گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: برنامه امسال روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر با حضور 20هزار نفر از معتادانی برگزار شد که یکسال از ترکشان می‌گذرد. خواسته آنها که به نمایندگی از 400هزار معتاد بهبودیافته از سراسر کشور دور هم جمع شده‌بودند، رسیدگی به وضعیت اشتغال، مسکن و بیمه‌شان بود.

جمعیت

رئیس‌جمهور در این مراسم به آنها قول داد که در جلسه هیأت دولت موضوع را بررسی کند.احمدی‌نژاد در این مراسم گفت: توان دولت را برای حمایت از بهبود‌یافتگان مواد‌مخدر به‌کار خواهیم گرفت و با همکاری وزیر کشور و دیگر وزرا در دولت مصوب می‌کنیم که در تمام استان‌ها در کارگروه اشتغال و مسکن اولویت اول با بهبود‌یافتگان و نجات یافتگان مواد‌مخدر باشد. در حاشیه این مراسم طاها طاهری، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در مورد تولید مواد‌مخدر صنعتی در داخل کشور گفت: برای ساخت این مواد، پیش‌ساز‌هایی نیاز است که از مرز‌های غربی و اخیرا شرقی وارد کشور شده‌اند. نتایج مطالعات سازمان ملل به‌دلیل اینکه آنها می‌دانند چه کسی تولید‌کننده افدرین (ماده پیش‌ساز) است به واقعیت نزدیک‌تر است. وی گزارش UNODC مبنی براین که ایران دومین مصرف‌کننده مواد افیونی است را قابل‌قبول ندانست و گفت: ایران ممکن است نخستین مصرف‌کننده تریاک خالص باشد ولی در مواد‌مخدر دیگر مانند حشیش، هروئین، کراک و... مصرف کننده اصلی نیستیم.

وی در پاسخ به سؤال همشهری درباره مسئولیت روان‌پریش‌های بازمانده از ترک اعتیاد‌به مواد‌مخدر صنعتی گفت: این مسئله منوط به همکاری وزارت بهداشت و درمان است. من امروز نمی‌خواهم انتقاد کنم. عزم دولت برای رسیدگی به امور معتادان همه ما را مکلف می‌کند تا برای رفع مسئله اعتیاد همکاری کنیم. امروز انتظار داشتیم که وزیر بهداشت هم در جمع ما حضور می‌داشتند. انتظار ما این است که وقتی معتاد بهبود یافته شب و روزش را برای درمان اعتیاد همنوعانش می‌گذارد وزارت بهداشت با نقش حاکمیتی که دارد جدی پای کار بیاید. این طور که ما التماس کنیم و او بگوید اگر تشخیص دادیم و امکانات نداریم و... فایده ندارد. وی در زمینه اشتغال بهبود‌یافتگانی که دیروز در مراسم روزجهانی مواد‌مخدر حاضر شده‌بودند گفت: ما همه توانمان را برای بهبود کسانی که پر خطر و به‌اصطلاح ته خطی هستند گذاشته‌ایم چرا که این افراد آسیب‌های بیشتری دارند. نیاز این افراد به اشتغال و حمایت‌های اجتماعی به‌مراتب بیشتر است. طاها طاهری تعداد معتادان ولگرد در تهران و استان البرز را 7هزار نفر و در سایر استان‌های کشور حدود 20هزار نفر تخمین زد.

کد خبر 138732

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز