دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها سالن‌های تهران در اختیار گروه‌های موسیقی پاپ است. به‌نظر می‌رسد که گروه‌های موسیقی سنتی ایران سازهای خود را در شهرستان‌ها کوک می‌کنند؛ همایون شجریان و گروه همنوازان حصار به اصفهان، بندرعباس و شیراز رفت، جلال ذوالفنون در رشت به اجرای برنامه پرداخت

موسیقی

 و در حال حاضر تنها گروه موسیقی سنتی که در تهران به اجرای برنامه می‌پردازد، گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم است که تا 25 خرداد در تالار وحدت کنسرت دارد. حمید بهروزی‌نیا هم با گروه لوتوس به خوانندگی سینا سرلک از 25 تا 27 خرداد در سالن خلیج‌فارس کیش کنسرت می‌دهد. آنطور که ایسنا نوشته‌است، گروه کر آوازی تهران هم امروز و فردا در تالار شهید آوینی بندرعباس به اجرای برنامه می‌پردازد و پس از آن اول تیرماه راس ساعت 18 به نفع کودکان نیازمند اجرایی را در تالار وحدت خواهد داشت.

اجاره گرانبهای تالار وحدت

پیش از این فارس در گزارشی با اشاره به تغییر رویه تالار وحدت به این نکته اشاره کرد که برگزاری کنسرت در تالار وحدت نسبت به گذشته سخت‌تر شده‌است. اگر پیش از این از فروش بلیت 40 درصد به گیشه و 60 درصد به هنرمندان تعلق می‌گرفت اما در رویه جدید تالار وحدت اجاره‌ای بالغ بر 5 میلیون تومان را در کنار 4 درصد ارزش افزوده و 5 درصد عوارض شهرداری درنظر گرفته که هر گروه با پرداخت هزینه سامانه فروش مبلغی حداقل حدود 6 میلیون تومان برای هر شب کنسرت خود باید به تالار بپردازد هرچند این مطلب از سوی روابط عمومی بنیاد رودکی تکذیب شد اما خبرهای دیگر حاکی از صحت گزارش فارس است.
آنطور که مهر نوشته‌است، کنسرت ارکستر کامه راتا به رهبری کیوان میرهادی بنابه درخواست رهبر این ارکستر لغو شد.‌

او دلیل لغو این کنسرت را بالا‌رفتن تعرفه اجاره سالن و عدم‌توانایی پرداخت کل مبلغ پیش از برگزاری کنسرت اعلام کرد‌ه‌است. میرهادی به مقایسه قانون اولیه تالار وحدت پرداخته که ابتدا کنسرت برگزار می‌شد و براساس درآمد حاصل از فروش بلیت، درصد اجاره سالن کسر می‌شد. اما با تعرفه‌های جدید بنیاد رودکی، برگزار‌کنندگان کنسرت علاوه بر دریافت مبلغ کامل اجاره‌بها، مبلغی را که به‌منظور عوارض شهرداری باید پرداخت کنند که از درآمد حاصل فروش بلیت پرداخت می‌شود؛ روشی که باعث شد او در مقام رهبر ارکستر از اجرای کنسرت انصراف بدهد.

قوانین راحت‌تر در شهرستان‌ها

برگزاری کنسرت در تهران مشکلات زیادی دارد؛ مشکلاتی از قبیل گران بودن سالن. هرچند اجرای کنسرت در شهرستان‌ها مشکلات خاص خودش را دارد اما به‌نظر می‌رسد که گرانی اجاره سالن بهانه‌ای است برای اجرا در شهرستان‌ها؛ این همان نکته‌ای است که میرهادی به آن اشاره دارد. او اعلام کرد که به‌دلیل پرداخت کامل هزینه پیش از اجرای کنسرت عملا نمی‌توانند در تهران به برگزاری کنسرت بپردازند، به همین دلیل او ترجیح می‌دهد که این کنسرت را در شهرستان اصفهان برگزار کند.

تغییر زمان اجرا به‌دلیل ناهماهنگی

برای دومین‌بار است که زمان اجرای ارکستر ملی تغییر می‌کند. آنطور که اعلام شده، قرار بود این ارکستر در 24‌و‌25خرداد به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) کنسرتی را با عنوان «شب خالقی» در تالار وحدت برگزار کند که این اجرا به زمان دیگری موکول شد. پیش از این هم قرار بود این کنسرت در اوایل خرداد و در استان البرز به اجرای برنامه بپردازد که کنسرت هم به روز دیگری موکول شد.

اگر کنسرت‌ ارکستر کامه راتا به رهبری کیوان میرهادی به‌دلیل مشکلات مالی لغو شد اما کنسرت ارکستر ملی به دلایل دیگری از جمله عدم‌برنامه‌ریزی لغو شده‌است. کنسرت ارکستر ملی در استان البرز 8 و 9 اردیبهشت ماه همزمان با ایام فاطمیه لغو شد تا یک ماه بعد در 5 و 6 خرداد در این استان برگزار شود؛ هرچند مدیراجرایی ارکستر تغییرات سن سالن شهید فلاح نژاد کرج، زمان برای تبلیغات، همزمانی اجرای ارکستر سمفونیک تهران با ارکستر ملی و اشتراک نوازنده‌های این دو ارکستر دولتی را از جمله مسائل تغییر زمان اجرای این کنسرت اعلام کرد.

اما این‌بار محسن رجب‌پور در مقام مدیر اجرایی- کسی که برنامه‌ریزی ارکستر را برعهده دارد باز به اشتراکی اشاره کرده که مشکلاتی را برای اجرای ارکستر ملی در برداشته‌است. او گفت: در تازه‌ترین کنسرت ارکستر موسیقی ملی، گروه کر دفتر موسیقی هم حضور دارد اما این گروه در ایامی که قرار بود کنسرت ارکستر ملی برگزار شود، برنامه داشت و نمی‌توانست فعالیت‌های خود را بر تمرین با ارکستر متمرکز کند. از سوی دیگر قرار بر این است که از یک خواننده مطرح برای این اجرا دعوت به همکاری شود که یکی از گزینه‌های مطرح علیرضا قربانی بود که ایشان هم در این ایام در خارج از کشور کنسرت داشت؛ از همین رو به‌دنبال رخ‌دادن مجموع این عوامل، تصمیم بر آن شد که تاریخ برگزاری کنسرت تغییر کند.

آخرین اجرای ارکستر ملی در تهران که در حقیقت نخستین اجرای ارکستر ملی بعد از 2 سال سکوت بود، سال گذشته در بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر بود و پس از آن تنها در استان البرز سازهای این ارکستر نواخته شد؛ هرچند تاریخ نهایی این کنسرت هنوز مشخص نشده‌ اما اعلام شده ‌است که این ارکستر اواسط تیرماه به اجرای کنسرت خواهد پرداخت.

کد خبر 137570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز