان نور علی نور رونمایی خواهد شد.

اما در مؤسسه فرهنگی هنری صبا نمایشگاه چاپ‌های کلاقه‌ای در معرض دید عموم گذاشته شده است. این نمایشگاه شامل حدود 40 اثر از حسین کلاقیچی گنجینه و 7 نفر از شاگردانش است. در این نمایشگاه حدود 15 اثر از آثار به جا مانده از این استاد فقید و 25 اثر از شعله گنجینه، حجت بوستانی، زهرا تقدس نژاد، نسرین جعفرنژاد، مهدی خاویان، راضیه قوامی و آناهیتا مداحی به نمایش در می‌آید. چاپ کلاقه‌ای یکی از روش‌های قدیمی چاپ روی پارچه است که حسین کلاقیچی گنجینه، در اوان جوانی آن را در تبریز احیا کرد و لقب پدر چاپ باتیک (کلاقه‌ای) ایران را به‌خود اختصاص داد. این نمایشگاه تا 21‌تیرماه دایر خواهد بود.

در گالری والی نمایشگاه نقاشی‌ها و ویدئو آرت راشین خیریه برپاست. در این نمایشگاه 18 نقاشی با تکنیک اکریلیک در ابعاد متفاوت و یک ویدئوآرت ارائه شده‌است. این آثار به‌گونه‌ای است که در نگاه اول بیننده فکر می‌کند براساس داستانی این تابلو‌ها توسط هنرمند تصویر‌سازی‌ شده است. این نمایشگاه تا 7‌تیرماه در میدان ونک، خیابان تک(جنوبی)، خیابان شهید خدامی، شماره 72 میزبان علاقه‌مندان است.
در کافه گالری موزه هنر امام علی(ع) نمایشگاهی شامل آثار نقاشی نسیم تقی‌پور و آزاده صادقی‌نژاد برپاست که با تکنیک‌های کولاژ، آبرنگ و اکرلیک روی مقوا اجرا شده‌اند. در این نمایشگاه 14 تابلوی نقاشی به نمایش درآمده است که تا 8 تیرماه برپاست.

در گالری آرت سنتر نمایشگاه نقاشی‌خط گروهی از پیشکسوتان این عرصه برگزار شده است که تا 20 تیر ادامه دارد. این مجموعه نفیس آثار نقاشی‌خط از استادان برجسته دیروز و امروز ایران زیر یک سقف گردآوری کرده است که در میان این آثار نام‌های شناخته شده‌ای چون محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، احمد آریامنش، جواد بختیاری، فرامرز پیلارام، علی تن، صادق تبریزی، هادی روشن‌ضمیر، حسین زنده‌رودی، علیرضا سعادتمند و غلامحسین نامی به چشم می‌خورد. برای بازدید از این نمایشگاه، می‌توان از ساعت 16 تا 20 به این گالری مراجعه کرد. از سوی دیگر، در حوزه مجسمه‌سازی نیز روز گذشته اکسپوی مجسمه‌سازی 90 در گالری شیرین آغاز به کار کرد که به‌مدت 25 روز تا 28 تیرماه ادامه خواهد داشت.

بهداد لاهوتی دبیر اکسپو گفت: در این نمایشگاه 138 اثر از 138 هنرمند مجسمه‌ساز عضو انجمن مجسمه‌سازان به نمایش و فروش گذاشته خواهد شد. وی با بیان اینکه در این نمایشگاه بیشتر هنرمندان مجسمه‌ساز شرکت دارند، گفت: انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز جزو معدود انجمن‌هایی است که حدود 90 درصد مجسمه‌سازان در آن عضویت دارند.لاهوتی هدف از برپایی این اکسپو را مرتبط کردن هنرمندان مجسمه‌ساز با گالری‌دارها عنوان کرد و گفت: ما هم‌اکنون نیز به هدف خودمان رسیده‌ایم و بسیاری از هنرمندان اکنون جذب گالری‌ها شده‌اند که این مهم‌ترین هدف ما بود.

در حوزه مجسمه‌سازی، نمایشگاه دیگری نیز در نگارخانه آشیانه‌ مهر متشکل از آثار حجمی محمدحسن طاهری از فردا برپا می‌شود.نیمی از منافع حاصل از فروش آثار این نمایشگاه به‌نفع ایتام، ایدز و کودکان معلول جسمی ـ حرکتی اختصاص دارد. این نمایشگاه تا 17 تیر در میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر شمالی، بعد از چهارراه فرصت، خیابان جواهری (کوچه جعفرزادگان)، پلاک 2، انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی میزبان علاقه‌مندان است.

علاوه بر همه اینها، یک نمایشگاه گروهی نیز از هنرمندان افغان در فرهنگسرای نیاوران برپاست. در این نمایشگاه آثار حدود 40 هنرمند و شخصیت فرهنگی مهاجر افغان در بخش‌های نقاشی، طراحی، طلاکوب، میناکاری، فرش‌بافی، خوشنویسی، دوخت‌های سنتی و غذاهای محلی افغانستان به نمایش درآمده و فقط تا فردا برقرار است.

کد خبر 138485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز