یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ده‌ها هزار نفر از مردم بحرین با وجود سرکوب گسترده از سوی نیروهای امنیتی این کشور در طول چند ماه گذشته، تظاهراتی گسترده را برگزار کردند تا نشان دهند که شعله‌های خشم‌شان خاموش نشده است.

بحرین

مخالفان رژیم آل خلیفه در تظاهرات گسترده خود که در منامه برگزار شد بار دیگر بر درخواست‌های خود تاکید کردند. بحرین در چند ماه گذشته شاهد برگزاری تظاهرات گسترده بود و مقام‌های این کشور برای سرکوب شیعیان از نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات تحت عنوان نیروهای سپر جزیره کمک گرفتند. در جریان تلاش برای خاموش کردن خشم اکثریت شیعه بحرین ده‌ها نفر کشته شدند و همچنان صدها نفر در زندان‌ به سر می‌برند. شاهدان عینی تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه در منطقه سار را که نخستین تجمع مخالفان رژیم آل خلیفه پس از لغو حالت فوق‌العاده به حساب می‌آید بیش از 10 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

مقام‌های بحرینی برای سهولت در بازداشت و سرکوب مخالفان به‌دنبال تظاهرات در این کشور حالت فوق‌العاده وضع کردند که 2 هفته پیش لغو شد. شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته گزارش داد که دولت بحرین مجوز برگزاری این تظاهرات را صادر کرده بود و نیروهای پلیس به همین خاطر تنها بر برگزاری این تجمع گسترده نظارت داشتند. به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ علی سلمان، رهبر گروه مخالف وفاق در میان شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گفت: بعضی‌ها در تلاش هستند خواست‌های ما را به بازی بگیرند؛ اما این درست نیست. ما به‌دنبال اصلاحات سیاسی با همدیگر - شیعه و سنی - هستیم که منفعت آن برای همه بحرینی‌ها خواهد بود و فقط محدود به شیعیان نیست.

سلمان اعلام کرد: ما تنها خواهان اصلاحات به نفع بحرین هستیم. وی همچنین تاکید کرد که تظاهرات در این کشور به‌صورت صلح‌آمیز همچنان ادامه خواهد داشت. برخی این تظاهرات را نوعی قدرت نمایی از سوی جمعیت وفاق که مهم‌ترین جمعیت سیاسی شیعیان شناخته می‌شود ارزیابی کرده‌اند. قرار است ماه آینده گفت‌وگوهای رژیم آل‌خلیفه با مخالفان این کشور آغاز شود که بدون شک وفاق نقش مهمی در آن خواهد داشت. تظاهرات روز شنبه نخستین تجمع سازمان یافته مردم بحرین در 2ماه گذشته به حساب می‌آید و رژیم آل خلیفه برای نخستین‌بار از زمان آغاز ناآرامی‌های بحرین برای این تظاهرات مجوز صادر کرد. این در حالی است که پادشاه بحرین به تازگی خلیفه بن احمد الظهرانی، رئیس پارلمان این کشور را مامور گفت‌وگو با مخالفان کرده است.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در پیام خود رئیس پارلمان این کشور را که شخصیتی مورد اعتماد نمایندگان است به‌عنوان رئیس گفت‌وگوهای ملی انتخاب کرد. در پیام پادشاه بحرین آمده است: خلیفه بن احمد الظهرانی با توجه به اعتمادی که نمایندگان پارلمان به وی دارند و فعالیت ویژه‌ای که در عرصه‌های ملی داشته، برای ریاست گفت‌وگوهای توافق ملی انتخاب می‌شود. رئیس پارلمان بحرین روز گذشته با اشاره به این مسئله اعلام کرد امیدوار است بتواند تمامی احزابی را که برای کشور اهمیت قائل هستند به پای میز این مذاکرات بیاورد.

این در حالی است که انتصاب خلیفه بن احمد الظهرانی با استقبال مخالفان مواجه نشده است. مقام‌های جمعیت وفاق روز گذشته با انتقاد از این مسئله اعلام کردند که مذاکرات واقعی با مخالفان نیازمند حضور پادشاه یا ولیعهد است. خلیل المرزوق، یکی از رهبران این جمعیت روز گذشته تاکید کرد که این مسئله سؤال‌های زیادی درباره جدیت این مذاکرات و تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی ایجاد کرده است. وی گفت: الظهرانی مورد حمایت مخالفان است اما او مخالف بررسی اصلاحات درخصوص مسائل انتخابات‌، تغییرات قانون اساسی و مسئله تبعیض به حساب می‌آید. مرزوق از ولیعهد بحرین خواست رهبری این مذاکرات را بر عهده بگیرد چرا که تنها راه برای خروج از بحران مذاکره است.

مقام‌های رژیم آل خلیفه در حالی مدعی مذاکره با مخالفان هستند که صدها نفر از معترضان از جمله تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران این کشور همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. دادگاه نظامی رژیم آل خلیفه روز گذشته همچنین، آیات حسن محمد القرمزی، شاعر بحرینی را به اتهام «تحریک علیه این رژیم» و فقط به‌خاطر سرودن شعر، به یکسال زندان محکوم کرد.

هیکل: انقلاب بحرین بسیار مظلوم است

محمد حسنین هیکل، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور مصری گفت: انقلاب بحرین بسیار مظلوم است و کشورهای عربی، برخورد منصفانه‌ای با آن ندارند زیرا بیشتر مردم بحرین یک هدف مشخص دارند. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: بحرین هم مانند دیگر کشورهای عربی نیازمند تغییراتی است و مسئله اصلی وطن است. کشورهای عربی اما مسئله وطن را به یک مسئله مذهبی تبدیل کرده‌اند و این رژیم‌ها نمی‌خواهند کثرت‌گرایی را به‌رسمیت بشناسند.

کد خبر 137470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز