چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

سید جواد سادات رضوی: 3 ماه از سال گذشت، یک‌چهارم از سالی که به‌نام «جهاد اقتصادی» معرفی شد، گذشت اما آیا واقعا به همین میزان به جهاد اقتصادی توجه شد؟

writing

و آیا به همین اندازه تلاش در راه جهاد اقتصادی صورت گرفت؟ چشم‌انداز اقتصادی، چه در مدتی که گذشت و چه در افقی که پیش روست، عملکرد شایسته‌ای را نشان نمی‌دهد. در این فصلی که گذشت، آنقدر که فضای سیاسی کشور متلاطم بود و به اندازه‌ای که حاشیه بر متن غلبه کرد، از اصل خدمت خبری نبود. نگاهی به حوادث 3 ماه گذشته و مرور اتفاقات رخ داده در فصل بهار، نشان می‌دهد که حاشیه‌ها، اصل و اصل‌ها به حاشیه رفته‌اند و اساسی‌ترین مسائل کشور که همانا رونق بیشتر زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی و سازندگی و آبادانی کشور است، فراموش شده یا در میان تزاحم دعواهای بی‌سرانجام و اقدامات تنش‌زا، گم‌شده است.

در فضایی که اصلی‌ترین مدیران کشور فکر، انرژی، وقت و توجه‌شان معطوف به مسائلی است که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم ندارد، نمی‌توان انتظار داشت که اهداف مهم کشور در چارچوب سند چشم‌انداز یا توقعات طبیعی از مقوله مهم جهاد اقتصادی برآورده شود. بهترین فرصت‌ها به‌سرعت در گذرند و بخش قابل توجهی از همت مدیران کشور بی‌هیچ عنایتی به چنین مسئله‌ای، صرف‌ تنش‌زایی است نه فرصت‌آفرینی بیشتر. روز گذشته اما رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی نیروهای مسلح درسی دیگر به مدیران کشور دادند.

این درس نه در کلام که در عمل رهبری نهفته بود و آن اهمیت دادن به مسئله کار و تولید علمی در کشور و معطوف ساختن توجه‌ها به «جهاد علمی» در جهت تقویت بنیه اجرایی کشور بود. واقعیت‌های دنیای جدید و بروز اتفاقات تازه در حیات اجتماعی و اقتصادی کشور می‌طلبد که برای افزایش توان کشور، از انرژی بیشتری بهره بگیریم. این امر میسر نمی‌شود مگر آنکه فضای سیاسی کشور از رخدادهای ناصواب و بحران‌آفرین که تولید تنش می‌کنند، مصون بماند. ولی آیا برخی می‌توانند به‌جای پمپاژ تنش‌، آرامش در کشور تزریق کنند و فضا را به سمت خدمت هدایت کنند؟ باید منتظر بود و پایان تابستان را به تماشا نشست.

کد خبر 138419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز