روز گذشته در اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم به‌منظور پاسداشت شهدای راه حق از تعدادی از خانواده‌های قربانی ترور در جهان با حضور محمود احمدی‌نژاد و سران کشور‌های ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و سودان تجلیل‌ و لوح یادبود اجلاس به آنها اهدا شد.

 اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم

بی‌نظیر بوتو: فرزند ذوالفقار علی بوتو و همسر آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور کنونی پاکستان بود. وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی در سال 2007 میلادی
بر اثر یک انفجار تروریستی که گفته می‌شد توسط القاعده انجام شده، کشته شد.

 

آیت‌الله سید محمد باقر حکیم: رئیس سابق مجلس اعلای عراق که در زمان حکومت صدام به ایران تبعید شده بود با پایان حکومت وی به عراق برگشت و در شهریور 1382 پس از پایان نمازجمعه در نجف بر اثر انفجار به شهادت رسید.

 

مالکوم ایکس: رهبر رنگین‌پوستان آمریکا در دهه70 میلادی که درصدد ایجاد تشکیلاتی گسترده برای همدلی و رهایی مسلمانان آمریکا و جهان بود ‌ در سال 1965 و در سن 39 سالگی با شلیک چند گلوله کشته شد.

احمدشاه‌مسعود:‌ از فرماندهان مجاهدین افغان بود که سال‌ها با ارتش شوروی سابق و پس از آن با گروه طالبان جنگید. وی شهریورماه ۱۳۸۰، براثر انفجار انتحاری 2تروریست عرب به شهادت رسید.

دکتر مجید شهریاری: ‌از دانشمندان هسته‌ای ایران بود که در ۸ آذر ۱۳۸۹ در تهران و هنگام عزیمت به دانشگاه در یک عملیات تروریستی با طراحی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به شهادت رسید.

دکتر مسعود علیمحمدی: استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه تهران به‌دلیل نقش خود در پیشرفت ایران در انرژی هسته‌ای در دی ماه 88 هنگام خروج از منزل با بمب‌گذاری عوامل سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه به شهادت رسید.

سالوادور آلنده: ‌ از بنیانگذاران حزب سوسیالیست شیلی بود که در انتخابات به ریاست‌جمهوری رسید اما در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ به واسطه کودتای آمریکایی ژنرال پینوشه و در جریان بمباران ساختمان ریاست‌جمهوری کشته شد.

دکتر فتحی شقاقی: متولد غزه، فارغ التحصیل رشته پزشکی از مصر و بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین که در اکتبر ۱۹۹۵ میلادی با طراحی موساد در جزیره مالت ایتالیا مورد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

عمر کابه‌سا:‌ دادستان حقوق بشر نیکاراگوئه و از چریک‌های مبارز ساندنیست است که امور حقوق بشر را در آمریکای لاتین پیگیری می‌کند، افشاگری‌های بسیاری در زمینه قتل‌عام‌های آمریکایی انجام داده است.

کد خبر 138650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز