علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در تازه‌ترین اظهارنظر خود از فشارهای سیاسی به کشور مصر و تلاش مقامات این کشور برای خرید زمان و مدیریت این فشارها در جهت ارتقای سطح روابط 2 کشور ایران و مصر خبرداد.

علاءالدین بروجردی

در این‌رابطه با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌و گو کرده‌ایم.

  • آیا مصری‌ها به ضرورت رابطه با ایران آگاهی دارند؟

آغاز گر بحث ضرورت گشوده شدن صفحه جدید در روابط میان 2 کشور خود مصری‌ها بودند و مقامات این کشور از جمله نبیل العربی وزیر خارجه مصر و طنطاوی بارها این موضوع را عنوان کردند و در این زمینه نیز اقدام کردند.

  • چه فشارهای سیاسی بر این کشور وارد می‌شود و راهکار مصری‌ها برای مدیریت این فشارها چه خواهد بود؟

این فشارها از طرف آمریکا و عربستان به این کشور وارد می‌شود. عربستان به‌صورت میلیاردی در این کشور هزینه می‌کند چرا که از درکنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های این دو کشور بزرگ در منطقه احساس خطر می‌کنند. بدون شک با ازهم‌پاشیدن رژیم مبارک محور مقاومت در منطقه تقویت خواهد شد. به هر رو فکر می‌کنم که باید شرایط مصر را درک کرد و ما تعجیلی در این زمینه نداریم. باید منتظر ماند تا تحولات سیر طبیعی خود را طی کند. از جمله باید منتظر برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در شهریورماه باشیم و انتخابات ریاست‌جمهوری که پس از آن برگزار می‌شود.

از زمان فروپاشی رژیم مبارک ما شاهد تغییر مواضع مصر در منطقه از جمله بازشدن گذرگاه رفح، قطع صادرات گاز به رژیم صهیونیستی و حتی فرار سفیر این کشور از قاهره بودیم. با توجه به این تحولات ما عملا رابطه با مصر را برقرار شده می‌دانیم؛ چراکه تعریف ساده رابطه این است که 2 کشور در مواضع سیاسی همسو باشند.

کد خبر 137981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز