مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

زنان یائسه به علت کاهش ترشح هومورن استروژن در دوران یائسگی بیشتر با خطر ابتلا به طیفی از بیماری‌های طولانی روبه‌رو هستند.

مصرف مکمل

بر همین اساس اثرات یائسگی بر سلامت زنان یائسه در ادامه شرح داده می‌شود.اثر یائسگی بر سلامت مغزی: ثابت شده است که هورمون استروژن بدن را از خطر ابتلا به ضعف حافظه، محافظت و به بهبود عملکرد مغزی زنان در دوران سالمندی کمک می‌کند. ممکن است استروژن به طرق ذیل بر مغز تأثیر بگذارد:

استروژن به رشد گذرگاه‌های عصبی در بخش حافظه مغز کمک می‌کند.

استروژن با تحریک تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی، از بین بردن رادیکال‌های آزاد که در بروز بیماری آلزایمر (زوال عقل) نقش دارند و متوقف کردن تولید بتاآمیلوئید که این ماده نیز در ایجاد بیماری آلزایمر دخالت دارد، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

استروژن همچنین عروق خونی را باز و در نتیجه جریان خون مغز را بهتر می‌کند.

اثر بر تراکم استخوان: استئوپروز یا پوکی‌استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان‌ها به علت کاهش تراکم شکننده می‌شوند و پس از بازجذب یائسگی (تجزیه استخوان‌ها) نیز این روند سریع‌تر پیش می‌رود. ممکن است کمبود استروژن شانس ابتلای زنان را به بیماری پوکی‌استخوان افزایش دهد. دانشمندان معتقدند که استروژن به 2 روش بر این بیماری تأثیر می‌گذارد:
اعتقاد بر این است که استروژن سلول‌های استئوکلاست را که مسئول بازجذب هستند کنترل می‌کند.

استروژن همچنین سطح ویتامین D بدن را که یک ماده مغذی مهم برای تولید استخوان است حفظ می‌کند.

اثر بر قلب: زنان یائسه بیشتر با خطر بیماری‌های قلبی مواجه هستند. علت این امر کاهش سطح استروژن است که به سطح مواد ذیل کمک می‌کند:
حفظ سطح کلسترول خون، هموارسازی و باز کردن عروق خونی که به جریان طبیعی خون و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
کاهش رادیکال‌های آزاد اکسیژن که می‌تواند موجب آسیب به شریان‌ها شود.

تأثیر بر مجاری ادراری: زنان یائسه به علت افت سطح استروژن بدنشان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری هستند. استروژن ضمن افزایش تعداد میکروارگانیزم‌های ضدباکتریایی که تلاش می‌کنند به سلول‌های واژن بچسبند به مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

سایر اثرات: اختلالات خواب، اختلالات لثه‌ای و افتادن دندان‌ها، اختلالات چشمی، چین و چروک و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع از دیگر اثرات کاهش سطح هورمون استروژن در دوران یائسگی بر سلامت بدن زنان است.
استروژن از اختلالات چشمی نظیر کاتاراکت (آب مروارید)، گلوکوم (آب سیاه) دژنراسیون ماکولا (یک نوع نابینایی به علت تخریب شدن ماکولا یا لکه زرد، قسمت حساس به نور شبکیه ) پیشگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است که استروژن از استرس جلوگیری می‌کند و کاهش آن احتمال ابتلای زنان به اختلالات لثه‌ای، افتادن دندان‌ها و شل‌شدن پوست در نتیجه چربی اضافه را افزایش می‌دهد.

ایزاین آرتیکلز
ترجمه: اعظم محمودوند

کد خبر 137348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز