چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۱۹خرداد سال1389 با رأی مثبت ۱۲ عضو این شورا به تصویب رسید.

ترکیه و برزیل به این قطعنامه رأی منفی دادند و لبنان از شرکت در رأی‌گیری خودداری کرد. تا لحظاتی پیش از رای‌گیری نیز، دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرده بودند که قطعنامه رأی مثبت ۵ عضو دائمی و ۷ عضو غیردائمی را جلب کند. ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفته بود که نسبت به مؤثر‌بودن تحریم‌های تازه تردید دارد.

1809 میلادی: حمله انگلستان علیه ناپلئون

ناپلئون که با تلفات رخ داده در نبرد آسپرن- اسلینگ نمی‌خواست دست به حمله مجدد بزند، اوژن دو بوهارنه، ناپسری خود را که فرماندهی ارتش فرانسه در ایتالیا را به‌عهده داشت، نزد خود فراخواند و با ورود نیروهای تازه‌نفس و پس از تجدید سازمان ارتش خود در جزیره لوبه یک‌بار دیگر به ارتش اتریش حمله کرد و در نبردهای مختلف به پیروزی رسید و موفق شد اتریش را وادار به تسلیم کند ولی انگلستان تصمیم گرفت پس از کسب نتایج رضایتبخش در اسپانیا، با افتتاح یک جبهه جدید ناپلئون را دچار سردرگمی کند.

نیروهای انگلیسی تحت فرماندهی لرد چتهام و سر ریچارد استراکان در 9‌ژوئن 1809، با ارتشی متشکل از 44‌هزار سرباز و 264‌نبرد ناو و 352 کشتی تدارکاتی به جزیره والشرن در هلند حمله کردند اما ارتش فرانسه به فرماندهی مارشال ژان‌باپتیست برنادوت با قوایی به استعداد 20‌هزار نفر به این نیروها حمله کرد و آنها را در هم شکست.

1870میلادی: درگذشت چارلز دیکنز

چارلز جان هوفام دیکنز، برجسته‌ ترین رمان ‌ نویس عصر ویکتوریا و یک فعال اجتماعی توانمند در 7 فوریه سال 1812 به دنیا آمد . به عقیده جیمز جویس- نویسنده معاصر- از شکسپیر به این‌سو، دیکنزتأثیر‌گذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده است. از او برای داستانسرایی و نثر توانگرش و خلق شخصیت‌های به‌یادماندنی، بسیار تحسین به عمل آمده و در طول زندگی‌اش محبوبیت جهانی بسیاری کسب کرده است. از آثارش می‌توان دیوید کاپرفیلد ، آرزوهای بزرگ ، الیور تویست و داستان دو شهر را نام برد . دیکنز آثار بسیاری به صورت رمان و داستان کوتاه دارد . بی‌قراری دیکنز برای خلق اثر همچنان باقی بود، اما سلامت او با خواندن‌های پر از شیفتگی‌اش، روز به روز تحلیل می‌رفت. در ۹ ژوئن ۱۸۶۵، دیکنز با قطار تصادف کرد، اما با این همه، کتابخوانی‌های او و سفرهایی که با این هدف داشت، ادامه یافت . او از لحاظ مالی هیچ کم نداشت، اما از نظر جسمانی شکسته به‌نظر می‌رسید. بی‌اعتنایی او به هشدارها (فلج جزئی- ناتوانی در خواندن حروف سمت چپ و لنگ زدن روز‌افزون پای چپ) تا بدان‌جا پیش رفت که سرانجام در ۹ ژوئن‌۱۸۷۰، درحالی‌که رمان«ادوین درود» به پایان نرسیده بود، به‌طور ناگهانی از جهان رخت بربست .

1885 میلادی: ویتنام مستعمره شد

بر اساس پیمان تین تسین ، چین از حقوق خود نسبت به ویتنام صرف نظر کرد و پادشاهی ویتنام عملا مستعمره فرانسه شد . فرانسه سپس آنام و تونکن را به تصرف خود درآورد، اما با مخالفت امپراتوری چین مواجه شد. با این حال، به‌دلیل ضعف و فتور امپراتوری چین که از هر سو از طرف قدرت‌های غربی که امتیازاتی را در این کشور می‌طلبیدند، تحت فشار قرار داشت، سرانجام در روز 9‌ژوئن سال‌1885 میلادی با امضای پیمان تین تسین قیمومیت فرانسه را بر مناطق ‌تونکن، آنام و کوشین شین به رسمیت شناخت. به این ترتیب، در روز 9 ژوئن سال‌1885 میلادی ویتنام تحت قیمومیت فرانسه درآمد. این سرآغازی برای مردم ویتنام بود که کشور آنها چند بار درگیر جنگ‌های خونین با فرانسه شود.

1962 میلادی: آتش‌سوزی دانشگاه الجزیره

در نهم ژوئن سال 1962 میلادی دانشگاه الجزیره و کتابخانه آن توسط افراد ارتش سری فرانسه در الجزیره به آتش کشیده شد. ارتش سری از نظامیان فرانسوی مخالف اعطای استقلال به الجزایر تشکیل شده بود. این حریق یکی از ده‌ها آتش‏سوزی‌ای بود که در این روز در الجزایر روی داد و در غالب آنها، افراد ارتش سری فرانسه دست داشتند . بر اثر آتش‏سوزی بزرگ دانشگاه الجزیره در پایتخت کشور الجزایر، بیش از 500هزار نسخه از کتاب‏های نفیس کتابخانه این دانشگاه از بین رفت. اکثر کتاب‏های سوخته شده، از منابع و مآخذ مهم و کم‌نظیر بودند.

کد خبر 137138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز