شهردار تهران گفت: نهادینه‌سازی‌ مدیریت محلات، کاری علمی است و نخستین گام برای پیشرفت کشور و شهر، تقسیم کار ملی و محلی از یک منظر و تفکیک امورات تصدی‌گری و تولی‌گری از منظر دیگر است.

قالیباف

دکتر محمد باقر قالیباف، در نخستین همایش مدیریت محلات که در برج میلاد برگزار شد، گفت: بدون اغراق می‌گویم که هر کاری که در شهر می‌کنیم با حمایت‌های همه‌جانبه شورایاری‌ها صورت می‌گیرد و در واقع این شورایاران هستند که آبروی ما را نگه می‌دارند. وی افزود: در مورد بحث شورایاری‌ها، هیات امنا و مدیران محلات، تا روزی که در مسئولیت و خدمتگزاری هستم با همه وجود بر این باورم و وظیفه دینی خود می‌دانم که مدیریت محلات را در سطح شهر به بهترین شکل ممکن گسترش داده و نهادینه کنم. شهردار تهران تأکید کرد: توسعه مدیریت محلات و نهادینه‌شدن آن را در سطح تهران یک وظیفه دینی می‌دانیم.وی اظهار کرد: امام (ره) همواره بر مدیریت مردم تاکید داشتند و در این زمینه فرمودند که کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند باید به‌خود آنها سپرد و دولت و مسئولان از اجرای آن بر حذر باشند.

وی تصریح کرد: جوهره انقلاب اسلامی این است که مردم بتوانند کار خود را با مدیریت مناسب به انجام رسانند و اینکه شهرداری مدیریت محلات را در سطح شهر ایجاد کرده و نهادینه می‌سازد وظیفه‌ای است که بی‌منت باید انجام شود، چراکه این فرصت را باید برای مردم و جوانان محلات پیش آوریم تا استعدادهای آنها بروز کند.شهردار تهران در ادامه گفت: نهادینه‌سازی‌ مدیریت محلات، کاری علمی است چون نخستین گام برای پیشرفت در کشور و شهر، تقسیم کار ملی و محلی از یک منظر و تفکیک امورات تصدی‌گری و تولی‌گری از منظر دیگر است تا این پیشرفت به‌طور مناسب محقق شود.

قالیباف افزود: پیشرفت و عدالت در کشور به‌طور مناسب ایجاد نمی‌شود مگر با کمک مدیریت محلات، چرا که این نوع مدیریت در روح قانون اساسی وجود دارد و تجربه پیشرفت بسیاری از کشورهاست.
وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان شهردار تهران نمی‌توانم به‌طور مثال برای محله گلاب دره یا نعمت آباد تعیین تکلیف کنم چرا که شناخت دقیق و همه‌جانبه‌ای به اندازه شخصی که در آن محلات زندگی می‌کند ندارم و به همین خاطر تصمیم‌گیری در مقیاس محله‌ای باید توسط مردم همان محله در قالب هیأت‌مدیره محلات صورت گیرد؛ چرا که با نگاه سیستمی می‌توانیم مسائل مدیریتی را در لایه‌های مختلف شهر اداره کنیم.

شهردار تهران با اشاره به‌وجود بندهایی از قانون اساسی که در آن رده شوراها را از محله، شهرستان، شهر و استان مشخص کرده است، گفت: این یعنی اساس اداره شهر از محله‌ها آغاز می‌شود و در این راستا از هر منظری که نگاه می‌کنیم حتی در بحث‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی و... همه اینها از قسمت‌های کوچک آغاز می‌شود و هرچه فضاها کوچک‌تر باشد این جرایم نیز کمتر می‌شود و به همین دلیل اگر مدیریت محلات به شکل قوی و مستمر نهادینه شود، مردم محله همدیگر را بیشتر شناخته و جرایم نیز به‌دنبال آن کاهش می‌یابد.

وی افزود: معتقدم محله یک رکن اساسی میان خانواده، شهر و شهرداری است و در این راستا شورایاران که در محله و هیات امنا و مدیرانی که در محله مشغول به کار هستند باید به‌طور همه جانبه نقش‌های خود را ایفا کنند و بدانند که مولد اصلی سرمایه اجتماعی شهر هستند و ما باید این سرمایه‌ها را حفظ کرده و گسترش دهیم. قالیباف با تاکید بر اینکه در باور اسلامیمان به‌دنبال خیر عمومی هستیم و ایجاد مدیریت محلات در سطح شهر حرکتی به سوی خیر عمومی است، گفت: 3عنصر مردم، اسلام و رهبری، اساس انقلاب اسلامی است که در محله‌ها باید از عنصر مردم و اسلام به‌طور مناسب استفاده شود و در مقیاس محله از این‌دو عنصر غافل نشویم و در این راستا در تمامی اقدامات خود روح دینی را بگنجانیم و در مجموع در هر سطحی، مدیریت دینی را نهادینه کنیم.

شهردار پایتخت در ادامه اظهار کرد: با ایجاد مدیریت محلات مطمئن باشید ثمرات زیادی از قیبل شناخت استعدادها، ظرفیت‌ها و تمرکز زدایی که امروزه بلای جان ما شده است به‌وجود می‌آید، چراکه در این مورد امروزه مدیران همه کارهای مدیریتی را در دست خود می‌گیرند درحالی‌که باید بسیاری از این اقدامات به‌خود مردم واگذار شود.شهردار تهران با اشاره به اینکه با ایجاد مدیریت محلات مدیریت از پایین به بالا جایگزین مدیریت از بالا به پایین می‌شود، گفت: نتیجه این نوع مدیریت خدمات رسانی بهتر و منطقی و ارائه مطالبات مردم با اولویت‌های مناسب خواهد بود.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با اشاره به اینکه ما پای این کار محکم ایستاده‌ایم و به‌طور قطع مدیریت محلات را در سطح شهر نهادینه می‌سازیم مگر منطقی قوی‌تر از این پیدا شود و بگوید این کار اشکال دارد که در آن صورت ما روش خود را اصلاح می‌کنیم، افزود: بر این باوریم که با نهادینه کردن مدیریت محلات، بسیاری از مشکلات سطح شهر اصلاح می‌شود و می‌کوشیم که در این راه، مشارکت مردمی را به‌طور گسترده و همه‌جانبه به‌وجود آوریم، چون این کار نتایج بابرکتی دارد و هم‌اکنون در مسیر خوبی کار آغاز شده‌ است.

مدیریت محله با هیات امنای 13 نفره

در این رابطه محمد هادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با اشاره به آغاز رسمی اجرای طرح مدیریت محلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد: بر این اساس هیات‌ امنایی با عضویت 13 نفر که 7 نفر از آنها اعضای شورایاری‌ها و 6‌نفر از نخبگان و افراد سرشناس محلات هستند، تشکیل می‌شود. به گفته ایازی، هیات امنا، حکم پارلمان محله را دارند که نسبت به انتخاب یک نفر به‌عنوان مدیر محله اقدام می‌کند و اعتبارات حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز در اختیار مدیر محله خواهد بود.وی با بیان اینکه سرای محلات، مکان درنظر گرفته شده برای هیات امنا و مدیر هر محله است، اظهار کرد: اعتباری بالغ بر 30 تا70 میلیون تومان بابت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی شهرداری تهران به هر محله پرداخت می‌شود. وی افزود: درآمدی بالغ بر 50 میلیون تومان نیز از محل فعالیت‌های سرای محلات همچون کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده است که هزینه کرد این اعتبارات نیز در اختیار مدیر هر محله است.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، در حال حاضر اماکن فرهنگی و ورزشی، زمین‌های بازی و خانه‌های اسباب‌بازی در محلات در اختیار مدیر محله قرار گرفته است. وی در ادامه به برنامه شهرداری تهران برای راه‌اندازی خانه‌های IT در سرای محلات اشاره کرد و افزود: به‌دنبال ایجاد گیم‌نت و خانه علم و زندگی در سرای محلات هستیم تا از این طریق گامی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان برداریم. به گفته ایازی، در حال حاضر هیات امنای 323 محله از مجموع 374 محله شهر تهران تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

کد خبر 137183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز