همشهری‌آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نامگذاری امسال به عنوان"جهاد اقتصادی"مهم‌ترین عنوانی است که تاکنون در اقتصاد ملی ما مطرح شده است

محسن رضایی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک عید سعید نوروز به ملت ایران گفت: امیدواریم سال 90 سال پر افتخار دیگری برای ملت باشد.

وی افزود: تبریک دوم به مناسبت سالروز عملیات پیروزمندانه فتح المبین است که سال 1361 در همین روزها صورت گرفت و بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرستان شوش آزاد شد که فتح بزرگی بود و در سرنوشت جنگ تحمیلی نقش مهمی داشت.

رضایی گفت: سومین تبریک به مناسبت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران است که ملت ایران با انتخاب نظام سیاسی خود نقطه عطفی در تاریخ این کشور گشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نامگذاری امسال به عنوان"جهاد اقتصادی" اشاره کرد و گفت: چرا جهاد و چرا جهاد اقتصادی؟ چه ضرورت هایی برای نامگذاری بوده است و هدف از این نامگذاری چیست؟ و این حرکت چه نقشی در سرنوشت کشور می تواند داشته باشد؟

رضایی افزود: البته ممکن است عده ای وجود داشته باشند که بگویند بعد از گذشت 30 سال از انقلاب باز هم صحبت از جهاد و انقلاب می شود؛ شاید آنها کسانی هستند که متوجه نیستند از انقلاب و جهاد چه ثمرات بزرگی نصیب ما شده است.

محسن رضایی گفت: این نامگذاری یکی از مهمترین عنوان هایی است که تاکنون در اقتصاد ملی ما مطرح شده است و مقام معظم رهبری با این نامگذاری و تدبیر، روی نقطه مهمی تاکید کرده اند.

وی افزود: مقام معظم رهبری با نامگذاری سالهای اخیر مرحله جدیدی از تحولات سیاسی و اجتماعی را در کشور آغاز کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شاید سرآغاز این تحولات را مسئله سند چشم انداز ایران 1404 بدانیم اما سیاست های اصل 44 و قانون هدفمندکردن یارانه ها نیز از این قبیل است و همه حکایت از حال و هوای جدیدی در مسیر انقلاب ما دارد.

نامگذاری امسال؛ حرکت جدیدی که آینده نظام را بیمه می‌کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی حاکی از حرکت جدیدی است که هدفش عمدتا آینده نظام ، اقتصاد و ملت ایران است و می خواهد آن را بیمه کند و مشکلات باقی مانده را رفع کند.

محسن رضایی در ادامه سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به رفتار شناسی درباره ملت ایران اشاره کرد و افزود: ملت ایران وقتی در موضع بیداری قرار می گیرد دو مرحله را پشت سر می گذارد که مرحله نخست اصلاحی است یعنی اگر بعد از مدتی به نتیجه برسد به آن اکتفا می کند ولی اگر به نتیجه نرسد مرحله دوم را اجرا می کند و وارد انقلاب می شود و دست به انقلاب بزرگ می زند .

وی اضافه کرد: می توان این رفتار شناسی ملت ایران را به موشکی که دو نوع سوخت پرتابی و پروازی دارد تعبیر کرد که با سوخت نخست پرتاب می شود و بعد از اینکه در ارتفاع مشخصی قرار گرفت مرحله دوم سوخت پروازی به کار می افتد .

رضایی گفت : مسیر ملت ایران نیز در حوزه سیاست و دفاع این گونه بوده است و در حوزه اقتصاد نیز همین گونه مواجه می شود.

وی افزود: ملت ایران بعد از سه قرن عقب ماندگی و سیر نزولی که در ایران شروع شد در نهضت مشروطه به بیداری دست یافت و به این نتیجه رسید که باید اوضاع خود را عوض کند و سرنوشت خود را در دست گیرد و تغییر دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته قبل از نهضت مشروطه افرادی مانند امیرکبیر و مصلحان دیگری بودند که حرکت هایی شروع کردند اما آن حرکت ها در ملت ایران تبدیل به بیداری نشد .

رضایی با بیان اینکه در نهضت مشروطه نه تنها نخبگان بلکه همه ملت ایران به قیام کشیده شد افزود: از این منظر می توان نهضت مشروطه را سرآغاز بیداری ملت ایران البته بعد از حداقل دو قرن عقب ماندگی و خرابی دانست .

رضایی گفت: ما نه تنها در ابعاد اقتصادی ، فرهنگی ، علمی ، ادبیات و معماری عقب افتاده بودیم بلکه حتی جغرافیای ما نیز نصف شده و سرزمین ایران براثر حملات روس ها و دیگران به نصف جغرافیای خود رسیده بود به طوری که آن چه ما پس از مشروطه داریم نصف سرزمینی است که در گذشته داشتیم و ایران بزرگ دو برابر ایران فعلی بود.

وی افزود: ملت ایران در دو قرن گذشته در همه ابعاد سیر نزولی داشت ، اقتصاد خراب شد، علم و فناوری و صنایع از بین رفت و محیط زندگی، جغرافیا و وطن ما همانند برف آب شد.

رضایی گفت: وقتی ملت ما در مشروطه قیام کرد پشت سرش خرابی های زیادی بود اما در مرحله نخست با استبداد داخلی و استعمار خارجی روش اصلاحی در پیش گرفت.

وی افزود: ملت ایران به حداقل ها اکتفا کرد و در واقع شعار آزادی سر داد و تشکیل مجلس را پی گیری کرد اما با کودتا مواجه شد و پس از آن استبداد رضاخانی روی کار آمد.

رضایی ادامه داد : در ملی شدن نفت نیز پیشنهادها و شعارهای ملت ایران اصلاحی بود اما دوباره کودتا کردند و این اصلاحات را نیز از بین بردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ایران بار سوم در 15 خرداد به صحنه آمد و شعارهای اصلاحی داد که با مسلسل و تانک سرکوب کردند.

رضایی افزود: نتیجه این شد که ملت ایران در 22 بهمن به اصلاحات اکتفا نکرد حتی امریکایی ها پیشنهاد تشکیل شورای سلطنتی دادند و عده ای از دوستان انقلابی نیز در پاریس به حضرت امام (ره) نامه نوشتند و همین موضوع را پیشنهاد کردند اما حضرت امام (ره) این موضوع را قبول نکردند، محکم ایستادند و فرمودند ما با اساس شاهنشاهی مخالفیم و نظام شاهنشاهی باید برای همیشه برچیده شود.

وی گفت: بیداری دوم ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس بود که صدام با پشتوانه حامیان خود به ایران حمله و پنج استان کشور ما را اشغال کرد .

رضایی افزود: در سال اول جنگ تحمیلی ، سال رفتار اصلاحی ملت ایران با دنیا بود اما از سال دوم ، فتوحات ایران و بازپس گیری سرزمین های اشغال شده آغاز شد .

وی گفت: ملت ایران از همه وعده هایی که در سال اول جنگ تحمیلی داده می شد نا امید شده بود بر همین اساس راه و روش خود را در پیش گرفت .

رضایی افزود: همین اتفاق در اقتصاد ما نیز شکل گرفته است .

لزوم بسیج نیروهای انقلاب برای پیشرفت شتابان کشور

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهاد اقتصادی گفت: نخبگان اقتصادی همه توانایی های فکری و نوآوری خود را برای پیشرفت شتابان کشور به کار گیرند.

محسن رضایی با اشاره به سیاست های اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی افزود: پس از انقلاب اسلامی دو مرحله حرکت اصلاحی را در اقتصاد پشت سرگذاشتیم .

وی ادامه داد: در دهه اول انقلاب شاهد نوعی اقتصاد کوپنی و دولتی بودیم که تا ده سال ادامه داشت .

رضایی گفت: بعد از دفاع مقدس نیز اقتصاد آزاد ، امتحان شد و برای اینکه این اقتصاد ما را به دنیا وصل کند ، سیاستمداران آن دوران ارتباط جدیدی با غرب تعریف کردند .

وی افزود: در چارچوب این ارتباط با شیوه مسالمت آمیز تلاش شد فناوری و سرمایه گذاری غربی وارد کشور شود .

رضایی گفت: دوران سازندگی و اصلاحات دوران های اصلاحی بود تا فناوری ها و سرمایه گذاری ها از خارج وارد کشور شود و از آن استفاده کنیم اما ملت ایران مشاهده کرد که غرب در 20 سال گذشته با این رویکرد اصلاحی ملت ایران چه برخوردی داشت .

وی افزود: آنها در مقابل هسته ای شدن ملت ایران ایستادند و کار را تا جایی پیش بردند که در دولت اصلاحات ، تعلیق را پذیرفتیم و غنی سازی را تعطیل کردیم اما آنان راضی نبودند و اسنادی درآوردند و گفتند که کافی نیست و هنوز مراکزی وجود دارد که باید تجسس شود.

رضایی با بیان اینکه غربی ها در آن ایام نوعی زیاده خواهی را شروع کردند، گفت: بوش ایران را محور شرارت خواند سپس شروع به درشت گویی و حرکاتی بی ادبانه در سیاست خارجی درباره ملت ایران کردند.

وی به اعمال تحریم غربی‌ها علیه ملت ایران در شورای امنیت اشاره کرد و افزود:‌ پیرو این تحریم، وزرای اقتصادی آمریکا مانند چاقو کشانی در کشورهای منطقه راه افتادند و بانک های منطقه را تهدید کردند که با ایران همکاری نکنند.

رضایی گفت: یکی از مسئولان بانک های لبنانی پارسال به دوستان ما گفت که سفیر آمریکا در لبنان آمد و در بانک من نشست و با بی ادبی فحش داد که حق نداری کوچک ترین پولی از ایرانیان را در بانک خود داشته باشی .

وی خطاب به غربی ها گفت: ما اشتباه کردیم که با شما برخورد مسالمت آمیز کردیم و گفتیم تبادل اقتصادی داشته باشیم؟

رضایی ادامه داد: هرجا خواستید شما را بردیم تجسس کردید و اطلاعات محرمانه و سری ما را بردید آیا نتیجه این همکاری ها این است که ایران را تحریم اقتصادی کنید؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مثالی که پیش تر زده بود گفت: این همان جایی است که ملت ایران باید خرج دوم موشکی یعنی پرواز را شکل دهد تا بار دیگر به دنیا ثابت شود همان طور که در سیاست شما را در 22 بهمن با انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس با آزادسازی خرمشهر مواجه کردیم ، در سال های آینده نیز ملت ایران با سرعت و شتاب بیشتر و طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت خواهد کرد و بار دیگر پوزه آمریکا را به خاک خواهد مالید و ثابت خواهد کرد که شکست ناپذیر است.

وی گفت: نخبگان و روشنفکران جامعه باید گذشته 20 ساله را بدون حب و بغض و موضع گیری های سیاسی مطالعه کنند تا ببینند غرب، آمریکا و اروپا چگونه سر ناسازگاری با ملت ایران داشتند؟

رضائی ادامه داد: با این وضع آیا راهی غیر از انقلاب فرهنگی و اقتصادی وجود دارد؟

وی یاد اور شد: مواد انقلاب فرهنگی و اقتصادی با قلم و فکر مقام معظم رهبری از چند سال پیش آغاز شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از اندیشمندان اقتصادی و نیروهای انقلاب خواست همه توانایی های فکری و نوآوری های خود را برای پیشرفت شتابان کشور بسیج کنند.

کد خبر 130956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز