مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست در پی قرارگیری میزان اشعه فرابنفش در پایتخت در شرایط خطر بسیار شدید با انتقاد از نبود متولی در این زمینه ضمن هشدار به شهروندان خواستار تشکیل کمیته‌ای درخصوص میزان اشعه فرابنفش در سازمان حفاظت محیط‌زیست شد

uv umberela

مدتی است که میزان اشعه فرابنفش UV در پایتخت و حتی کل استان‌های کشور از حد مجاز بسیار فراتر رفته؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد هشدارهای لازم در این خصوص به شهروندان داده نشده و هیچ تدبیر خاصی نیز در این خصوص اتخاذ نشده است.

به گزارش ایسنا، یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه براساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده شرایط از 25 خرداد ماه وارد وضعیت «خطر بسیار شدید» و از 28 خرداد ماه به عدد 12 رسیده است، گفت: براساس شاخصه‌های موجود میزان اشعه فرابنفش UV به 5 بخش تقسیم می‌شود که یک تا 2 آن بی‌خطر، 3 تا 5 کم‌خطر، 6 تا 7 خطر زیاد، 8 تا 10 خطر بسیار زیاد و 11 به بالا خطر بسیار شدید است.

وی افزود: وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب‌سوختگی پوست بدن می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی موجب می‌شود که میزان عبور اشعه UV از جو زمین افزایش یابد.

وی تاکید کرد: حدود ظهر (در طول شبانه روز) و در فصل تابستان میزان اشعه فرابنفش افزایش می‌یابد.

رشیدی با اشاره به آخرین اندازه‌گیری‌های انجام‌شده گفت: میزان اشعه فرابنفش در روز دوشنبه به بالاترین حد خود طی روزهای گذشته رسید که در این راستا توصیه می‌شود حتما شهروندان برای بخش‌های بدون پوشش پوست خود از کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF بالای 30 استفاده کرده و با توجه به اینکه شن و ماسه سفید نور خورشید را منعکس می‌کند از حضور در سواحل جدا خودداری کرده و از عینک‌های آفتابی با قدرت حذف 99 تا 100 UV استفاده کنند.

تشکیل کمیته‌ای درباره میزان اشعه فرابنفش

محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز ضمن انتقاد از نبود متولی خاص برای اشعه فرابنفش UV گفت: به‌نظر می‌رسد موضوع اشعه فرابنفش UV در کشور خصوصا در تهران موضوع جدیدی در بحث سلامت شهروندان است. این در حالی است که در این زمینه هیچ متولی و دستورالعمل اجرایی خاصی در کشور وجود ندارد.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل کمیته‌ای ویژه درخصوص اشعه فرابنفش UV اقدام کرده و ضمن مشخص کردن وظایف دستگاه‌های مختلف، تمهیدات ویژه‌ای از جمله تغییر ساعت کاری را در روزهای خطرناک این اشعه در دستور کار قرار دهد.

تا حدامکان از منزل خارج نشوید

علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، آسیب‌های جدی پوستی و چشمی را از عوارض تشعشعات پرتوی فرابنفش عنوان و توصیه کرد در شرایطی که این شاخص در حد بسیار خطرناک قرار دارد مردم تا حد امکان از منزل خارج نشوند.

وی با بیان اینکه انسان به‌طور طبیعی در معرض حجم زیادی از تشعشعات قرار دارد، به ایسنا گفت: زمانی که تشعشع UVA به‌مدت طولانی تابیده ‌شود آسیب‌های جدی به بدن و عضوهای سطحی مانند چشم، وارد می‌کند.

گورانی ادامه داد: در دنیا نیز آسیب‌های ناشی از پرتوی فرابنفش به همین شکل است اما بسیاری از کشورها اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند.

کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت افزود: در پرتوگیری‌های زیاد، خیلی زیاد و بیش از حد زیاد باید از عینک، کرم ضد‌آفتاب، کلاه و چتر استفاده شود.

کد خبر 138202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز