همشهری آنلاین: در مراسمی با حضور رئیس جمهور از هنرمندان برتر صنایع دستی کشور با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.

احمدی نژاد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ در این مراسم رئیس جمهور با بیان اینکه صنایع دستی باید بیش از گذشته وارد متن زندگی مردم شود، افزود: هرچند نگاه اقتصادی در این صنعت لازم است اما نباید این صنعت را با نگاه اقتصادی به مسیری انداخت که زیبایی اصیل برآمده از عشق و محبت از کارهای هنری دور شود.

رئیس جمهور گفت: هنرمندان صنایع دستی ایران در بیش از 250 رشته هنری آثار زیبا و خلاق ایجاد می‌کنند و باید در این شرایط از ظرفیت‌های صنایع دستی نهایت استفاده را کرد چرا که این صنایع برای ویترین و دکور ساخته نمی‌شود بلکه باید مستقیما وارد متن زندگی همه مردم شود.

رئیس‌جمهور از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست که قیمت تمام شده صنایع دستی را پایین بیاورند تا بهره‌گیری از آن برای خانواده‌ها مقرون به صرفه باشد.

آقای احمدی نژاد عرصه فرهنگی را در آینده متعلق به فرهنگ ایران و ملت‌های آزاده دانست و گفت: از اینکه در جمع هنرمندانی سخن می‌گویم که خالق زیباترین آثار هنری و مستقیماً در خدمت روح انسان‌ها هستند، خوشحالم.

وی افزود: خدای متعال انسان را برای زندگی زیبا خلق کرده است، زندگی انسان باید در متن زیبایی باشد.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه زندگی زیبا شود، دو عنصر لازم است، یکی محبت و دیگری هنر، اگر محبت نباشد هیچ زیبایی در عالم خلق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه انسان منهای محبت مانند رُبات است افزود: هنر از تجلی‌گاه‌های اصلی زیبایی است و کسانی که فضای ذهنی و زندگی بشر را خالی از هنر هدایت می‌کنند، می‌خواهند انسان را از حقیقت خود تهی کنند.

رئیس جمهور گفت: از نخستین اقدامات بشر ایجاد آثار هنری است، در واقع انسان در آثار هنری زندگی و رشد می‌کند و عظمت خود را به نمایش می‌گذارد.

احمدی‌نژاد افزود: دنیاپرستان در طول تاریخ برای غلبه بر انسان‌ها سعی کرده‌اند آنان را از دو عنصری که گفتم دور کنند، به خصوص در سده‌های اخیر نظام سرمایه‌داری لجام‌گسیخته که فقط به فکر منافع مادی گروهی اندک بوده، همه محبت و زیبایی را زیر پای خود له کرده است.

وی اضافه کرد: نظام سلطه می‌خواهد به مصرف نامحدود کالاها دامن بزند و جیب‌های عده‌ای انسان‌نما را پر کند، جنگ و بحران‌های اقتصادی و سیاسی راه می‌اندازد و هجمه‌های فرهنگی ایجاد می‌کند تا همه را به کارگرانی تبدیل کند که تولیدات را مصرف می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اتفاقاً عامل ایستادگی در مقابل این هجمه بی‌فرهنگی نظام سرمایه‌داری، همان دو عنصر هنر و مهرورزی است زیرا آنها هر جا که رفته‌اند این دو عنصر را از مردم گرفته‌اند.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به ارزش صنایع دستی گفت: صنایع دستی از آن پدیده‌هایی است که در آن محبت و زیبایی وجود دارد؛ زیبایی اثر هنری به این است که لحظه‌ لحظه‌های خلق آن با عشق و محبت بوده باشد.

وی افزود: من از هنرمندان صنایع دستی تشکر می‌کنم که همه سختی‌ها را تحمل کردند و ایستادند و امروز می‌بینیم که صنایع دستی در اوج جوشش و بالندگی است.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به مسئولان صنایع دستی توصیه کرد که روح انسانی را در این صنعت حفظ کنند و نگاه صرفا اقتصادی به آن نداشته باشند.

وی بر آموزش این صنعت تاکید کرد و افزود: باید برنامه‌ای مدون در این زمینه ایجاد کنیم که همه در تبلیغ و معرفی و زیرساخت و برنامه‌ریزی با هم همکاری کنند تا این صنعت به مرور وارد زندگی مردم شود.

احمدی‌نژاد همچنین بر صادرات صنایع دستی تاکید کرد و گفت:‌ همیشه در طول تاریخ تبادل فرهنگی وجود داشته است و آینده فرهنگی را فرهنگ برتر خواهد ساخت.

وی افزود: بر همگان روشن است که ایران از کانون‌های اصلی تولید فرهنگ انسانی بوده است و تقریبا همه ملت‌ها از فرهنگ ما بهره برده‌اند و ما باید به سمت صادرات کالاهای فرهنگی خود برویم.

رئیس جمهور گفت: هنرمندان این صنایع را به جهان عرضه کنند، شک ندارم که عرصه فرهنگی در آینده متعلق به فرهنگ ایران و ملت‌های آزاده خواهد بود.

بر اساس این گزارش، آقای احمدی نژاد از ده هنرمند برتر صنایع دستی کشور با اهدای لوح سپاس تجلیل کرد.

فعالان بخش صنایع دستی کشورمان هم به پاس حمایت رئیس جمهور از صنایع دستی استان‌های مختلف، با اهدای تابلویی نفیس از آقای احمدی نژاد تقدیر کردند.

وزیر تعاون نیز در این مراسم گفت: در میان مشاغل معمول دنیا، چند شغل از عزت و شرف بالایی برخوردار است که از جمله آنها حرفه‌های هنری است.

محمد عباسی افزود: قشر هنرمند از زحمتکش ترین قشرهای هر کشور محسوب می‌شوند و چون آثار آنان بر اساس فطرت درونی انسان‌ها خلق می شود همیشه این قشر قابل قدردانی هستند.

وی با بیان این که باید از استعدادها و ظرفیت‌های هنری مردم به خوبی استفاده کرد گفت: کمتر کسی از مجموعه صنایع دستی است که شیوه تعاون را انتخاب نکرده باشد زیرا هنرمندان این هنر صنعت می‌دانند که این شیوه، هم افزایی ایجاد می‌کند.

وزیر تعاون اضافه کرد: باید از طبقات متوسط جامعه که توانمندی اقتصادی ندارند پشتیبانی شود که وزارت تعاون در حمایت از این قشر اقدامات موثری انجام و در برنامه‌های جدید خود توانمند کردن این قشر را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 137327
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز