گروه شهری: نرخ جدید کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی از ابتدای تیرماه به اجرا گذاشته می‌شود.

شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در سیصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران از تعیین تکلیف نرخ‌های حمل‌ونقل عمومی خبر داد و گفت: نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی با توجه به بررسی‌های صورت گرفته نسبت به نرخ‌های مصوب شورا کاهش یافته است.مهدی چمران تصریح کرد: پس از تصویب نرخ کرایه‌ها توسط شورای شهر طبق روال هر ساله برای فرماندار و وزیر کشور ارسال شد که مورد اعتراض قرار گرفت و اجرایی نشد.

این درحالی است که به گفته چمران، با برگزاری جلساتی متعدد از جمله در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، مسئولان مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی به همراه مسئولان وزارت کشور هرکدام محاسبات خود درباره هزینه‌ها و نرخ‌های حمل‌ونقل عمومی را ارائه کردند که در نهایت مشخص شد هزینه‌های محاسبه شده بسیار نزدیک به هم هست و نرخ‌های جدید مورد توافق قرار گرفت.وی با بیان اینکه هر 7 کیلومتر یک مسیر محاسبه شده است، گفت: براساس محاسبات انجام شده هزینه جاری هر مسیر اتوبوس بدون درنظر گرفتن استهلاک آن 210 تومان است که سهم مسافر 70 تومان می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر از هر نفر 25 تومان دریافت می‌شود و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ جدید اتوبوس‌های شرکت واحد را 420 ریال و افزایش نرخ تعدادی از خطوط اتوبوس‌های خصوصی را 250 ریال تصویب کرده است.

وی گفت: برای تاکسی‌ها هم در سال جدید طبق افزایش هر ساله 15درصد نرخ آخرسال 89 افزوده شده است.رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تنها درصد کمی از مسافران مترو از بلیت‌های تک‌سفره استفاده می‌کنند، گفت: برای تشویق مردم به استفاده از بلیت‌های چندسفره و کارت‌های اعتباری و مدت‌دار نرخ بلیت تک‌سفره با کاهش 50 تومانی نسبت به 100تومان افزایش مصوب شده به 300‌تومان می‌رسد. وی با تاکید بر اینکه بلیت 2سفره تغییر نرخ نخواهد داشت، درباره بلیت‌های چندسفره، کارت‌های اعتباری و مدت‌دار، اعلام کرد: این بلیت‌ها و کارت‌ها تنها در حدود 16 تومان به‌صورت متوسط افزایش یافته است.

طرح تفصیلی شهر تهران در حال اجراست

دیروز پس از اعتراض محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه قرار بود طرح تفصیلی شهر تهران از اول فروردین ماه اجرایی شود اما متأسفانه در پی تماس‌های مکرر شهروندان و بررسی‌های به عمل آمده این طرح هنوز بلاتکلیف است، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح تفصیلی شهر تهران با تلاش فراوان تهیه شد و به تصویب رسید و در نهایت در کمیسیون ماده 5 بررسی و تصویب نهایی می‌شود.

چمران ادامه داد: پس از این تصمیم‌گیری، هر هفته 2 تا 3 جلسه کارگروه تشکیل شده و به بررسی مسائل مختلف می‌پردازد.وی به پیگیری معاونت شهرسازی و اصرار بر اجرای آن تاکید کرد و گفت: اصلاحات کمیسیون ماده 5 به مراحل پایانی رسیده و در نخستین جلسه آتی این اصلاحات برای تصویب نهایی آورده خواهد شد.رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: در حال حاضر بسیاری از مفاد اصولی و اساسی طرح تفصیلی در حال اجراست ضمن اینکه هر موضوعی که به کمیسیون ماده 5 آورده می‌شود براساس طرح تفصیلی بررسی شده و در باره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

چمران همچنین اظهار داشت: پیش از این مقرر شده بود که طرح تفصیلی پس از پیاده‌شدن روی نقشه GIS اجرا شود که برای به اجرا درآوردن سریع‌تر این طرح، قرار شد که مسئولان شهرداری دیگر منتظر پیاده‌سازی‌ طرح روی نقشه نمانند و در کنار اجرای طرح تفصیلی به تکمیل این پروژه بپردازند و ضمنا هر چه زودتر در فضای الکترونیک و GIS هم آماده شود تا همه مردم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.
بنا بر این گزارش، در ادامه جلسه دیروز حسابرس قانونی شورای شهر تهران گزارش خود را درباره عملکرد مالی شهرداری منطقه 15 ارائه کرد.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بخش زیادی از این گزارش مربوط به عملکرد سازمان املاک و مستغلات است، گفت: چرا سازمان املاک و مستغلات پاسخگوی عملکرد خود نیست؟ ما آن را به سازمان تبدیل کردیم که مشکلات حل شود ولی متأسفانه مشکلات بیشتر شده است.وی برای چندمین بار به نحوه خرید زمین‌های چهاردانگه توسط این سازمان اشاره کرد و افزود: اگر این سازمان پاسخگوی سؤالات ما نباشد مجبوریم این موضوع را به‌صورت سؤال از شهرداری مطرح کنیم.

کد خبر 138102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز