همشهری آنلاین: مراسم تجلیل از هفت هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای چوبی با حضور ایوبی رئیس مؤسسه اکو، معروفی دبیر کل این مؤسسه، سفیر پاکستان، امیرخانی و افجه‌ای هنرمندان خوشنویس، عزت‌الله انتظامی و جمعی از هنرمندان در مؤسسه فرهنگی و هنری اکو برگزار شد.

هنر چوبی

به گزارش فارس، ایوبی رئیس مؤسسه اکو در مراسم تجلیل از هفت هنرمند هنرهای چوبی ابتدا توضیح اجمالی درباره این مؤسسه فرهنگی و هنری ارائه کرد و گفت: سازمان اکو به عنوان سازمانی منطقه‌ای و تنها سازمان اقتصادی و فرهنگی که مقر آن در ایران است و 10 عضو دارد، یکی از اهدافش نزدیک‌تر کردن اعضای این مؤسسه به یکدیگر در قالب یک خانواده بزرگ است و در این راستا این مؤسسه از زبان فرهنگ و هنر که زبانی بین‌المللی است بهره گرفته است.

وی افزود: درجهانی که پر از تصاویر خشونت‌آمیز همچون جنگ است، جای فرهنگ و هنر خالی است؛ هنری که می‌تواند همه خانواده بشری را گرد هم جمع کند.

ایوبی با اشاره به مراسم تجلیل از هنرمندانی هنرهای چوبی که از سوی موسسه اکو برگزار شده است گفت: ما در این مراسم از آن‌ها تجلیل نمی‌کنیم چرا که آن‌ها نیازی به تجلیل ما ندارند، آنها هنرمندانی هستند که در جهانی پر از هیاهو و غوغا، با نهایت دقت،‌حوصله و سلیقه به کار هنری خود مشغولند و این همه زیبایی را خلق کرده‌اند.

ایوبی هنر چوب را خلاصه همه هنرهای دیگر نامید و گفت: در هنرهای چوبی، نقاشی،‌خوشنویسی، مجسمه و دیگر هنرهای تجسمی دیده می‌شود و ما سربلندیم که هنرمندان کشورمان خالق این زیبایی‌ها هستند.

رئیس مؤسسه اکو در ادامه با اشاره به نمایشگاهی که از آثار هنرمندان هنرهای چوبی در این مؤسسه برگزار شده است گفت: این چهارمین نمایشگاه هنری ما در این مؤسسه است و امیدواریم که در نمایشگاه بعدی بتوانیم آثاری از هنرمندان همه کشورهای عضو اکو برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم "معروفی" دبیر کل مؤسسه اکو به زبان انگلیسی به سخنرانی پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش به تاریخ وتمدن چند هزار ساله کشورهای عضو اکو اشاره کرد که همه گرد هم جمع شده‌اند.

معروفی به حضور عزت‌الله انتظامی اشاره کرد و از علاقه‌ای که همیشه به این هنرمند ایرانی داشته است سخن گفت.

غلامحسین امیرخانی هنرمند خوشنویس نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: هنرمند در طول تاریخ بشری در شرق تا غرب عالم هستی توانسته است از فرش تا عرش هنر بیافریند تا نیاز روحی و معنوی انسان‌ها را پاسخگو باشد.

وی افزود: فرش هنر پایه‌ای ما ایرانی‌هاست و در عرش نیز هنر ایران از جایگاه والایی برخوردار است ولی با این وجود همه هنرمندان از منشاء واحدی الهام می‌گیرند و به دیگران نیرومندی معنوی می‌دهند.

این هنرمند خوشنویس گفت: عالم هنر اشتیاق سخن گفتن دارد و همدلی میان انسان‌های مختلف تنها از طریق هنر اتفاق می‌افتد چرا که در عالم هنر رقابت و برتری جویی راه ندارد و هر چه زیبایی دیدن،‌مثبت اندیش بودن و خوب دیدن است که اگر به هنر این فرصت داده شود، می‌تواند به زبان خود با همه مردم عالم ارتباط برقرار کند.

محسن محسنی هنرمند طراح نقشه‌های فرش ایرانی نیز به نمایندگی از هنرمندان هنرهای سنتی روی سن آمد و گفت: هنرهای سنتی گنجینه و ثروت ملی ما ایرانی‌هاست.

وی با اشاره به تأثیرگذاری هنرمند در عالم هنر پیشنهاد کرد هنرهای غیرملموس نیز به ثبت جهانی برسد.

محسنی توضیح داد: همان طور که بسیاری از ابنیه‌های تاریخی ما در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، لازم است هنرهای غیر ملموس ما همچون هنر هنرمندان نیز به ثبت جهانی برسد.

تقدیر و تجلیل از هفت هنرمند نگاره‌های چوبی پایان‌بخش این مراسم بود که با اهدای لوح تقدیر از جواد شفایی،‌عمران صادق‌زاده،‌محمدهادی گلریز خاتمی، بهزاد منبتی،‌کمال میرطیبی، بهمن آزموده و اکبر حاج‌قاسمی هنرمندانی عرصه هنرهای چوبی تقدیر شد.

کد خبر 139625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز