شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: به‌نظر می‌رسد که با مشخص شدن مدیر تئاترشهر بعد از بلاتکلیفی یکسال و چندماه این مرکز و معرفی اعضای شورای هنری مجموعه تئاترشهر از سوی سید صادق موسوی که یک ماه است بر صندلی مدیریت تئاترشهر نشسته‌است، این مجموعه تئاتری از بلاتکلیفی دربیاید.

وظیفه این شورا انتخاب آثار نمایش‌های تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر است. حمید پور‌آذری، سرپرست گروه تئاتر پاپتی‌ها در گفت‌وگو با مهر حضور شورای انتخاب را مثبت تلقی کرد؛ با وجود این زمانی این تاثیرگذاری را بیشتر دانست که این شورا آزادی عمل داشته باشد.محمود استاد محمد (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر)، مسعود دلخواه (مدرس دانشگاه و کارگردان)، محمدباقر قهرمانی (مدرس و رئیس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران)، رحمت امینی (مدرس دانشگاه و رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی)، محمدامیر یاراحمدی (نمایشنامه نویس و رئیس هیأت‌مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان)، محمد یعقوبی (نمایشنامه‌نویس، کارگردان و نماینده خانه تئاتر) و سید صادق موسوی (رئیس تئاترشهر) اعضای این شورا هستند؛ شورایی که قرار است برای اجرای نمایش‌های این مجموعه تئاتری تصمیم بگیرد.

قطب‌الدین صادقی، کارگردان و مدرس تئاتر به مهر گفت: هنرمندان حاضر در شورای انتخاب آثار، افراد موجه و خبره‌ای هستند. البته اگر شاهد حضور یک یا 2 چهره کارگردانی هم در شورا بودیم ترکیب بهتری شکل می‌گرفت. حمید پورآذری ترکیب آن‌را حضور چهر‌ه‌های شناخته شده می‌داند، هرچند که او حضور شورا را لحظه‌ای موجه می‌داند که ضمانت اجرایی داشته باشد. این روزها تئاتر شاهد اعمال سلیقه در بخش نظارت و ممیزی است که این مسئله مشکلات بسیاری برای تئاتر به‌وجود آورده است. این مشکلات به اندازه‌ای است که انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، درخصوص آنچه مشکلات مبتلابه این روزهای تئاتر کشور می‌خواند، بیانیه‌ای را با عنوان «نسبت به حال و آینده تئاتر کشور» صبح دیروز منتشر کرده است. در این بیانیه با اشاره به مشکلات رایج تئاتر از جمله مشکلات صنفی تئاتری‌ها با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد،با انتقاد از انتقال سوبسید تئاتر از هنرمندان تئاتری به تماشاگران، به ایجاد 3هزار و 500 فرصت شغلی و بحث نظارت و برخورد سلیقه‌ای نیز اشاره شده‌است.

حضور این هفت نفر که عنوان نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه را با خود دارند در کنار یک نماینده خانه تئاتر و البته حضور رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی را شاید بتوان عاملی برای مقابله با اعمال سلیقه‌ با تئاتر دانست. این نکته‌ای است که صادقی به آن اشاره دارد و معتقد است شورای انتخاب آثار می‌تواند مانع از تصمیم‌گیری‌های فردی یک مدیر یا اداره ‌کل هنرهای نمایشی برای تئاترشهر باشد؛ روشی که به گفته او باعث می‌شود جای زیادی برای گرایش‌های شخص مدیر و اشتباهات شخصی وجود نداشته باشد.

پورآذری مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته در حوزه ممیزی به‌وجود آمده و اقدامات انجام شده را توهین به شعور هنرمندان تئاتری دانست و اظهار امیدواری کرد که این شورای تئاتری قدرت اجرایی داشته‌باشد تا به جامعه تئاتری تشخص بدهد.مجموعه تئاترشهر در عمر 40ساله خود بارها حضور این شورا را به‌خود دیده است؛ شورایی که زمانی فعال بوده و زمان دیگر غیرفعال. و شاید این نگرانی وجود داشته باشد که آیا این شورا به وظایف خود درست عمل خواهد کرد یا خیر؟ پور‌آذری با خوش‌بینی به گذشت زمان اشاره و اعلام کرد که با انتخاب‌های این شورا مشخص می‌شود که خوش‌بینی واقعی بوده‌است یا نه؟

کد خبر 137366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز