همشهری‌آنلاین دانشمندان می‌گویند قارچ‌های احتمالا زیانباری را در ماشین‌های ظرفشویی‌ها یافته‌‌اند که در درجه حرارت‌های بالا، دوزهای قوی مواد پاک‌کننده و نمک‌های آبکشی و هر دو نوع آب‌های اسیدی و قلیایی دوام می‌آورند.

dishwasher

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک قارچ مخمر سیاه رنگ به نام "اکسفایالا درماتایدیدیس" با یک قارچ خویشاوندش به نام "اکسفایالا فائوموریفورمیس" در نمونه‌های به دست آمده در 160 خانه در 101 شهر در شش کشور به دست آمده‌اند.

پنجاه و شش درصد ماشین‌های ظرفشویی حاوی این قارچ‌ها بر روی درزگیر لاستیکی روی در ورودی‌شان‌‌ بودند.

به گفته این دانشمندان، هر دوی این گونه‌ها به عنوان علت بیماری عمومی در انسان‌ها شناخته شده‌اند و به طور مکرر در ریه‌های افراد دچار بیماری "فیبروز سیستیک" جایگزین می‌شود.

این قارچ‌ها ارگانیسم‌های "اکسترموفیل" (ارگانیسم‌های که در شرایط سخت زندگی می‌کنند) هستند که به ندرت در طبیعت با آنها مواجه می‌شوید. این امر به معنای آن است که آنها در جایگزینی و رشد در محل‌های گرم و مرطوب خانگی دارای مزیت تکاملی هستند.

این بررسی بر این مورد که آیا این قارچ‌های ماشین ظرفشویی تهدیدی برای سلامت انسان ایجاد می‌کنند، متمرکز نبود.

این دانشمندان می‌گویند: "پژوهش بیشتر در مورد این قارچ، با توجه خطر احتمالی تغییرات ژنتیکی در چنین محیط‌های غیرمعمولی، ضروری است."

به گفته آنها همراهی انواع ژنوتیپی متفاوت یک گونه مشابه قارچی احتمالا امکان بازترکیبی ژنتیکی را ایجاد می‌‌کند، و در نتیجه احتمال ژنوتیپ‌های جدید با پتانسیل آسیب‌‌رسانی ناشناخته وجود دارد."

سایر گونه‌های میکروسکوپی یافت شده در ماشین‌های ظرفشویی آسپرژیلوس، کاندیدا، ماگنوسیمومایسس، فوزاریوم، پنی‌سیلین و گروه رودوتورولا شد.

کد خبر 138320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز