دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

ندا انتظامی : 1-ظهر دیروز بعد از برگزاری یک مراسم معارفه مدیرکل تازه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد بر صندلی خود تکیه زد.

به‌نظر می‌رسد سیدمحمد میرزمانی، مدیرکل جدید این دفتر روزهای دشوارتری نسبت به پیشینیان خود داشته باشد. بخش مهمی از مراسم معارفه مدیرکل دفتر موسیقی به قدردانی از سرپرست دفتر موسیقی اختصاص یافت که به‌مدت یکسال و 2 ماه سکان دفتر موسیقی را هدایت کرده بود. دوره‌ای که باعث شد مصطفی کمال پورتراب، پژوهشگر و مدرس موسیقی پیشرفت‌های آن را موفقیت‌آمیز بخواند و دکتر محمد سریر، آهنگساز و عضو هیأت‌مدیره خانه موسیقی کارهای انجام‌شده در یکسال گذشته را متفاوت بداند که در چالش‌های پیش آمده با اطمینان قدم برداشته شده‌است. اما این تمام حکایت تعریف‌های هنرمندان از سرپرست دفتر موسیقی نبود. حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه در نخستین نشست خود با خبرنگاران در سال جدید و چه در مراسم معارفه مدیرکل دفتر موسیقی، از سرپرست قبلی تشکر کرد.

2-یکسال و 2ماه دفتر موسیقی یعنی مهم‌ترین بخش موسیقی کشور با سرپرست هدایت شد، آنطور که معاون هنری وزیر ارشاد اعلام کرد سال گذشته آمار برگزاری کنسرت و تولید آلبوم رشد بی‌سابقه‌ای داشت. سالی که هم ارکستر ملی بعد از سکوتی 2 ساله مجددا راه‌اندازی شد و هم جشنواره موسیقی نواحی پس از 6 سال بار دیگر جامه اجرا پوشید. کار مدیرکل دفتر موسیقی جدید از این جهت بسیار سخت‌تر خواهد شد که انتظار می‌رود کارنامه پربار این دفتر با حضور سرپرست و با حضور مدیرکل درخشان‌تر و فعال‌تر شود.

3-مدیرکل سابق دفتر موسیقی چهره شناخته شده‌ای در عرصه تئاتر بود و دکترای خود را در پژوهش هنر کسب کرده بود و پیوندی هرچقدر کمرنگ بین رشته‌ تحصیلی‌ و حوزه مدیریتش داشت. مدیرکل اسبق دفتر موسیقی دکترای جغرافیا داشت و طبیعتا هیچ پیوندی در این بین وجود نداشت. اما محمد میرزمانی نه تنها تحصیلکرده رشته موسیقی است که در این حوزه چهره شناخته شده‌ای نیز محسوب می‌شود. رهبری ارکستر، ساخت موسیقی فیلم و سریال و نوشتن چند اثر در فرم پوئم سمفونی نشان می‌دهد که او از نزدیک دستی بر‌‌آتش داشته و دارد.

4-قضاوت برای عملکرد مدیرکل موسیقی هنوز خیلی زود است. او تازه بر صندلی مدیرکلی نشسته است و باید امیدوار بود که برخلاف اسلاف خود کمی بیشتر بتواند براین مسند بنشیند تا حداقل تجربه‌هایش را عملی کند. شاید این حرف محمد سریر را نباید از یاد برد که چالش برانگیزترین بخش‌های هنری به‌ویژه در کشورما و در حوزه مدیریتی مربوط به بخش موسیقی است که متأسفانه عبور از این چالش‌ها برای مدیران این بخش سخت و همراه با موانعی بوده که گاه قابل پیش‌بینی نیست. مدیریت در حوزه موسیقی سرشار از خطر است و اغلب دوستان برای ورود به این حوزه احتیاط می‌کنند.

کد خبر 136503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز