همشهری آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد که ماشین‌های ظرفشویی خانگی که برای تمیز کردن ظروف به کار می‌رود بستر مناسبی برای رشد گونه قارچ‌های بیماری‌زا هستند.

dishwasher

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که گویی نگرانی نسبت به جرم‌های روی دیواره ماشین ظرفشویی کافی نیست و این قارچ‌های بیماری‌زا در ماشین ظرفشویی شما همچنان در کمین هستند.

به گزارش مهر، براساس نتایج دو تحقیق مختلف که یکی دو سال پیش و یکی چند روز پیش انجام شده، رطوبت بالا و محیط قلیایی ظرفشویی‌ها بستر مناسبی برای رشد قارچ‌های بیماری‌زا در ماشین‌های ظرفشویی اروپا، آسیا، خاورمیانه، آفریقا، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی است.

این تحقیق به طور خاص نشان می‌دهد که قارچ‌های Exophiala، Rhodotorula و Candida parapsilosis که به آن‌ها مخمرهای سیاه، قرمز و سفید گفته می‌شود در ماشین‌های ظرفشویی وجود دارد.

در تحقیق انجام شده در سال 2011 مشخص شده است که 62 درصد ماشین‌های ظرفشویی آزمایش شده دارای قارچ‌های بیماری زا هستند و 56 درصد آن‌ها دربرگیرنده قارچ Exophiala dermatitidis و Exophiala phaeomuriformis است. تحقیقات اخیر نیز نشان می‌دهد که این قارچ‌ها بیشتر در قسمت درز در ماشین ظرفشویی مستقر شده‌اند.

یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: نکته اصلی اینجاست که گونه‌های قارچ‌های بیماری‌زا به ندرت در طبیعت مشاهده می‌شود اما تعداد آن‌ها در ماشین‌های ظرفشویی بسیار بالا است.

قارچ‌ها با آزاد کردن هاگ‌ها تولید مثل می‌کنند، این هاگ‌ها با استنشاق وارد ریه می‌شود که موجب عفونت‌های بدنی می‌شود. افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند بیش از سایرین در معرض این خطر قرار دارند. اما ضرورتی برای نگرانی افراد سالم وجود ندارد.

کد خبر 222561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز