دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: یکسال و نه ماه از بازگشایی موزه موسیقی می‌گذرد و در این زمان این موزه به‌تدریج آرشیو خود را ارتقای بخشیده تا به سیاست‌هایی که از پیش اعلام کرده نزدیک شود.

music

آنطور که اعلام شده‌است واگذاری آثار صوتی موسیقی پس از انقلاب به موزه موسیقی باعث رشد و ارتقای آرشیو این موزه شد.این آرشیو شامل آثار صوتی پس از انقلاب است؛ آثاری که باعث شده مدیر موزه موسیقی آن را باعث ارتقای آرشیو موزه بخواند. علی مرادخانی اعلام کرد:یکی از کارهایی که امسال به‌عنوان کارهای زیربنایی موزه درصدد انجام آن هستیم، تکمیل کردن آرشیو و در واقع ارتقای سطح کیفی آرشیو است.

ایده اولیه ساخت موزه موسیقی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. در این مدت به‌دلیل مشکلات بسیار، این موزه بازگشایی نشد تا آبان سال 1388 که با حضور بزرگان موسیقی و با مساعدت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران این موزه رسما افتتاح شد. حال بعد از گذشت این مدت این محل توانست به مکانی امن برای امانت سپردن ساز یا اهدای سازهای گرانبهای هنرمندان تبدیل بشود. در اردیبهشت‌ماه سال گذشته حسین بهروزی‌نیا سازهای گرانبهای خود را به شکل امانی در اختیار موزه قرار داد و پس از آن در خردادماه آثار به جای مانده از علی‌‌نقی وزیری به موزه راه یافت و احمد ابراهیمی خواننده موسیقی ایرانی نیز ساز خود به نام عندلیب را به موزه موسیقی اهدا کرد.

محمدرضا درویشی هم در مرداد ماه سال گذشته بیش از 2 هزار و 500 جلد کتاب از کتابخانه شخصی‌اش را به موزه‌ موسیقی اهدا و نزدیک به 140 قطعه ساز نیز که شامل سازهای متعارف، سازهای قدیمی و سازهای نایاب مانند تنبورهای تالش، سازهای بادی و کوبه‌ای، قیچک‌های قدیمی بود به موزه موسیقی واگذار کرد. در همان زمان مدیر موزه موسیقی این حرکت را جریان تازه و خودجوشی دانست که بین هنرمندان موسیقی ایجاد شده است و این حرکت‌ها را کمک بزرگی برای رشد فرهنگ و هنر موسیقی ایران قلمداد کرد. اعتبار این موزه باعث شد که اواخر سال گذشته فواد توحیدی، کارشناس و مسئول بخش سازهای نواحی موزه ساز کرمان اعلام کند که اگر بی‌توجهی میراث فرهنگی کرمان در رابطه با این موزه ادامه یابد، سازهای این موزه را به موزه موسیقی تهران منتقل می‌کنند.

اگر تاکنون هنرمندان سازهای خود را به موزه اهدا یا واگذار می‌کردند، این بار امیرحسین سلطان دبیر، دبیر باز نشسته آموزش و پرورش، آثار خود را به موزه موسیقی اهدا کرده‌است. بنا به گزارش روابط عمومی موزه موسیقی، این آرشیو شامل 5هزار کاست، 400 سی دی، کتاب و آلبوم‌های موسیقی، شامل موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی، نواحی، حماسی، محلی، موسیقی فیلم ایرانی و خارجی، آثار داستانی، ردیف‌های موسیقی، آلبوم‌های آموزش موسیقی، سی دی‌های مذهبی، گزیده برنامه‌های رادیویی، مجله‌های مرتبط با موسیقی و سخنرانی‌های مذهبی و سخنرانی‌های امام راحل(ره) است.

مرادخانی با اشاره به تکمیل کردن آثار موجود در بخش آرشیو موزه موسیقی به کمبودهای بخش آرشیوی در حوزه موسیقی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های موجود در مجموعه‌های هنری ضعف در آثار 30 سال اخیر است. بسیاری از کلکسیونرها آثار دوره‌های قبل از انقلاب را دارند اما در بخش آثار پس از انقلاب بسیار ضعیف هستند. به عبارت دیگر از 30 سال اخیر مجموعه آثار قابل‌توجه و مدونی موجود نیست.

در حال حاضر کارشناسان موزه موسیقی تهیه بانک اطلاعاتی این آثار را آغاز کرده‌اند تا علاوه بر ماندگاری آثار، دسترسی به آن برای مخاطبان ساده‌تر شود. موزه برگزیده کمیته ملی موزه‌های ایران در دل خود گنجینه‌های بزرگی از سازهای بزرگان موسیقی دارد. پیش از این مدیر موزه پیشنهاد داده بود شرایطی ایجاد شود تا سازهایی که به‌طور امانی و یا اهدایی به موزه سپرده می‌شود در گوشه‌ای خاک نخورند و پس از مدتی این مکان به گورستان سازها تبدیل نشود بلکه توسط هنرمندان نواخته شوند.

کد خبر 141945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز