همشهری آنلاین: اولین اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران آغاز شد.

مبارزه جهانی با تروریسم

در این اجلاس که به میزبانی تهران و به مدت دو روز برگزار خواهد شد، در ابتدا پیام مقام معظم رهبری توسط علی اکبر ولایتی قرائت شد و سپس رییس‌جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت و در ادامه، مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس به بیان دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.

در این اجلاس، روسای جمهور تاجیکستان، عراق، پاکستان، افغانستان و سودان و تعدادی نخست‌وزیر و وزیر خارجه از کشورهای مختلف حضور دارند.

به گزارش ایسنا؛ گفته شده که مقامات بیش از 60 کشور جهان در این اجلاس حضور دارند.

در اجلاس تهران علاوه بر جلسه‌ی افتتاحیه و جلسات عمومی، دو میزگرد تحت عنوان نقش سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم و دیدگاه ادیان الهی درخصوص مبارزه با تروریسم برگزار می‌شود.

مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس علاوه بر سخنرانی در اجلاس مذکور، نشست‌های دوجانبه و چندجانبه نیز خواهند داشت.

در این اجلاس علاوه بر مقامات خارجی شرکت کننده تعدادی از مقامات کشوری از جمله تعدادی از اعضای هیات دولت و دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و... حضور دارند.

رییس‌جمهور:
مبارزه با تروریسم نیازمند عزم مشترک جهانی است

تعریف مشترک از تروریسم، ارایه راهکاری روشن و عملیاتی برای مبارزه متحد علیه تروریسم، شکل گیری عزم جهانی برای مبارزه واقعی و اثرگذار با این پدیده و اصلاح ساز و کارهای تبعیض آلود و استعماری به نفع عدالت و اخلاق با همفکری همه انسان‌ها و دولت‌های مستقل پیشنهاداتی بود که رییس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین المللی مبارزه جهانی علیه تروریسم برای مقابله با پدیده شوم تروریسم ارائه کرد.

احمدی نژاد در سخنان خود وسعت تروریسم امروزی را قابل قیاس با گذشته ندانست و گفت:آسیب‌های ناشی از این تروریسم به سادگی قابل جبران نیست.

وی با اشاره به این که امنیت همه ملت‌ها و کشورها از ناحیه این پدیده در معرض تهدید است تاکید کرد مبارزه با تروریسم نیازمند درک و عزم مشترک جهانی است.

احمدی نژاد ریشه تروریسم را ناشی از انحراف فکری و انحطاط اخلاقی و میل به سلطه بر دیگران و نمودی از جهل و خودخواهی و خروج از دایره عدالت و ارزش‌های انسانی عنوان کرد و گفت: حاکمان و گروه‌ها و انسان‌های پایبند به عدالت و ارزشهای حقیقی دینی و انسانی هرگز نیازمند چنین اقدامات ضد بشری نبوده‌اند.

رئیس جمهور اضافه کرد:امروز به وضوح مشاهده می‌شود که شکست خوردگان در برابر منطق انسانی و عدالت و پاکی به تروریسم متوسل می‌شوند تا با ایجاد ناامنی و در هم شکستن، اتحاد و اقتدار ملتها مانع از رشد و پیشرفت ملت‌ها شده و بر منابع و سرنوشت آنان مسلط شوند. ملت‌ها را از انسان‌های فرهیخته، رهبران و مدیران شایسته محروم کنند تا خودشان مقدرات آنان را به دست گیرند و یا دست‌نشاندگان خود را بر آنان تحمیل و یا حداقل دولت‌ها را وادار کنند تا به آنان امتیازات سیاسی و اقتصادی واگذار کنند. بنابراین تروریسم بر ضد منافع مردم و در خدمت قدرت طلبان بی‌فرهنگ است و هر جا پدیده ترور مشاهده می‌شود در ورای آن دست‌های ناپاک آنان دیده می‌شود.

احمدی نژاد صهیونیزم را تروریسم تئوریزه شده دانست و گفت: سازمان و شبکه صهیونیسم بین الملل هرجا که ضرورت بداند از ترور استفاده می‌کند.

وی اشکال دیگر تروریسم را از طریق ترویج اندیشه‌های افراطی، جذب افراد فقیر و بی‌اطلاع و سازماندهی و آموزش آنان و سازماندهی شبکه‌های تروریستی در سایر کشورها دانست.

رئیس جمهور دولت آمریکا و متحدانش را متهم کرد که آشکارا با استفاده از منابع مالی برخی از همپیمانان منطقه‌ای خود از شبکه‌های مزبورحمایت و استفاده می‌کنند.

وی گفت: آنان تصور می‌کردند همیشه می‌توانند بر شبکه‌های مزبور مسلط باشند اما امروز بخشی از همین شبکه‌ها خارج از نفوذ دولت آمریکا و متحدینش دست به عملیات می‌زنند و به چالشی علیه خود آنان تبدیل شده‌اند.

رئیس جمهور توسعه تروریسم را، انجام اقدامات تروریستی در داخل سرزمین برای ایجاد بهانه لشکرکشی به سرزمین دیگران عنوان کرد و گفت: به لحاظ نحوه برخورد و بهره‌برداری، حادثه یازده سپتامبر بسیار شبیه ماجرای هلوکاست است.اگر جعبه‌ سیاه هلوکاست و 11 سپتامبر گشوده شود خیلی از حقایق روشن خواهد شد.

احمدی نژاد بدترین شکل تروریسم را تروریسم اقتصادی دانست و گفت: بدهکارترین کشورها، کشورهای سرمایه‌داری جهانی‌اند و سلطه جهانی دلار و در محدوده‌هایی یورو زمینه جبران کسری بودجه‌ها و هزینه‌های نجومی اقدامات نظامی و توسعه طلبی از جیب دیگر ملتها و انتقال مشکلات به دیگران و چپاول ثروت آنان را فراهم کرده است.

وی افزود: برخی گزارش‌ها از خلق و انتشار بیش از 32 هزار میلیارد دلار بدون پشتوانه طلا و یا ارز معادل، توسط دولت‌های آمریکا در اقتصاد جهانی حکایت دارد.

رئیس جمهور در پایان سخنانش پیشنهاد کرد با تشکیل دبیرخانه دائمی، این اجلاس سالانه در یک کشور و با دستور کار معین تشکیل و با همفکری همه انسانها و دولت‌های مستقل تلاش کند:

- تعریف واحد و مشترک از تروریسم و ریشه‌ها و عوامل آن ارائه نماید.

- راهکارهای روشن و عملیاتی برای مبارزه متحد علیه تروریسم ارائه دهد.

- عزم جهانی را برای یک مبارزه واقعی و اثرگذار بسیج نماید.

- سازوکارهای تبعیض آلود ، معیوب و استعماری زمینه ساز تروریسم را با کمک همگان به نفع عدالت، اخلاق و ملتها اصلاح نماید.

وی همچنین از حمایت دولتهای اروپایی و برخی سیاستمداران امریکایی از یک گروه تروریستی که در ابتدای انقلاب بسیاری از شهروندان ایرانی و مسولین کشورمان را انقلاب به شهادت رساندند ابراز تاسف کرد و گفت: ملت بزرگ ایران که خود از قربانیان اصلی تروریسم است، آمادگی دارد تا در این مبارزه مقدس در کنار سایر ملتها و دولت‌های مستقل و انسان‌های آزاده و عدالتخواه باشد.

طالبانی:
کشورهای اسلامی باید تلاش بیشتری برای مقابله با تروریسم انجام دهند

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق دیگر سخنران جلسه صبح امروز بود که تروریسم را تهدیدی برای کل بشریت دانست و گفت: در دهکده جهانی مبارزه با تروریسم نیازمند تشخیص دقیق این پدیده هستیم زیرا این موضوعات موجب ایجاد گروه‌های تندرو شده است.

رییس‌جمهور عراق با تاکید بر به رسمیت شناخته شدن حقوق بشر و دموکراسی در جهان اظهار کرد: باید همه ملت‌ها برای مقابله با تروریسم متحد شوند و اختلافات را با گفتمان حل کنند زیرا تروریسم پدیده‌ای فراتر از قاره‌ها شده است.

طالبانی افزود: در برخی مناطق جهان باور اشتباهی وجود دارد که براساس آن افرادی خود را به اسلام نزدیک می‌کنند در حالی که اسلام از آنها بری است و بر همبستگی و وحدت تاکید دارد.

رییس‌جمهور عراق با بیان این‌که کشورهای اسلامی باید تلاش بیشتری را جهت مقابله با محور تروریسم انجام دهند، تصریح کرد: در عراق رنج‌های بسیاری مشاهده شده که کشورمان را به قهقهرا برده است. باید راهکاریی اندیشه شود تا کسی از تروریسم رنج نبرد.

وی درباره اقدامات دولت عراق برای مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد: دولت عراق همه اقدامات لازم را برای اجرای قانون به عمل می‌آورد همانطور که با تشکیل کمیته سه جانبه ایران، عراق و صلیب سرخ اردوگاه اشرف با تاکید بر حقوق بشر بسته شد. باید همه اقدامات در حد فراهم کردن شرایطی برای بازگرداندن افرادی که در این اردوگاه بوده‌اند انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه ایمان عمیقی داریم که تروریسم نمی‌تواند به نتایج خوبی برسد، گفت: همه اقدامات لازم را در جهت حفظ منافع ملت‌ها انجام خواهیم داد. همچنین باید برای ایجاد اتحاد و اشتراک نظر میان کشورها تلاش بسیاری را انجام دهیم.

طالبانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره امنیت در عراق اظهار کرد: اکنون نیروهای مسلح عراق در سطح بالایی مستقر هستند تا امنیت داخلی برقرار شود زیرا ما نیازمند برقراری روابط برابر با کشورهای دوست برای تضمین امنیت هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت کشورهای مختلف مبارزه با سازمان‌های تروریستی انجام شود. عراق خواهان رعایت حقوق همه شهروندان است که این امر با تقویت همکاری جهانی و منطقه‌یی میسر خواهد شد.

رییس‌جمهور‌ عراق بر مبارزه با فساد و پولشویی که توسط سازمان‌های تروریستی انجام می‌شود تاکید کرد و گفت: عراق تلاش‌های خود را برای بهبود روابط در جهت مبارزه با این اقدام انجام می‌دهد.

طالبانی در پایان اظهار امیدواری کرد که کنفرانس دوم مبارزه با تروریسم در عراق برگزار شود.

کد خبر 138587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز