همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور گفت: هر ملتی اگر بخواهد سالم زندگی کند و سعادت را تجربه کند، باید به علم و فناوری اهمیت بدهد.

samaneh

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از سامانه راهبری جراحی هوشمند در بیمارستان امام خمینی، با اشاره به اهمیت سلامت جسم و جان گفت: همیشه توجه به موضوع سلامت دارای اهمیت بالایی بوده و سلامت در نزد مردم نیز جایگاه بالایی دارد تا جایی که طبیبان را حکیم نیز اطلاق می‌کردند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که بخشی از کار در مقوله سلامت، بهداشت و پیشگیری است، ادامه داد: بخش مهم دیگر آن درمان است و در این حوزه جراحی نقش مهمی را ایفا می‌کند و خود جراحی نیز دارای بخش‌های گوناگونی است.

رییس‌جمهور با اشاره به کاربرد دستگاه رونمایی شده گفت: این دستگاه کمک زیادی را به پزشکان می‌کند و در واقع یک تصویر سه‌بعدی نسبتا دقیق را با دقت یک میلی‌متری در اختیار پزشکان قرار می‌دهد و پزشک نیز لحظه‌ای و به صورت مستمر کاری را که در روی بدن انجام می‌شود را می‌بیند و این اتفاق مهمی است و کمک زیادی را به پزشکان می‌کند که کار خود را با دقت انجام دهند، البته جراحان ایرانی جراحان زبردستی هستند و این به خاطر استعداد ایرانی و مهارت بالایی است که کسب می‌کنند.

وی با بیان این‌که این دستگاه باعث کاهش خطای انسانی می‌شود، گفت: من بار دیگر به متخصصان و پزشکانی که در این پروژه مشغول به کار بودند و در آن تلاش کردند صمیمانه تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به سعادت و آرامش جسم و جان برسیم، نیازمند علم هستیم، علمی که تبدیل به فناوری شود و به زندگی انسان کمک کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هر فرهنگ، اندیشه و مکتبی اگر بخواهد حقانیت خود را اثبات کند و ماندگار شود، باید تاثیر مفید و ماندگاری در زندگی انسان داشته باشد و نشان دهد که در راستای خدمت به انسان و سعادت انسان کارآمد است.

احمدی‌نژاد با اشاره به پیشتازی اندیشمندان ما در دوران گذشته در عرصه‌ علم و دانش گفت: اگر ما به برخی از مقاطع تاریخی خود در گذشته افتخار می‌کنیم، به خاطر این است که در علم و اندیشه سرآمد بودیم و امروز نیز وظیفه همان است، باید سرآمد علم و اندیشه در جهان باشیم.

احمدی‌نژاد گفت: ما باید به سمتی برویم که در عرصه‌ علمی حرف اول را بزنیم و این کار شدنی است و ما می‌توانیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که این باور به توانستن است که یک ملت را بالا می‌برد، گفت: باید احساس توانستن را همیشه زنده نگه داریم و اگر این مقوله باشد، بقیه دنبال آن می‌آیند. ملتی که در سخت‌ترین شرایط می‌تواند دانشمندانی را به جهان عرضه کند بعد از 800 - 900 سال هنوز حرف اول را می‌زند اکنون می‌تواند که این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر کشور‌ها به درجه اول، دوم و سوم تقسیم‌بندی می‌شوند و کشور‌هایی که درجه دوم و سوم هستند، باید تحقیر و چپاول را نیز تحمل کنند، ادامه داد: ما اگر این باور توانستن را زنده نگه داریم، این نسبت‌های موجود در جهان را می‌توانیم تغییر دهیم. تا کی باید در تریبون‌ها و محاسبات خود بگوییم "کشورهای پیشرفته" که طرح این موضوع یعنی خودمان را در موضع پیشرفته نمی‌دانیم. ما می‌توانیم این نسبت را تغییر دهیم و به جایی برسیم که وقتی دیگران حرف می‌زنند و از عبارت کشورهای پیشرفته استفاده می‌کنند، نام ایران تداعی شود. امروز این امکانات در اختیار ماست و این شدنی است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که باید این نسبت عوض شود و همه باید عزیز باشند، گفت: در صدر آن باید تلاش کنیم که خودمان به آن نقطه برسیم و ما می‌توانیم.

رییسجمهور با بیان این‌که امروز خوشبختانه شاهد یک جوشش و شکوفایی بی‌نظیر هستیم و من باور دارم که کاری نیست که دیگران بتوانند در عرصه‌ علم و پیشرفت انجام دهند و ما ایرانیان نتوانیم، تصریح کرد: خوشبختانه مراکز پژوهشی ما با عزم راسخ، همتی بلند و با یک نگاه انسانی و با اعتماد بی‌نظیر تلاش و کوشش می‌کنند و روزی را می‌بینم که به لطف خدا ایران سرآمد علم و فناوری در دنیاست و از لحاظ فناوری به متخصصان ایرانی مراجعه کنند و این حق ملت ایران است که به آنجا برسیم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با اشاره به اهمیت دستگاه ساخته شده گفت: تمام اتاق‌های عمل کشور که در جراحی‌ها به این دستگاه نیازمند هستند به آن مجهز شوند و هزینه‌اش را ما می‌پردازیم.

احمدی‌نژاد خطاب به متخصصان حاضر در این جلسه گفت: نگاه شما به کارهایی که انجام می‌دهید نگاه برون‌مرزی باشد. در گزارشی که ارائه دادند گفتند کشورهای منطقه میلیون‌ها دلار از این تجهیزات پزشکی را وارد می‌کنند، بنابراین وقتی ما دستگاه را با کیفیت بهتر و ارزان‌تر می‌سازیم، چرا نباید بازار منطقه در این ارتباط در اختیار ما باشد.

وی تاکید کرد: نگاه دانشمندان و ملت ما به مقوله درمان و سلامت نگاه تجاری و صنعتی نیست بلکه نگاهی انسانی است.

در این مراسم مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، تعدادی از مسوولان بیمارستان امام خمینی و مسوولان این پروژه حضور داشتند.

کد خبر 137206

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز