پس از گذشت نزدیک به 6 ماه اظهارنظر، ادعا و تردید نسبت به آمار بیکاری از سوی مقامات دولتی، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، دیروز مجلس شورای اسلامی 3 مقام دولتی مرتبط با موضوع اشتغال را به صحن علنی فراخواند تا به ابهامات موجود در این زمینه پایان دهد اما پس از یک‌ساعت و نیم اظهارنظر از سوی 6‌نماینده مجلس و 3 مقام دولتی، کلیت مجلس از توضیحات ارائه شده از سوی دولتی‌ها قانع نشد.

دولت

به گزارش همشهری، نارضایتی مجلسی‌ها از جلسه دیروز به‌خوبی از اظهارات محمد رضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت و همچنین اظهارات دیگر نمایندگان مجلس به‌خوبی هویدا بود. دیروز 6 نماینده مجلس در اظهاراتی کوتاه به‌شدت آمار اعلامی از سوی دولت برای ایجاد1.6میلیون شغل در سال 89 را زیر سؤال برده و خواهان توضیحات شفاف دولتی‌های حاضر شدند اما توضیحات آنها چیزی جز تکرار گزارش‌های قبلی و صحه رئیس مرکز آمار که تاکنون سیاست سکوت را در پیش گرفته‌بود، نبود.

در این جلسه رئیس کمیسیون جهاداقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اکنون بحث ما اعتبارسنجی آمار نیست و ما از این آمار ارائه شده، به صحت تلقی می‌کنیم اما باید این را هم محاسبه کنیم که چقدر شغل از گردونه خارج شده و ما چقدر این مشاغل را تامین کرده‌ایم. حسین نجابت با تاکید بر اینکه ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل باید خود را در شاخص‌های اقتصادی نشان دهد، گفت: در سال 88، آمار بیکاری در کشور بیش از 11 درصد و در سال 89، 5/13درصد بوده است؛ این نشان می‌دهد که ارتباط بیکاری با ایجاد شغل، ارتباط درستی نبوده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع نیز گفت: 288‌نماینده مجلس در حوزه‌های انتخابیه‌شان بهترین گواه برای این هستند که آیا اشتغال در شهرها و روستاها بهبود پیدا کرده است یا نه؟ علی‌اصغر یوسف‌نژاد خواستار ارائه تعریف دقیق و شفاف از بحث اشتغال شد و گفت: اگر فردی 2ساعت در هفته کار می‌کند و تحت پوشش بیمه نیست، نباید شاغل حساب شود. عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز با بیان اینکه آمار و اطلاعات بخش کشاورزی قابل اتکا نیست، گفت: در حال حاضر4.4 میلیون نفر در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و ما باید ابتدا پایداری شغلی این افراد را تضمین کنیم.

آمار درست است

وزیر کار در دفاع از آمار دولت، معضل بیکاری را جهانی دانست و گفت: در سال پیش به موجب آماری که استانداران از31 استان کشور ارائه دادند، کل اشتغال ایجاد شده یک میلیون و 770 هزار بود.
به گفته علی‌شیخ‌الاسلامی کل خطای حاصل شده حدود 5/8 درصد بوده است که براین اساس می‌توان گفت، طبق گزارش نهایی یک میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در سال گذشته ایجاد شده است. وزیر کار ادامه داد: پرداختن به مشاغل خانگی از جمله ظرفیت‌های خوبی است که بدون منابع مالی سنگین، امکان رسیدن به اشتغال را فراهم می‌کند.اما رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از ارائه آمارهای نادرست در بخش اشتغال گفت: اینکه ما تسلیم واقعیات شویم، به نفع مردم است. توکلی ادامه داد: همه ما این را حس می‌کنیم که وضع به سمت بهتر شدن پیش نمی‌رود.

در پایان محمد رضا باهنر از کمیسیون جهاد اقتصادی و بازرسی کل کشور خواست برای راستی‌آزمایی آمارهای اشتغال، با دولت جلسه بگذارند.نایب رئیس مجلس با اشاره به‌نظر نمایندگان مبنی بر اینکه ایجاد اشتغال سرمایه‌ می‌خواهد و آثاری دارد، گفت: اگر دوطرف قضیه را نداشته باشیم نمی‌توانیم باور کنیم شغل به‌وجود آمده است لذا استدلال‌ها باید قوی‌تر باشد.

مجلس قانع نشد

عباسعلی نورا با بیان اینکه توضیحات وزیر کار در جلسه دیروز صحن علنی نه مورد پذیرش نمایندگان بود و نه افکار عمومی، به همشهری گفت: وزیر کار هیچ سندی دال بر اینکه چگونه دولت توانسته در طول یکسال1.6میلیون شغل ایجاد کند، ارائه نداد و صرفا به تکرار آمارهای ادعایی قبلی بسنده کرد. وی تأکید کرد: از فضای کلی این جلسه مشخص بود که بسیاری از نمایندگان درخصوص این توضیحات قانع نشده‌اند اما هیأت رئیسه برای جلوگیری از به چالش کشیده شدن این جلسه رسمی به‌نحوی مدیریت کرد تا نماینده دولت اظهارات خود را در این زمینه به‌طور کامل بیان کند.

حمیدرضا فولادگر هم به همشهری گفت: دولت اعتبارات هزینه شده برای پروژه‌های اقتصادی را ملاک ایجاد اشتغال در نظر می‌گیرد. درحالی‌که اگر اینگونه باشد 4 کارخانه بزرگ دولتی معادل 80‌درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده‌اند. وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر واقعی نگاه کنیم، حداکثر 40 درصد بخش خصوصی در حال تولید با ظرفیت واقعی خود است و مابقی کمتر از ظرفیت واقعی کار می‌کند.

کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری

رئیس مرکز آمار ایران با ارائه توضیحاتی، جمعیت فعال در سال 89 را نزدیک به 25میلیون نفر، نرخ بیکاری در بهار 89 را13.5 و در بهار90  ،11.5 درصد اعلام کرد که بر این اساس نرخ بیکاری در سال‌جاری 2 درصد کاهش یافته است. عادل‌آذر ادامه داد: ما در مرکز آمار ایران، حیثیت خود را فدای مصالح و سیاست نمی‌کنیم بلکه اصالت علمی و حرفه‌ای ملاک سخن است.

کد خبر 138107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز